Is sojamelk gezonder dan koeiemelk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wij zijn heel erg opgevoed met het idee dat melk zo gezond zou zijn. De noodzaak om Nederland aan de melk te krijgen was een economische. Begin jaren dertig was er een enorm melkoverschot en er was een crisis, vooral op het platteland ging het slecht. De boeren moesten aan het werk gehouden worden. Daarom werd in 1934 het Zuivelbureau opgericht met als taak Nederland aan de melk te brengen. In de dertiger jaren was de voeding in Nederland zo schraal dat kinderen die melk dronken dikker en langer werden dan kinderen die dat niet deden; in de 50er jaren was er geen verschil meer. De reden dat wij melk drinken is niet om onze gezondheid te verbeteren maar om de economie te verbeteren. Het Zuivelbureau richtte zich vooral op de jeugd, compleet met gesubsidieerde schoolmelk, "Melk moet", Joris Driepinter en de M-Brigade. Wat echter niet iedereen weet is dat het Zuivelbureau gefinancierd wordt door de industrie. Tegenwoordig zijn er nogal wat tegenstrijdige feiten over melk. Bovendien hoor je steeds vaker van mensen met een lactore-intolerantie. Gewone sojamelk is erg voedzaam: het is een uitstekende bron van hoge kwaliteit eiwitten, vezels, isoflavonen en B-vitamines. De isoflavonen zouden aderverkalking en botontkalking helpen voorkomen. Verder is sojamelk vetarm en bevat het geen cholesterol. Meestal wordt sojamelk verrijkt met extra calcium en vitamines om de voedingswaarde van koemelk te benaderen. Het is ook een goed alternatief voor mensen met melkeiwitallergie of lactose-intolerantie. Maar ook hier zijn wel nadelen aan: Door de vele proteïnen kunnen mensen met jicht of hoge purine het niet te veel drinken. Door de vele suikers in sojamelk, mogen diabetepatiënten het niet te veel drinken. In 2008 kwam een onderzoeker uit dat als een man elke dag sojamelk dronk, zijn zaadcellenproductie werd verminderd.

Bronnen:
http://www.gezondheidsplein.nl/topic/3159/...
http://www.uitdaging.net/gezond/melk_ongezond.html

Toen mijn zusje kanker kreeg , adviseerde haar behandelend arts haar geen dierlijke eiwitten meer consumeren. Ze moest van koemelk over op sojamelk omdat dit veel gezonder zou zijn. " Koemelk is voor kalveren" zei hij. " Niet voor mensen en al helemaal niet voor zieke mensen." Helaas heeft de sojamelk haar leven niet gered. Maar sindsdien is de halve familie wel aan de sojamelk.

Zeker. Want koemelk is helemaal niet gezond. Koemelk is slecht voor mensen, en je moet je leven lang melk drinken om de juiste bacterien in je darmen te hebben om er niet ziek van te worden. Even relativeren: Natuurlijk heeft koemelk allerlei dingen die goed voor je zijn. Echter, je kan er ook allemaal ziektes van oplopen. Mensen zijn niet gemaakt voor koemelk; Kalveren zijn gemaakt voor koemelk. http://www.milkmyths.org.uk/health/index.php Health without milk Is milk really good for you? An increasing amount of research challenges the out-dated notion that cow’s milk is the best source of calcium and in fact shows that our consumption of dairy products is doing us much more harm than good. The Vegetarian and Vegan Foundation answers some frequently asked questions.

De meningen hierover zijn verdeeld. Maar melk/zuivel is een essentieel onderdeel van de voeding van een mens. Zie ook hiervoor de site van het voedingscentrum. Maar ook hiervoor geldt, gebruik met mate. Overigens is met sojamelk ook niets mis, maar moet de voedingswaarde vooral komen van toegevoegde voedingsstoffen. Vanwege een koemelkallergie in de familie maken we vaak pannenkoeken van sojamelk (de peutervariant) om de extra voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar of een van de twee gezonder is dan de ander betwijfel ik.

Qua voedingswaarde ligt sojamelk dicht tegen koemelk aan, hoewel veel sojamelk die te koop is toegevoegde vitaminen bevat, zoals vitamine B12. Van nature bevat sojamelk ongeveer dezelfde hoeveelheid (maar niet identieke) proteïnen als koemelk. Van nature bevat sojamelk weinig verteerbare calcium. Om dat te compenseren wordt aan sojamelk vaak calcium toegevoegd die wel door de mens verteerd kan worden. In tegenstelling tot koemelk bevat sojamelk weinig verzadigde vetten en geen cholesterol, wat hart- en vaatziekten helpt voorkomen. En sojamelk bevat in tegenstelling tot koemelk geen lactose, een stof die oorspronkelijk door de mens van nature niet kan worden verteerd. Sojamelk wordt als gezond alternatief voor koemelk gezien onder andere vanwege het positieve effect op het bloedsuikergehalte bij diabetes, het natuurlijke gehalte vitamine E en onverzadigde vetten. Vanuit medische hoek is er echter ook kritiek op sojamelk, onder andere vanwege het gehalte aan fyto-oestrogenen en aluminium.

Als je sojamelk gebruikt, hoeven er minder kalfjes na een kort leven te sterven. Dus, inderdaad gezonder. Melk is voor babies. Behalve de mens drinkt geen enkel ander wezen melk als hij groot is geworden.

Proteïne: een belangrijkste reden waarom mensen vaak melk drinken. Als je naar een zelfde hoeveelheid calorieën kijkt, bevat sojamelk echter meer proteïne dan koemelk. Wel is het zo dat je nooit puur naar de hoeveelheid proteïne moet kijken, maar ook naar de aminozuren die daarin zitten, en of de proteïne 'compleet' is, dwz. genoeg van élk aminozuur bevat. Koemelk en sojamelk zitten daarbij heel erg bij elkaar in de buurt. Calcium: een andere belangrijke reden dat mensen vaak melk drinken. Melk bevat van nature veel calcium, sojamelk niet. Wel wordt tegenwoordig aan veel sojamelk calcium toegevoegd (maar niet aan alle). Qua hoeveelheid calcium, en natuurlijke aanwezigheid van de calcium, is melk dus beter. Calcium wordt echter door een heleboel factoren beïnvloed, zoals verzurende werking van producten, vitamine D (positief), (dierlijke) proteïne (negatief) en beweging (positief). Met name de verzuring is hier belangrijk. Voedsel kan een verzurend of alkalisch effect hebben op het bloed. Bij een verzurend effect gaat het lichaam de zuurtegraad van het bloed herstellen door calcium uit de botten te halen en in het bloed te doen. Hierdoor verlies je dus calcium. Melk heeft een sterker verzurend effect dan sojamelk. Ik las ooit in de krant dat 1 glas melk per dag nog een positieve invloed heeft qua calcium, maar meer glazen een negatieve invloed. Van sojamelk vind ik de bronnen onduidelijk, de een zegt dat sojamelk een licht verzurend effect heeft, de ander dat het een licht alkalisch effect heeft. Vet en cholesterol: Dit is over het algemeen geen reden waarom mensen melk of sojamelk drinken, maar is in deze tijd van zoveel mensen met overgewicht wel belangrijk. Bij hetzelfde aantal calorieën bevat sojamelk meer vet dan koemelk, maar heeft sojamelk wel meer onverzadigd vet ("goed" vet) en koemelk meer verzadigd vet ("slecht" vet) en cholesterol. Belangrijk bij alle voedingsstoffen is overigens om het in perspectief te zien, het is altijd afhankelijk van wat je voor de rest eet: eet je voor de rest al veel vet of wil je afvallen, dan is veel vet in je drinken slecht. Krijg je voor de rest weinig vet binnen, is het echter geen probleem. Je kan voor je proteïne of calcium melk of sojamelk gebruiken, maar dat is niet per se nodig, je kan het ook uit andere producten halen, dat hangt dus maar af van wat je voor de rest eet. Verder kan je voor beiden een allergie of intolerantie hebben, wat het uiteraard voor jóú dan ongezond maakt.

Koemelk is een natuurlijk product, van nature speciaal afgestemd op de behoeftes van kalfjes. Niet voor mensen, en al zeker niet voor volwassen mensen! Sojamelk is een product verkregen door een bepaalde bewerking (recept) van sojabonen, en deze zijn zeer voedzaam en rijk wat voedingsstoffen betreft voor de mens. Kortom: Ja, sojamelk is stukken gezonder voor ons mensen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100