Welke gezonde boterhammen/broodjes kan ik maken (vegetarisch)? Wil wel een keer wat anders eten dan kaas/pindakaas/jam!

Ik zoek gewoon simpele tips en ideetjes om een lekkere boterham te maken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Avocado met zout en peper.

Kiemen met zout, peper en tofutti of smeerkaas.

Een vegaburger bakken, eventueel doorsnijden (zodat je 2 heel dunne hebt).

Tofu bakken, met curry en kruiden/specerijen.

Kant-en-klare hummus of zelf humus maken (blikje kikkererwten, flink wat citroensap of een beetje sojayoghurt, veel zout en wat komijn).

Aubergine-beleg van de AH (in het rek met Turkse dingen vaak) of biologische winkel.

Tofugehakt, prei en aubergine bakken, met tomatenpuree en kruiden (tijm of oregano, knoflook). 1 keer een grote portie maken en in de koelkast, dan kan je er dagen van eten.

Tofu prakken, sojamelk warm maken, gistvlokken (biowinkel) en wat meel erbij, wat tamari en kruiden.

Zelf notenpasta maken: noten malen (bijv. pecan, amandel), sojamelk en gistvlokken erbij.

Bij biologische winkel heb je heel veel (vegetarisch) beleg, zoals notenpasta, tahine, tartex enzo.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de bronnen nog een paar topics over vegetarisch broodbeleg op verschillende fora.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik geloof dat Zonnatura bij de AH ook wel wat veggie broodbeleg heeft. Stond vroeger in het allergiën-rek, maar ik weet niet of het nu door de winkel verdeeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

ham - kaas - sla - ei - komkommer sandwich
brie - komkommer - tomaat sandwich

Toegevoegd na 4 minuten:
Shoop.. Lees nu pas vegetarisch. Dan de ham maar weg laten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brie - Walnoten - Rode bessen

Toegevoegd na 10 minuten:
(toegevoegde bron is niet de bron van mijn antwoord, maar wel een link naar een forum waar deze vraag zeer uitgebreid beantwoord word. ) Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bij de meste supermarkten ook diverse vleesvervanger (broodbeleg) kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Denk aan smeerworst, ham, boterhamworst, filet (allemaal nagemaakt uiteraard).

Bij De Natuurwinkel hebben ze ook een uitgebreid assortiment aan vegetarische paté's
13 jaar geleden
Heinz Sandwich Spread (mijn favoriet)
Smeerbare speculaas (lijkt me niks)
Kokosbrood (mijn vullingen zijn tegen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat is er dan gezond aan speculoos? En kokosbrood is inderdaad zo zoet dat ook dat geen gezond broodbeleg is, zoals gevraagd!
Broodje selleriesalade, goedkoop en lekkerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broodje paturain of de goedkope versie ervan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een courgette en/of aubergine met de kaasschaaf in de lengte plakken maken, even grillen in een grilpan op hoog vuur, lekker op de boterham met goede mayonaise. Voor het gezonde natuurlijk een klein beetje mayo, het gaat om de smaak, niet om de dikke klodders.

Of een broodje met mayo, sla, in plakjes gesneden gerookte tofu (bij de natuurvoedingswinkel) en plakjes avocado.

Broodje gekookt ei.

Of om te variëren op de kaas: andere soorten kaas, aan te vullen met sla, kiemgroenten of andere rauwkost, en alsnog dat gekookte eitje.

En om het helemaal supersimpel te houden: denk ook eens aan appelstroop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas met ketchup
Kaas met jam
Kaas met appelstroop
Geitenkaas met honing
Kaas en komkommer en aromat
Speculoos
Dunne plakjes ontbijtkoek
Niet om mee te nemen maar om meteen op te eten: wat thee sprenkelen en er suiker overheen strooien.
Schuddebuikjes
Quick pizza saus met geraspte kaas en even opwarmen
Plakjes chocolade

Mmm,ik krijg er honger van :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wat is er (nogmaals!) dan zo gezond aan speculoos? En aan schuddebuikjes, ontbijtkoek met nog meer suiker, en plakjes chocolade? Allemaal juist bijzonder ongezond.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry je hebt gelijk, ik begon zo enthousiast en gezond en op t eind dacht ik niet meer aan gezond.. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook... de vraagsteller wil iets anders dan kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn variaties op alleen het saaie plakje kaas. Maar bedankt voor de -
Er is meer mogelijk als menigeen denkt.
Wees vooral creatief, probeer dingen uit.
Er zijn veel soorten vleesvervangers te koop in gewone supermarkten maar ook bij natuurvoedingswinkels.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Albert Heijn omdat deze producten wat betreft smaak het beste zijn.
Zij hebben diverse vegetarisch boterham "vlees" en vegetarische worstjes in 3 soorten.
Ik weet niet of je dicht bij de Duitse grens woont want hier kun je bij de DM (soort drogisterij) ook diverse vegetarische pasta's en smeerbeleg kopen van het merk Alnatura.
Hokkaido is b.v. een boterhambeleg wat uit pompoen bestaat, dit smaakt heel apart.
Bij de natuurvoedingswinkel zijn de vegetarische pasta's van Tartex handig om in huis te hebben vooral omdat ze zo lang houdbaar zijn en makkelijk mee te nemen bij vakanties of een weekendje weg
Verder kun je heel veel variëteit aanbrengen door gebruik te maken van b.v. mosterd, mayonaise, stroop, mierikswortel, curry, tomatenketchup, honing, sandwich spread, pesto, Herbamare van A. Vogel (zeezout met groenten en kruiden),bruschetta mix (gedroogde tomaat, knoflook, ui,paprika,oregano,chili, basilicum), verse kiemgroenten, tomaat, komkommer, sla maar ook door andere gedroogde of verse kruiden zoals basilicum. (verse basilicum met mozzarella en balsamico azijn)
Heel gezond: schijfjes avocado met Herbamare of rode bietjes (koud) bij de boterham.
Succes met variëren en vooral gezond en smakelijk eten!

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb het in mijn tekst over pasta's maar ik bedoel hier paté's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon lekkere (eier)salade? Tomaatje erop, of tuinkers, of dunne plakjes augurk...

Gebakken eitje? Ook erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lepel een rijpe avocado uit, breng op smaak met provençaalse kruiden, verse peper, (beetje) zout, vinaigrette en citroensap, em maak er een 'chunky' massa van.
(Evt mee te nemen in een klein tupperware-doosje), apart een broodje naar keuze in plakken, en ter variatie óf plakken tomaat óf hardgekookt ei erover.

Eiersalade van hardgekookte eieren, met 'papje' van 2 delen majo, 1 deel ketchup, peper, zout, cayennepeper, een mespuntje mierikswortel (potje bij de supermarkt), en een paar sprieten fijngeknipte bieslook

Blokjes tomaat, fijngesnipperde sjalot, beetje vinaigrette, peper, fijngeknipte peterselie.

Toegevoegd na 1 uur:
Nóg een lekkere, voor een brunch:
rooster boterhammen, pocheer eieren, op de geroosterde boterham, plakje leerdammer of emmentaler erover, onder de gril tot de kaas gesmolten is. (niet te lang, anders worden de dooiers van de eieren hard, en dat is minder lekker)

Lekker op melba-toast : rijpe brie met een beetje sambal badjak erover gesmeerd - die van Koningsvogel vind ik het lekkerste - ook erg lekker bij een wijntje, droge sherry, ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houmous met pizzasaus
Houmous met piccalilly
Pindakaas met marmite (mespuntje)
Marmite (mespuntje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat champignonnetjes in plakjes, stukje ui snipperen.en deze samem in een beetje olie of boter fruiten;voeg op het laatst wat ketchup toe; even doorroeren-klaar voor op de boterham. heerlijk!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- pesto met avocado, cherrytomaatjes en rucola
- zelfgemaakte kerriehummus, zie www.happyherbi.com
of kant-en-klare-hummus met komkommer en preikiemen (of broccolikiemen, of gemengde, of knoflookkiemen, of radijskiemen enz enz
- zonnetapenade: zonneboempitjes kort koken, pureren met zongedroogde tomaat, bieslook en olijven
- pestospread van tofu gepureerd met pesto
- mosterd met rooktofu
- plakjes tofu rosso
- seitanpate
- cashewnotenpasta of viernotenpasta
- gegrilde groentes
Mocht je nog meer suggesties willen dan kun je contact opnemen via mijn site www.happyherbi.com
Ik kan je sowieso gratis plantaardig voedingsadvies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker brood met chocopasta en pindakaas (pindarots smaak)

Alle varianten op gezond, kaas, komkommer, gekookt ei, en andere rauwkorst.

Kaas met tomaat of augurk of komkommer of mosterd of komkommersalade

Paprika, sla, radijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huttenkase met tomaat en zout/peper; avocado met tomaat, alfalfa op geroosterd brood met een beetje mayo... heerlijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met pesto of tappenade vind ik altijd erg lekker. Die zijn niet altijd vegetarisch, dus zelf maken of goed op de verpakking kijken.

Of met marmelade, dat is wel een soort jam, maar toch weer anders dan de geijkte smaken.
13 jaar geleden
De vleesvervangers voor op brood kan ik je afraden. Ze maken de boterham er nou niet echt lekkerder op..

Er zijn heel veel combinaties mogelijk, probeer eens een boterham met komkommer en pindakaas! Wat ook lekker is, is Philadelphia met een beetje pesto erop.

Ik zou zeggen: Blijf experimenteren. Het lekkerst is combineren. Zelfs kaas met suiker kan lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel eenvoudig, rauwe andijvie met wat paprika en de boterham besmeren met wat mosterd en iets sambal (brandal is heel smaakvol, badjak is iets minder scherp).

Wil je zoet, probeer dan een een tomaatje met honing op je brood.

Wat een lekkere vleesvervanger is, is de shii-take-filet van de AH, ligt bij de verpakte vleeswaren. Ook weer lekker met iets sambal en een handje tauge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk om zoveel creatieve tips te lezen. Ik eet alleen maar vegetarisch en varieer ook best veel. Maar op drukke dagen neem ik daar de tijd niet voor en ben dan heel blij met een broodje gekoelde groene pesto (AH 2 potjes in een karton verpakt) of met vegetarische american filet. (Ook AH, koeling)
Af en toe een gesneden tomaatje (snufje zout/peper) of verse aardbeitjes doet een mens ook goed.. Of een laagje roerei (peper zout) met een handje verse tuinkers of radijsspruiten er over.