Bestaan er ook vegetarische stoofschotels die enkele uren moeten pruttelen?

Iets dat ik als vegetariër mis, vooral in deze tijd van het jaar, is het maken van stoofschotels. En dan bedoel ik niet het éten (ik heb best lekkere recepten waarbij het eten een kwartiertje moet stoven) maar het hele ritueel eromheen.

Wat ik mis, is om in het weekend op mijn gemak 's middags al het eten op te zetten. En dan lekker lang stoven terwijl de heerlijke geuren langzaam door het huis heen trekken. Regelmatig even kijken of het niet te hard gaat. Een laurierblaadje erbij, versgekneusde zwarte peper, wat wijn erin of donker bier (en de rest van de fles lekker in een glas schenken). Het toppunt van knusheid en kneuterigheid, lekker warm binnen terwijl buiten de regen op de ramen slaat.

Maar groenten worden er vaak niet lekkerder op als je ze lang stooft. Die stoofgeuren zijn toch minder lekker als je weet dat je je groenten tot moes aan het koken bent. Of ben ik niet creatief genoeg?

Wie oh wie weet een goed vegetarisch recept voor mijn urenlange, oh-wat-ruikt-dat-lekker stoofschotelritueel in de herfst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Antoni
14 jaar geleden
Wat een leuke vraag!

Het beste antwoord

Kikkererwten en Courgette als basis: Uien zachtjes bakken in olijfolie. In stukken gesneden tomaten toevoegen, als ook de kleingesneden knoflookui. Laten sudderen zonder deksel, 10 minuten. Telkens roeren. Courgette en abrikozen in grove stukken snijden en toevoegen. Dan water toevoegen en verder laten sudderen, nadat de kruiden en de kikkererwten zijn toegevoegd.
Blijven roeren, deksel bijna dicht. Op het laatst voor de smaak wat tomaten ketchup naar smaak toevoegen.

Aubergine als basis: verwarm wat olijfolie in een stoofpan, bak daarin zachtjes de ui, bleekselderij, wortel en aubergines aan. Voeg de knoflook de laatste minuut toe en blus af met de witte wijn. Laat deze even bruisen en voeg dan de gepelde tomaten, laurier en tijm toe en laat het gerecht een uur à anderhalf lekker sudderen.

Of zelf iets verzinnen. Ik gooi regelmatig van alles en nog wat bij elkaar en laat het pruttelen. OK, geen uren, maar een uurtje kan echt wel vaak. Gewoon doen. Soms smaakt het net niet zo lekker als je gehoopt had, maar soms is het onverwacht lekker. Just do it!

en voor inspiratie, gebruik het mooiste kookboek dat er is: internet, zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is belangrijk dat je zowiezo geen slinkgroenten neemt dan want die worden echt pap. Maar wortel (winterpeen), courgette, bleekselderij en prei (maar dan wel in dikke ringen) zijn ook heel erg geschikt om een vegetarische stoofschotel van te maken.

Gewoon stevige groentes nemen dus die je in lekkere grove stukken kan snijden. Ik maak mijn stoofschotels altijd met vlees, maar mijn mannen mogen wat dat betreft dan het vlees wel hebben want ik geniet net zoveel van de groenten alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees van niet ; dat stoven had namelijk een bepaald doel, en wel de minder malse delen van het geslachte dier ZO lang laten garen, dat ze eetbaar en mals werden, vaak onder toevoeging van kruiden die hetzelfde doel hadden. Een stoofpot is pas een stoofpot als het (meestal rund) vlees uren en uuuuren op een heel laag pitje staat te garen. Stoofpotten maak je niet met kip of gehakt ; dat zou helemaal kapotkoken.

En voor zover ik weet zijn er geen vegetarische producten die een dermate lange bereidingstijd hebben dat je ze moet stoven. Misschien dat je aan tofu nog wat eer kunt behalen (en er smaak in kunt krijgen), maar ik vrees van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er hoeft natuurlijk geen 'officiële' vleesvervanger in te zitten!
Na wat zoeken op onder andere smulweb, vrees ik dat er geen vegetarische stoofschotels zijn die je uren kunt laten pruttelen. De meeste groenten zijn namelijk gaar binnen 20 minuten.

Je kunt het gerecht wel vantevoren bereiden, en daarna de schotel langzaam laten afkoelen met het deksel schuin, en zonder de afzuigkap aan te laten. De geur trekt dan geheid door je huis. Voordat je aan tafel gaat, kun je het dan nog eens opwarmen. Maar het vitamineverlies moet je er dan wel bijnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt, maar het stoven zit 't hem meestal in het stoofvlees :(
En een stoofschotel eet je inderdaad lekkerder als het guur en/of koud weer is.
Ik heb hier wel een vegetarische winterschotel voor je.
Wij zijn er in ider geval dol op.

MARROKKAANSE GROENTESCHOTEL
2 – 3 PERS.

2 EETL. OLIE
KLEIN BLIKJE TOMATEN PUREE
600 ML GROENTEBOUILLON
1 GROTE UI, IN STUKJES
1 GROENE PAPRIKA, IN STUKJES
100 GR. WORTEL, IN PLAKJES
1 GROTE AARDAPPEL, IN BLOKJES
1 COURGETTE, IN PLAKJES
¼ BLIKJE CAPUCIJNDERS
HANDJE ROZIJNEN 25 GR. BLANKE AMANDELEN
1 THL. KOMIJN
VERS KORIANDER OF PETERSELIEBLAD
MESPUNT CAYENNE PEPER
1 THL. PAPRIKAPOEDER
1 THL. KERRIE
ZOUT – PEPER

• FRUIT DE UI IN DE OLIE EN VOEG KERRIE, PAPRIKAPOEDER EN DE TOMATENPUREE TOE.
• FRUIT DIT EEN MINUUTJE EN DOE ER DAN DE BOUILLON BIJ
• BRENG HET GEHEEL AAN DE KOOK
• VOEG PAPRIKA, WORTEL EN AARDAPPEL TOE EN KOOK ZACHTJES TOT DE GROENTEN GAAR ZIJN
• DOE ER DAN DE COURGETTE, KAPUCIJNDERS, ROZIJNEN EN AMANDELEN BIJ
BRENG HET OP SMAAK MET CAYENNEPEPER, KOMIJN ZOT EN PEPER.
BESTROOI HET GEHEEL MET KORIANDER OF PETERSELIEBLAD.

LEKKER HIERBIJ IS COUSCOUS

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een copie van mijn site, vandaar de grote letters ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt veel werk, maar het valt reuze mee, het is ook erug lekker :)
Ik vrees dat bovenstaande mensen die zeggen dat het niet tan gelijk hebben. Maar waarom maak je geen stoofpeertjes? Of lekkere eigen gemaakte appelmoes met kaneel? Dat ruikt ook heerlijk en associeer ik ook met knus en kneuterig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'kneuterige' zelfgemaakte appelmoes, maar wel erug lekker +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker vers zalig +1
Geen stoofschotel maar je bent wel lang bezig.

Hiervoor benodigd: 3 koppen Rijst (zilvervlies bij voorkeur), 1 kop linzen,1 paprika, 2 uitjes of 1 grote, kopje yoghurt, bakje magere kwark, 200-300 gram (jong) belegen kaas (boeren) en 100 gram oud belegen kaas beiden geraspt..

Kook eerst de rijst en linzen gaar.
Meng de gekookte linzen en rijst samen met de fijngesneden ui en paprika.

Meng ook die kop yoghurt met kwark en geraspte jong belegen kaas.
Vet een ovenschaal in leg dan een laag van het rijst linzen mengsel. Dek af met een laagje van het yoghurt kaas mengsel. Om en om een laagje van die mengsels dus, afhankelijk van het model schaal 3 of 5 lagen.. Eindig dus met een laag van de rijst-linzen.Dek dan af met een laagje geraspte oude kaas en zet dit voor 45-60 minuten in een oven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetarische goulash.
Het hoeft, volgens recept maar een uur te sudderen, maar als je de sperziebonen als laatste toevoegt, kun je volgens mij het gehele langzame stoofschotelritueel uitvoeren, inclusief laurierblaadjes, peper, wijn of bier.

(ga het zelf ook uitproberen)

GOULASH voor 3 personen vegetarisch en veganistisch

1 doosje roerbaktofu poesta
2 uien
3 teentjes knoflook
2 rode paprika's
4 tomaten
200 gram sperziebonen
1 groentebouillontablet
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel tijm
water

Bereiding:
Verhit de olie in de wok en bak de tofu op hoog vuur. Voeg daar de gesnipperde uien bij en bak al roerend door. Pers de knoflook er boven uit en doe de in stukjes gesneden en van zaadlijsten ontdane paprika's en de in stukjes gesneden tomaat er bij. Haal de sperziebonen af, breek ze en voeg ze toe. Doe er daarna de kruiden en bouillon bij. Blus af met water en laat een uur zachtjes sudderen.

Serveer de goulash met aardappelen of rijst.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had gister toevallig je vraag gelezen en ik zapte vandaag langs een tv kanaal over koken. Nu ben ik wel een fan van koken dus ik bleef even hangen. Ze hadden het over streetfood in India, en ze gingen 3 gerechten maken, 1 daarvan was een vegetarische stoofschotel.
Het zal waarschijnlijk niet het soort stoofschotel zijn dat je bedoelt maar misschien heb je er wat aan.
Helaas weet ik de verhoudingen niet meer precies, ik kan je alleen wel vertellen dat ze heel erg royaal zijn met het toevoegen van specerijen. De verhoudingen die erbij staan zijn dan ook benaderingen. Ook gebruiken ze een ander soort pannen dan je in de doorsnee Nederlandse keuken zal tegenkomen, namelijk een soort van platte wok. Maar hier gaan we dan:

- Veel Boter
- 6 Knoflooktenen, fijngehakt
- 4 Grote sjalotten, fijngehakt
- 8 tomaten (net niet rijp, zodat ze wat meer friszuur zijn), brunoise gesneden
- 1 groene paprika, brunoise gesneden

- Komijnpoeder
- Rode chillipoeder
- Gemalen kruidnagel
- Kaneel
(Nogmaals, ik weet hier niet de verhoudingen van maar ze gebruikten van alles veel meer dan je je kan voorstellen.)

- 6 Kruimige aardappelen, in dobbelsteentjes
- 10 middelgrote champignons, in partjes
- Wortel, brunoise gesneden

- Groene chili's, brunoise gesneden
- Gemberpoeder
- Koriander, gehakt
- Massala <---weet niet precies wat ze hier zeiden

* Veel boter in de pan, terwijl het begint te bruisen de knoflook licht laten fruiten, sjalotten toevoegen. Wanneer de sjalotten glazig worden de tomaten toevoegen en vlak daarna de paprika.
* Hierna de vier specerijen toevoegen
*Mengsel af laten koelen en pureren

*Nieuwe pan
- weer veel boter erin doen, niet laten bruisen
- Aardappels bakken, champignons en wortel toevoegen, het begint nu uit elkaar te vallen maar dat is de bedoeling.

*Weer een nieuwe pan
- Weer nieuwe boter laten smelten, de koude gepureerde "groentesaus" toevoegen, het aardappelmengsel toevoegen.
- Groene chili, gemberpoeder, koriander en massala toevoegen.
- Laten pruttelen, steeds wat water aan de randen toevoegen om het te zorgen dat het niet uitdroogt.

Het is wat langer geworden dan ik wou maar ja:)
Evengoed, ze zeiden dus op tv dat het het lekkerst was wanneer het langer dan 3 had geprutteld, omdat de individuele smaken dan verdwenen waren en het een meer "ronde" smaak kreeg. Hoop dat je er wat aan hebt
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas nog gemaakt, een paddenstoelenschotel.
250 gr. Paddenstoelen per persoon.
Oesterzwammen, champignons, eekhoorntjesbrood, kastanje, portabello’s evt. chitake, (zonder steeltjes)
Verse ui (snijden).
Vers knoflook ( snijden)
Kerriepoeder
Verse rode peper.( kleine ringetjes snijden)
Peterselie
5 pakjes Monchou ( voor 6 personen)
Olijfolie
Peper en zout.
Wok of hapjespan

De paddenstoelen schoonvegen met keukenrol of theedoek. Niet met water afspoelen.
Alle paddenstoelen snijden.
Fruit de uien in de pan, en even later de knoflook erbij.
Dan de rode peperringetjes.
De kerriepoeder erbij strooien.
De gesneden paddenstoelen toevoegen, de zachtste als laatste!
Blijven omroeren tot de paddenstoelen gaar zijn.
Dan de Monchou er in stukjes erbij, eerst laten smelten, dan pas het volgende pakje
Steeds blijven omroeren!!!
Proeven en evt. peper en zout er bij.
Als het te dik is ( ook na opwarmen de volgende dag) bouillon er bij voegen.
Als het te dun is maïzena in water erbij doen.
Klaar!

Als bijgerecht of met stokbrood erbij.
Bronnen: