welk voedsel bevat bijna alle gezonde stoffen die je nodig hebt?

Ik wil graag weten welk voedsel (bijv. appel, spinaze, kip) de meeste GEZONDE voedingsstoffen bevat die je dagelijks nodig hebt.
Eiwitten, gezonde vetten of vitaminen, mineralen etc.
Ook calorie arm, als dat dan bestaat.

Toegevoegd na 41 seconden:
is er dus een voedsel waar bijna alle gezonde dingen inzit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Gezond eten willen we best. Maar wat is gezond voedsel eigenlijk. De Yale University heeft een index gemaakt van gezonde voeding…

De gezondste levensmiddelen die bestaan zijn volgens de index: kiwi’s, groene bonen, bosbessen, broccoli en sinaasappels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook de erwten vallen daar onder.

Andere antwoorden (6)

Eieren. Een kuiken wordt en een kippetje van!

Maar één gezond product bestaat niet, niks is volledig. Je hebt altijd een combinatie nodig om een volwaardige voeding binnen te krijgen.

Hennepvezels schijnen het meeste gezonde stoffen te bevatten, maar leven op cannabis raad ik je af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met zakjes in water oplosbaar poeder dat per maaltijd eenderde van de per etmaal benodigde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en spoorelementen bevat kom je een aardig eind. Maar dan mis je nog de vezels, vooral belangrijk voor een gezonde darmwerking, die je moet toevoegen. Echter, je loopt met zo'n kunstvoeding altijd het risico dat je stofjes mist waarvan de invloed op je gezondheid nog niet bekend is.

Het beste kun je dus de kennis die in duizenden jaren opgebouwd is gebruiken voor een gezond voedingspatroon. Probeer zo min mogelijk geraffineerd voedsel te eten en varieer. Eet vezels en vers. Hoe meer voedsel lijkt op waar het oorspronkelijk van gemaakt is, des te beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus !
papaya. Een mens schijnt het heel lang uit te houden op een 'dieet' van alleen maar papaya, met evt. voor het lekkere wat limoensap erover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat broccoli, tomaat en vette vis tot de gezondste voedingsmiddelen behoren is redelijk bekend. De blauwe bes of bosbes lijkt tot nu toe in het rijtje vergeten te zijn, maar is nu herontdekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie is dat wat hier nu rijp is, vaak dat bevat wat nu het belangrijkst is, je het meest nodig hebt voor deze tijd van het jaar. Dus:

lokaal
van het seizoen
met tijd om op te groeien, op volle grond
zo min mogelijk bewerkt
liefst biologisch (mijn mening)
goede mix van koolhydraten, eiwitten, vetten
Afwisseling, niet 1 standaard recept.

goede voedingstoffen verder zijn:
peulvruchten, granen, (een combi is helemaal goed), noten (1 handje gemengde per dag) zaden, groente (min. 300 gr) en fruit (min 2 stuks), alg, volle producten (neem als je wilt afvallen iets minder, vol verzadigd langer en is lekker)
Weinig vlees en vis. Dit is het mediterrane dieet zo ongeveer.

Maar toevallig las ik vanmorgen een brochure over voedsel dat geneest en dat was ook heel interessant. Kokosproducten, mooie oliën, vol levenskracht.
Klopt niet met lokaal, maar klonk heel overtuigend, zie link.

Verder schrijft Amber Alberda ook over superfoods, leuke site, goed boek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel voedsel wat alles bevat. Gevarieerd eten maakt dat je alles wat je nodig hebt binnen krijgt. Kijk eens op de website van het Voedingscentrum.