Een gezond plantaardig eetpatroon bestaat uit: Groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden, pseudogranen en essentiële olieën, zoals hennepolie voor de omega 3, 6 en 9. Ook is het raadzaam om een B12 supplement te gebruiken (niet alleen voor vegetariërs en veganisten trouwens) Op www.veggiechallenge.nl kun je met behulp van gratis online begeleiding allerlei tips, recepten en handvaten krijgen om aan de slag te gaan met gezond vegetarisch eten.

Vlees hoef je niet te vervangen, vlees is zelf eigenlijk een slechte vervanging van plantaardige producten. Alles wat een mens nodig heeft, kun je uit plantaardige bronnen halen. De voedingsstoffen komen in het vlees terecht, omdat het dier (normaal gesproken) die voedingsstoffen uit plantaardige bronnen haalt. Vlees (en zuivel en ei) eten is dus een indirecte manier om aan je voedingsstoffen te komen. Je filtert het door het lichaam van een ander wezen. Het is omslachtig, je kunt beter de directe plantaardige bron eten. Vlees en andere dierlijke producten zoals zuivel en ei hebben enorm veel nadelen voor de gezondheid, het milieu, de dieren en de mensen in de derde wereld.
Ik weet niet wat jou reden is om vegetariër te worden, maar eigenlijk verricht je als lacto-ovo vegetariër half werk als het gaat om gezondheid, dierenwelzijn, medemens of milieu.
Voor eieren worden bijvoorbeeld in Nederland 30 miljoen kuikentjes levend vergast of versnipperd. Zie www.waardelozehaantjes.nl
Voor zuivel worden de kalfjes direct weggehaald bij hun moeder, en staan de moederkoeien veel op stal met hoef- en uieronstekingen (wat voor pus in melk zorgt) om bizarre hoeveelheden melk te produceren.zie www.hardwerkendemoeders.nl
Koemelk is bedoeld voor een kalf, niet voor een mens.
Onze gezondheid is niet afhankelijk van de zwangerschap, of het bestaan van een koe. Net zo min als we geen gorillamelk of muizenmelk nodig hebben.
Zuivel doet meer kwaad dan goed voor een mensen lichaam, wat ook niet gek is, want koemelk is bedoeld voor een kalf met 4 magen en het bevat caseïne, wat de basis is voor houtlijm, en lactose. Men denkt dat je van koemelk sterke botten krijgt, maar in werkelijkheid breekt koemelk juist calcium af. In de landen waar het meeste zuivel wordt gedronken komt dan ook de meeste botontkalking voor. Vis haalt de omega 3 uit algen en zit verder vol gifstoffen, dus ook dat kun je beter uit plantaardige bronnen halen. Zie viswijzervisniet.nl

Hieronder nog een overzichtje met plantaardige bronnen van calcium, ijzer en omega 3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door gewoon goed en gevarieerd te eten.

Vegetarisme is de voedingswijze waarbij men geen vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten eet, maar in plaats daarvan kiest voor onder andere fruit, groenten, granen en peulvruchten.

Let dus vooral op genoeg granen en peulvruchten.
Granen en peulvruchten leveren voldoende zogenaamde complementaire (elkaar aanvullende) eiwitten, die de behoefte aan de juiste essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen even goed kunnen dekken als bij het gebruik van vlees of vis.

Er wordt doorgaans veel gebruikgemaakt van pasta, rijst of couscous, aangevuld met peulvruchten, noten en groentes. Ook kiezen velen geregeld voor een "vleesvervanger", zoals je die tegenwoordig in bijna alle supermarkten kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vleesvervangers eten en voldoende zuivelproducten. Eventueel extra noten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door wat je niet binnenkrijgt in vlees, alsnog binnen te krijgen via bepaalde groenten, zaden en andere voedingsstoffen.

Wat nogal eens voorkomt is dat mensen die geen vlees eten een tekort aan ijzer ontwikkelen. Dit is ook te vinden in groene bladgroenten als spinazie, bonen en graanproducten, dus hier moet je dan wat meer van eten om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen.

Als je ook geen vis eet, dien je ook genoeg vitamine B12 binnen te krijgen door extra eieren, melk en melkproducten tot je te nemen.

Er zijn talloze vegetarische recepten op internet te vinden waar een goed gebalanceerd dieet is samengesteld, even googelen brengt je wel op weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een vegetariër en ik eet gewoon groenten met patatten en een vervanger voor het vlees, bv: vegetarische hamburger, vegetarische balletjes, je hebt HEEL VEEL vleesvervangers, en hebt daarvoor in de winkel vaak een aparte 'frigo afdeling' (zie afbeeldingen voorbeelden van een aantal vleesvervangers) Ik ben nu 17 jaar en ben al men hele leven vegetariër, ik krijg meer als genoeg voedingsstoffen binnen ;)