Waarom worden mensen pescotarier?

Ik hoorde laatst over pescotariërs en heb op Wikipedia opgezocht wat deze mensen wel en niet eten. Er staan ook voorbeelden bij van beroemde pescotariërs. Maar helaas geen uitleg waarom mensen pescotariër worden. Daar ben ik wel benieuwd naar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pescotarier

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mensen maken soms het onderscheid tussen warmbloedige dieren (niet eten) en koudbloedige dieren (wel eten)

Het beste antwoord

Sommige mensen eten wel vis omdat ze denken dat vissen altijd een vrij leven hebben gehad. Dat hebben vissen inderdaad vaker dan andere dieren die we eten, maar er is ook kweekvis en de hoeveelheid vis die kweekvis is, wordt volgens mij vaak onderschat.
In 2009 was 40% van de vis kweekvis, en in 2010 was zelfs al de helft van alle vis die gegeten werd kweekvis.
Kweekvis is qua dierenleed vergelijkbaar met de bioindustrie.

Een andere reden is dat veel mensen denken dat voor het eten van vis geen dieren hoeven te lijden. Dat is echter niet waar, de visindustrie is zelfs vele malen gruwelijker dan de vleesindustrie. Vissen lijden veel ernstiger dan andere dieren die wij eten, omdat voor andere dieren allerlei welzijnswetten zijn ingesteld en voor vissen praktisch niet. Vissen sterven niet direct na de vangst, sommige vissoorten liggen wel 4 uur lang (!!) te stikken. Andere soorten worden levend opengesneden, waarbij sommige vissoorten nog bijna een uur lang in leven blijven, en dus lijden onder intense pijn. Ook zijn er vissen die een zoutbad krijgen, vergelijkbaar met de pijn van brandwonden.

Verder denken veel mensen in z'n algemeen nogal negatief over vissen, denk bijvoorbeeld aan de fabeltjes over goudvissen die maar een geheugen van 3 seconden zouden hebben (terwijl onderzoek al lang geleden heeft aangetoond dat ze bijvoorbeeld kunstjes die ze leren 3 maanden later nog steeds kennen).
En de meeste mensen hebben veel minder een emotionele band met vissen, omdat ze zo weinig op ons lijken vergeleken met zoogdieren.
En als je ten onrechte denkt dat een vis een soort apparaat is zonder intelligentie en sociaal gedrag, in plaats van een intelligent dier waar je in redelijke mate mee kan communiceren zoals grote zoogdieren, is het makkelijker om je niet bewust te zijn van al het leed dat je voor hen veroorzaakt.

Ook wordt door instanties als het Voedingscentrum nogal sterk uitgedragen dat je vis zou moeten eten om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat er ook plantaardige bronnen voor deze stoffen zijn, noemen zij niet vaak, omdat vis de toegankelijkste bron is voor de grote groepen mensen die alleen willen eten wat ze al kennen en lekker vinden, en een aanbeveling met veel nuances minder goed onthouden wordt dan een simpele zin over één bron. Hierdoor kunnen mensen makkelijk de indruk krijgen dat vis onmisbaar is voor je gezondheid.
Ook denken veel mensen dat bij vis geen antibiotica gebruikt wordt, maar kweekvissen krijgen dat dus wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier hebt ik niets aan toe te voegen.
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pescotariër zijn is helemaal niet zo bijzonder. Veel bekende pescotariers leven in Volendam. Maar natuurlijk ook in de talloze vissersdorpen over de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fynna, ik ben blij dat iemand anders het ook zegt, hartstikke bedankt!!!!

Andere antwoorden (5)

haha ik had me altijd voor vegetarier gehouden, maar ik ben blijkbaar een pescotarier (ik moet af en toe vis van mijn moeder eten). ik ken meer mensen die ook geen vlees maar wel vis eten, de voornaamste reden is dat vis gevangen wordt uit de zee, het heeft dus gewoon een vrij en goed leven gehad (op de gekweekte vis na die dan ook vaak vermeden wordt.) en het bevat veel stoffen die moeilijker te vervangen zijn dan wat er meestal in vlees zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dus een vegetarier die vis eet. Mijn neefje ook, dat doet hij omdat vissen altijd in water moeten leven en nooit in kleine hokjes of iets dergelijks zijn gehouden.

Ook is het zo dat om een koe/varken etc groot te laten worden je heel veel eten nodig hebt voor die koe wat op een andere manier gebruikt had kunnen worden in de wereld en dat geldt veel minder voor een vis.

Vissen worden vaak ook niet 'geteeld/gefokt' maar gewoon gevangen in zee waar ze daarvoor in ieder geval een vrij leven hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Die tweede reden die je geeft, denk je dat dat ook een reden is voor mensen om pescotariër te worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anders zette ik hem er niet bij ;) Het klinkt zo vreemd dat iemand wel vis eet omdat veel mensen denken dat iemand vegetarier is omdat het zo zielig is om dieren door te maken maar dat is vaak niet het belangrijkste deel, gewoon al omdat ze niet willen dat er zoveel dieren gefokt worden alleen voor het vlees. Dan hoef je ze ook niet dood te maken. Daarnaast dus het leven wat ze leiden wat niet leuk is en dat is dus bij vissen anders. Iedereen heeft een eigen argument en dat kan verschillen, bij iedereen kan het dus anders zijn en zo zullen er ook mensen zijn die een argument noemen wat ik er niet bij heb staan, ik ben het namelijk niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe groter het dier dat je eet, hoe minder er doodgemaakt hoeven te worden. :-) Ik vroeg het omdat je je neefje als voorbeeld gaf die het doet omdat hij geen dieren wil eten die in kleine hokjes gehouden worden. Bedankt voor het nieuwe licht op deze kwestie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, het is niet waar dat vissen niet in kleine hokjes zitten. Er is veel kweekvis, en die zit vaak in veel te kleine, kale bassins. En ze worden op een gruwelijke manier gedood. Daar komt nog bij dat ze meestal ZELF vis krijgen, waardoor overbevissing ontstaat.
Waarom eten mensen geen zoogdieren en vogels en wel vissen?

Natuurlijk kunnen daar heel veel redenen voor zijn.

Maar het valt mij nog vaak op dat mensen - ook zij die vegetarisch zijn omdat ze dieren eten "zielig" vinden -
dan wel vis eten.
Omdat een vis niet zielig is.
Vissen vangen, met een hengel en dus een haak door
een vissenbek jensen, dat wordt nog vaak een sport genoemd ook.
Een vis ziet er niet knuffelig uit.
Een vis is niet aaibaar.
Er zijn zelfs mensen die vinden (denken) dat een vis toch geen gevoel heeft.

Iemand die vegetarisch is omdat ie met een bredere kijk naar het wereldvoedsel probleem kijkt en naar het wereldmilieu, die eten ook geen vis.
Die houden rekening met overbevissing problemen,
met het verbreken van ecosystemen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het idee dat vissen geen pijn kunnen voelen... hoe kan het toch dat mythes die al lang en breed ontkracht zijn, nog zo lang kunnen blijven bestaan? Dat vissen niet knuffelbaar zijn en geen geluid maken, speelt denk ik inderdaad ook een grote rol. Als je geen echt contact kan maken met een dier, is het veel moeilijker om je er in te verplaatsen of überhaupt er wat om te geven.
+1
Een pescotarier is letterlijk vertaald een viseter.
Ik ben er ook één.
Zo'n 28 jaar geleden ben ik gestopt om ander vlees te eten dan vis, omdat het mij in die tijd door een natuurgenezer aangeraden werd. Ik was er destijds fysiek en geestelijk niet zo goed aan toe. Ik heb toen o.a. suiker, gist en vlees laten staan. Vis raadde hij mij niet af.
Tegenwoordig eet ik nog steeds alleen vis als vlees, meestal vis die in de natuurvoedingswinkel wordt verkocht. Daar kan je vis kopen die handmatig met hengels wordt gevangen door de vissers. Zodat er geen bijvangsten zijn en de zeebodem niet beschadigd wordt door de netten.

Krab, mosselen, oesters en kreeft eet ik dan weer niet.
Omdat deze levend gekookt worden.
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
tja... ieder voor zich hoor Eucje, maar ik kan dat niet, vast wel bij enorme honger, maar nu even niet ;-). En die kreeft zou ik eerst doodmaken in dat geval, dan maar niet rood.
Kristal
11 jaar geleden
Dat is ook jouw goed recht Gast. Zo maken we ieder voor onszelf onze afwegingen en beslissingen :-)
Toen ik besloot vegetariër te worden, ging dat na ongeveer 2 maanden niet goed. Ik kwam bepaalde vitaminen te kort, en moest daarom visolie capsules slikken, anders werd ik weer ziek.
Maar omdat ik het van mij zelf egoïstisch vind om wel visolie te slikken, maar te zeggen dat ik het zielig vind om de vis 'zelf' op te eten, heb ik besloten van de capsules af te gaan en gewoon vis te eten. Dat is toch eerlijk naar mezelf en de diertjes om ons heen.
Tot vorig jaar nam niemand me serieus als ik zei dat ik wel vis eet omdat ik anders ziek word, maar een klasgenootje van me heeft precies hetzelfde!!

Maar om antwoord te geven op jou vraag, ik ben pescotariër geworden omdat ik geen dieren wil eten, maar omdat ik anders ziek word, en mezelf dus in (gezond) leven wil houden eet ik wel vis, niet altijd met even veel plezier!