Zijn er tòch hanen tussen legkippen nederlandse bedrijven?

Vegetarische kennissen zijn in paniek, omdat er gezegd is dat er op eierbedrijven die aan supermarkten leveren wel altijd hanen lopen.
En er dus kans is op bevruchte eieren.

Is dat nou broodje aap verhaal, of is er n keurmerk van bedrijven die onbevruchte eieren leveren waar zij op moeten letten?

2.6K
TurfGraver
een jaar geleden
De hanen worden na geboorte gescheiden van de kippen en (levend) in een blender gegooid.
En dan maken zei zich druk om een eventueel bevrucht ei?
lanoki
een jaar geleden
Turfgraver, Ik stel hier een vraag over iets wat belangrijk voor iemand is.
Het is geen vraag of u agressief wilde reageren of een oordeel wilt vellen oven iemands principes of wat belangrijk is vanuit hun geloof.. Ik meen ook niet dat dit de doelstelling is van GoeieVraag.
Misschien weet iemand anders een betere reactie te geven..
TurfGraver
een jaar geleden
Eieren in de supermarkt zijn allemaal (automatisch) gecontroleerd.
Ik wil niet agressief reageren maar gewoon feitelijk zijn. :)
TurfGraver
een jaar geleden
Als uw kennissen vegetarisch zijn vanuit voorkomen van dierenleed is dat dus hypocriet. Net als zuivel gebruiken overigens.
tinus1969
een jaar geleden
Genuanceerd: ik kan me voorstellen dat het ‘seksen’ ( het scheiden van kuikens in hanen en kippen) niet 100% betrouwbaar is, en dat er dus tussen de 100.000 kippen wel eens een haan rondloopt.
SingingCoyote13
een jaar geleden
ikzelf ben vegetarier maar ik eet wel ei en drink wel melk. ik had ooit een pak eieren in de pan gekookt met water. en een van de hardgekookte eitjes had een grote rode punt bovenop. blijkbaar was dat een bevrucht ei geweest. maar dit heb ik maar een maal gehad tot nu toe. maar de kans is er dus - was een supermarkt scharrelei ah.

Antwoorden (1)

Ja, vaak lopen er ook een paar hanen tussen de legkippen. Bij de grote legkippenindustrie zijn dat vaak haantjes die per ongeluk bij de hennetjes zijn gekomen tijdens het selecteren van de kuiken direct na de geboorte.

Maar als je eieren koopt uit de bio-dynamische landbouw, dan is de kans veel groter dat er hanen tussen de kippen hebben gelopen en je dus een bevrucht eitje koopt. Vanuit dierenwelzijn is het namelijk verplicht in de biodynamische landbouw om een paar hanen tussen de kippen te laten scharrelen. Het is voor kippen heel onnatuurlijk om met alleen maar hennen rond te lopen. Een paar hanen geven rust in de groep en dat is beter voor het dierenwelzijn.

Een bevrucht eitje kun je gewoon eten, smaakt niet anders dan een onbevrucht eitje en is net zo gezond. Voor de dieren is het beter om biologische eieren te kopen dan de gangbare scharreleieren, maar de kans op een bevrucht eitje is dan dus wel groter.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/159631/ook-jouw-eitje-kan-bevrucht-zijn
een jaar geleden