Welk broodbeleg is echt gezond?

Ik probeer gezond te eten maar weet niet zo goed wat nou gezond is op mijn brood. Vlees eet ik niet, ik ben niet zo van de komkommers. Hagelslag en jam bevatten veel suikers. Kaas eet ik wel, maar teveel is ook weer niet goed. Wie helpt me aan gezonde alternatieven?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar inbreng. Hier zitten veel tips bij die ik uit ga proberen. Sommige producten ken ik niet, dus ik ben erg benieuwd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Humus (kikkererwtenpaté) (AH, Turkse winkels) Auberginespread, tomatenspread, tapenade ed. (de merken Sabra en Maza (supermarkten) hebben veel groentespreads die gezond zijn en lekker op brood) Avocado met wat zout en peper (supermarkt) Zonnebloempittenpasta in allerlei smaakjes (biowinkels) Tahin (sesampasta) (biowinkels, Turkse winkels) Cashewpasta en andere notenpasta's (biowinkels) (met een blender kan je overigens ook zelf heerlijke notenpasta's maken). Kiemen, eventueel met smeerkaas en kruiden (biowinkels) Gebakken roerbakgroente Gebakken champignon, ui of paprika Gebakken falafel (AH, Jumbo, Turkse winkels, biowinkels) Zelf lekkere sausjes maken, bijvoorbeeld van paprika met knoflook, of tomaat met kruiden, of wat jij maar lekker vindt.

Je kunt aardbeien of banaan op brood doen. Kaas kun je goed combineren met sla, of met tomaat (of allebei).

30+ kaas is wel redelijk gezond. En verder fruit, zoals aardbeien op brood. Maar als jij geen overgewicht hebt kun je best gewoon hagelslag enzo eten hoor!

Magere smeerkaas, pindakaas (zonder suiker, van Calvé of Gouda's glorie), kwark met tuinkers en/of plakjes tomaat Toegevoegd na 5 minuten: Een lekker alternatief voor pindakaas is trouwens kastanjepuree. Dat is te koop in blikjes.

Sandwich spread heb je ook in vegetarisch variaties -Sesampasta (Tahin) -Kaas met sla en oregano -Tomaat/mozzarella/basilicum -eiersalade -selderiesalade -

Heb wel iets lekkers voor je en gezond, bij A.H kun je houmous kopen, (weet niet of je het kent, maar is gemaakt van kikkererwten en is fijn gemalen tot een soort pasta) je smeert het op een (bruin)broodje of (pitabroodje) met plakjes tomaat en paar blaadjes sla, heerlijk...

Ik vind zelf een hard gekookt eitje met plakjes tomaat heel erg lekker op brood. Heel gezond, hoewel je er natuurlijk niet vier per dag van moet eten. Ook lekker: hüttenkäse met wat versgemalen peper en fijngeknipte bieslook erover heen gestrooid.

Kies voor niet al te vet broodbeleg. 20-of 30+ kaas , fricandeau, kipfilet, gebraden kalkoen, rosbief, tartaar, rollade, gekookte ham of sandwichspread. Besmeer het brood met halvarine of zachte margarine uit een kuipje. het is prima af te wisselen met zoet beleg, kies dan vooral voor dingen met weinig verzadigd vet bijv. jam, appelstroop, honing, vruchtenhagel en muisjes. Chocoladehagel, -pasta, kokosbrood en pindakaas bevatten vaak veel verzadigd vet en meer calorieën. Groente en fruit zijn heerlijk op de boterham bijv. tomaat, komkommer,aardbeien, peer,plakjes appel, plakjes banaan, avocado, paprika of rauwkostsalade. Ook kan je af en toe een lekkere tosti maken zoals 20+ kaas met plakjes banaan en kerrie, of met geitenkaas of mozarella en plakjes tomaat, zout en peper erover malen en bakken. Neem af en toe eens vis, zoals haring, sardines,zalm, tonijn en makreel. Neem eens een gekookt ei in plakjes en leg er tomaat of reepjes prei op en bestrooi met zout en gemalen peper.

Hieronder een lijstje met de gezondste dingen voor op je brood… Gezond broodbeleg 1: Pindakaas Pindakaas levert 640 calorieën per 100 gram. Dit is relatief veel, maar elke gram pindakaas levert onwijs veel goede voedingsstoffen. Pinda’s leveren namelijk erg veel onverzadigde vetten. Bovendien bevat pindakaas enorm veel eiwitten en vitamine E. Gezond broodbeleg 2: Vis Vis is uitstekend broodbeleg! De omega 3 vetzuren in vis zijn namelijk erg belangrijk voor de algehele gezondheid. Neem liever geen vissalade uit een bakje, want daar wordt bijna altijd troep aan toegevoegd. Je kunt vis (zalm, tonijn, makreel, paling, garnalen, surimi, etc.) veel beter vers kopen en zelf bereiden tot broodbeleg. Gezond broodbeleg 3: Mager vlees Mager vlees bevat relatief weinig verzadigde vetten en veel eiwitten, vitamines, mineralen en spoorelementen. Rookvlees, rosbief, kipfilet en kalkoenfilet zijn goede voorbeelden van magere vleeswaren. Gezond broodbeleg 4: Ei Een gekookt eitje is ideaal als broodbeleg. Ei-eiwitten bevatten namelijk veel essentiële aminozuren. Ook een gebakken eitje is prima, maar gebruik niet te veel olie of bakboter. Let op: eiersalade uit een bakje is doorgaans rijk aan vet, zout en andere toevoegingen. Gezond broodbeleg 5: Magere kaas Kaas is niet supergezond, maar bevat wel hoogwaardige wei-eiwitten en melkeiwitten. Kaas is dus alleen gezond als je het met mate eet. Neem bij voorkeur magere (20+ & 30+) kaas, want die bevat relatief weinig verzadigd vet. Ook magere smeerkaas mag op zijn tijd. Gezond broodbeleg 6: Appelstroop Aan moderne appelstroop wordt ingedikt bietensap toegevoegd. Hierdoor is appelstroop rijk aan ijzer. Let op: appelstroop kan ook rijk zijn aan toegevoegde suikers, dus neem altijd appelstroop met 100% fruiteigen suikers. Gezond broodbeleg 7: Jam Jam bevat – enigszins afhankelijk van de soort – behoorlijke hoeveelheden vitamines, mineralen en spoorelementen. Jam is echter alleen gezond als er geen suikers aan worden toegevoegd. Neem dus altijd jam met 100% fruiteigen suikers. Gezond broodbeleg 8: Groenten en fruit Het is erg lekker (en gezond) om sla, komkommer, tomaat, paprika, verse basilicum en/of plakjes banaan toe te voegen aan een boterham met vlees, vis, ei of kaas! Een broodje gezond is ook een absolute aanrader!

Bronnen:
http://www.gezondenzo.net/broodbeleg-gezon...

Een tomaat! Wat ik zelf ook wel eens doe is een kleine prei kopen en deze klein snijden en kort opbakken. Dit kan je dan toevoegen aan een salade. Bijvoorbeeld eiersalade

Een boterham met tevredenheid is het minst ongezonde en zeker het goedkoopste broodbeleg.

Geniet van de eenvoud! Bijvoorbeeld de smaak van puur brood (zonder beleg is heerlijk). Wil je iets pittigs, neem dan eens een paar plakken paprika op je brood.` Eventueel met wat schijfjes ui en wat rucola! Wat een smakenfeest :-) Mijn allergrootste favoriet is enkel wat avocado met wat schijfjes courgette. Deze smaken zijn zo mild dat je ook nog goed het brood proeft.

Pindakaas van Calvé met een mespuntje marmite en wat gistvlokken.

Als je van fris houdt zou ik voor dit pita broodje gaan.Wat heb je nodig:2 schijven ananas,2 pitabroodjes,6 el.pindakaas,8 plakjes kipfilet,komkommer,gefruite uitjes . Kijk voor de bereiding bij de link daar staat het beschreven. Mjammie!

Bronnen:
http://www.de-bakkerij.nl/Pitabroodje_fris?count=3

Notenpasta's (pindakaas maar je hebt ook heel veel andere soorten bij de biowinkel). Daar hebben ze ook Tartex (lijkt op pate alleen lichter) in allerlei smaken. Als je wel vis eet kan je met tonijn, zalm of makreel lekker beleg maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100