Waar vind ik recepten voor vegetarische babyhapjes?

Ik dacht hieraan door een eerdere vraag naar recepten voor babyhapjes: de meeste boeken hierover besteden aandacht aan het introduceren van vlees aan kleine kinderen. Maar wij zijn beide vegetariër en willen onze kinderen ook zo grootbrengen. Zijn daar ook boeken voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je deze vraag al gelezen .... http://www.goeievraag.nl/vraag/lekkere-recepten-babyhapjes.80338 http://www.keukenkikker.nl/recepten/?c=maaltijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nóg niet. Denk ik...

Het beste antwoord

"Vegetarisch vanaf de wieg" is een boek met niet alleen mooie recepten voor de baby en/of kleuter, maar geeft je ook behoorlijk wat extra informatie. Hierbij de beschrijving bij bol.com

Beschrijving
Vegetarisch vanaf de wieg is dé vraagbaak voor ouders die hun kinderen vegetarisch willen laten eten. Alle voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die kinderen nodig hebben komen uitgebreid aan bod, evenals de ingrediënten waarin je deze bouwstoffen aantreft.
Bij alle recepten in dit boek zijn duidelijke iconen geplaatst die aangeven hoeveel van de dagelijks benodigde voedingsstoffen, mineralen en vitaminen het kind met het gerecht binnenkrijgt.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Vegetarisch eten is een bewuste keuze. Maar als er in een vegetarisch gezin een baby geboren wordt, komen er veel vragen op de ouders af. Waar moeten ze op letten? Komt de baby of peuter niets te kort? Dit boek geeft algemene informatie en verantwoorde adviezen over wat wel en niet aangeboden kan worden, over eiwitten, koolhydraten, vetten, voedingsvezels, vitamines en mineralen. Ook allergie, vrije radicalen en antioxidanten, en de veiligheid van voedsel komen ter sprake. Daarna wordt per leeftijdsgroep besproken wat een kind nodig heeft aan voedingsstoffen en worden recepten voor allerlei hapjes gegeven (met per portie vermelding van de percentages Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van de verschillende voedingsstofen). Er bestaan niet veel goede boeken over dit onderwerp. Dit boek geeft op een overzichtelijke manier heel toegankelijke informatie. Prachtige kleurenfoto's van heerlijke hapjes en smullende kleintjes. Een zeer praktisch en waardevol, mooi uitgevoerd boek voor elk vegetarisch gezin met baby's en peuters. Met alfabetisch register. (Biblion recensie, Virgi Smits-Beuken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Destijds gebruikte ik het boek 'Gezond eten voor baby en kleuter' van Stefan Kleintjes. Hij is bekend van Borstvoeding.com. Inmiddels wordt dat boek niet meer uitgegeven, maar heeft hij een nieuw uitgebracht met de titel 'Eten voor de kleintjes (van borst tot boterham)'.

Hij is een fervent voorstander van zo lang mogelijk borstvoeding, en zijn recepten bevatten voorzover ik mij herinner, tofu, kwark, ei(dooier) en kaas, maar geen vlees.

Hij gaat ervan uit dat een plantaardige voeding het beste past bij ons spijsverteringsstelsel. Die voeding kan dan worden aangevuld door een matig gebruik van zuivelproducten en eieren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zag bij een andere vraag dat je fan bent van "de dunne vegetariër; misschien is "de kleine vegetariër" dan ook iets voor je?
Ook van Antoinette Hertsenberg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook baby hapjes kant en klaar kopen in de winkel ik werk zelf in de supermarkt en daar zie ik vaak genoeg baby hapjes zonder vlees
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vroeg ik niet.
wodka
13 jaar geleden
sorry hoor. het is maar een suggestie.. het is wel makkelijker hoef je niet te koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand vraagt om een recept voor lasagne, zeg je toch ook niet 'je kan kant-en-klare lasagne kopen in de winkel'? Overigens zijn de potjes zonder vlees vooral tot een bepaalde leeftijd, daarna gaat de fabrikant ervan uit dat je vlees zult willen introduceren en is het aanbod vegetarische potjes zeer beperkt. De min is overigens niet van mij, maar hier heb ik gewoon niets aan.
Inderdaad, de Kleine Vegetariër.

Wat betreft het grootbrengen van kleine kinderen als vegetariër: mijn zoon en dochter zijn inmiddels volwasssen. En ik ben zelf ook vegetarisch opgevoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er al boekjes of brochures voor vegetarische babyvoeding bestaan, is dat ongetwijfeld via google te vinden.
Ik weet wel eigen recepten , waar ik al decennia lang kinderen mee heb grootgebracht. Eerst mijn eigenkinderen en die van mijn broers en zussen..later mijn kleinkinderen en die van vrienden, buren, nichten, neven enzovoort.
Men neme: een pan (liefst nieuwe! die zijn het gezondst) aardappels; of pasta; of rijst
meerdere pannetjes met groenten. Bijvoorbeeld:
- worteltjes
- verse (of diepvries) doperwtjes
- spercieboontjes
- bruine bonen
- brocolli
- spinazie-
- witlof (MET perzik)
- bietjes
- peultjes
- gemengde groenten

Geen zout of andere toevoegingen.

Eenmaal gaar:

Met de staafmixer bewerken!
Eventueel (fijngemaakte, ongezoete )appelmoes erdoor

Eventueel afmaken met:
-Fijngemalen ei
- ,, vegetarisch gehakt
- snipper gestoofde/ gekookte of anderzijds gegaarde ongekruide tahoe (staafmixer!)
- theelepel verse, ongezouten kaas

In reformzaken kun je zoutloze of zoutarme kaas kopen.

Peulvruchten zijn ook prima in een vegetarisch gerecht. Je kunt het dan wel het beste combineren met een graansoort.
Dan wordt het namelijk beter opgenomen.
Voorbeeld: een granenpapje/mousse (tarwe , gerst, haver, enzovoort`) helemaal gaar en gladgemalen, gecombineerd met een glad papje van erwtjes. Daar zit alles in.

Toen mijn kinderen baby waren (jaren 70) , was er nog helemaal niets op vegetarisch terrein. Ik heb het helemaal zelf moeten uitvinden.
Het was altijd superspannend om naar het consultatiebureau te gaan.. (Al zagen ze er kerngezond uit..ik bleef onzeker, ook al door al het gezeur over onze eetgewoontes)

MIJN KINDEREN WAREN BEZETEN VAN MACARONI. (recept: gekookte elleboogjes, verse gebakken tomaten, paar gekookte worteltjes (een kleine hoeveelheid Italiaanse kruiden) gebakken uitje, verse of superjonge zoutarme kaas. (Alles lekker lang door de staafmixer!)

Ze zijn altijd supergezond verklaard. Waren nooit 1 gram te zwaar , energiek, evenwichtig, weinig ziek, goed in sport en helemaal niks op aan te merken .

Ik maakte ongeveer 20 potjes tegelijk en vroor ze in.
2 Maal lekker. Om te eten en goedkoop!