Hoe heten mensen die geen vis eten maar wel vlees?

Mensen die geen vlees maar wel vis eten worden pescotariër genoemd. Ik vroeg me daarom af hoe het heet als je wel vlees maar geen vis eet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.2K

Het beste antwoord

Volgens mij heet zo iemand een carnetarier, in ieder geval in het Duits. Zie de volgende sites:

Toegevoegd na 3 minuten:
En op deze site staan andere diëten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het in het Nederlands ook een echte term is, maar ik vind het een goed woord ervoor! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Dat woord kwam direkt in me op en ben het gaan googlelen. Ikzelf ben trouwens vegetarier...

Andere antwoorden (3)

Mensen die vlees eten zijn geen vegetariërs (waar je de vraag vreemd genoeg bij ingedeeld hebt) maar carnivoren.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Mensen die geen vis eten hebben daar volgens mij geen principiële reden voor, maar vinden het gewoon niet lekker. Vegetariërs eten om principiële redenen geen vlees en ook geen vis of gevogelte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carnivoren zijn dieren (in de regel, zulke mensen ken ik niet) die UITSLUITEND vlees eten en van 100 % vlees kunnen leven. Dat gaat voor mensen (helaas ;-)) niet op. Die eten altijd OOK plantaardig voedsel. En de meeste vegetariërs eten ook producten van dierlijke oorsprong zoals zuivel. Alleen veganisten proberen als echte herbivoren te leven, maar ook dat is voor mensen geen voor de hand liggende keus. We zijn in de grond nu eenmaal omnivoren (alleseters).
Als je wel vlees eet maar geen vis, ben je in elk geval geen vegetarier. Hooguit iemand die om welke reden dan ook geen vis lust. Pas als je om ideële redenen afziet van een bepaald voedingsmiddel, bedenken we daar een mooie term voor.

'Pescotarier' is trouwens strikt genomen een onjuiste term ; een vegetariër die wel vis eet zou je volgens de letter van de taal een pesci-vegetariër noemen. Maar inderdaad wordt het woord pescotarier vrij algemeen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@yvonne Nee want pesci staat voor vis en vege voor gewassen dus zou iemand die vis (en dus ook gewassen eet) zou een pesco-vegetarier zijn. Vegetarier betekent niet letterlijk het niet eten van vlees, maar het eten van gewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de termen niet bedacht, en in mijn antwoord (eerste deel) zeg ik ook duidelijk dat je dan in elk geval geen vegetariër bent. Gewoon iemand die geen vis lust. Het tweede deel is een reactie op de term ' pescotarier' die vragensteller gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom raar ??
Het gaat er om dat je het UIT PRINCIPE doet. Iemand die geen vlees eet omdat die geen vlees lust, mag zich dan wellicht vegetariër noemen omdat zo vele mensen dat uit principe zijn, maar is het zelf in feite niet. Tenzij hij zijn principes aanpast aan zijn leefstijl. Zo zijn mensen die uit principe geen alcohol drinken geheelonthouders, maar is er geen naam voor mensen die gewoon geen koffie drinken omdat ze het niet lusten. Het gaat dus helemaal niet om wat je niet lust of wat je niet eet, maar om het achterliggende principe. Voor geen vlees eten is een heleboel te zeggen, voor geen vis eten maar wel vlees moet ik het eerste goede argument nog horen. Je mag er best een term voor bedenken hoor, maar het dichts in de buurt komt 'carno-vegetarier' en dat lijkt me wel een hele erge contradictio in terminis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een misverstand, dat mensen die vis eten zich (pesco-)vegetariër mogen noemen. Dan zouden alle mensen in vissersdorpen en in Urk en Volendam zich ook "vegetariër" kunnen noemen. Vegetarisme is gewoon een begrip. Wat mensen ook eten of niet eten, ze blijven ingedeeld bij de omnivoren. Het is daarom ook niet nodig om een apart begrip voor de vleesetende mens te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet gewoon eigen interpretatie dat de beweegreden invloed heeft op de term?
Voor zover ik weet (maar ik heb me er niet echt in verdiept) omvat de officiele definitie van het woord vegetarier helemaal geen informatie over de achterliggende reden; is het alleen zo dat een groot deel van de vegetariers dat als mening heeft.
Dat is gewoon iemand die graag vlees eet, maar geen vis lust...Heeft, voor zover ik weet, geen speciale naam.