Afhankelijk van welke soep ik maak doe ik er plakjes Tivall rookworst in of Tivall balletjes (beide van AH), die laatste zijn wel vrij groot en snijd ik dan in kwarten.
Als je de balletjes een tijdje meekookt krijgen ze een lekkere zachte structuur.
Bij de Dekamarkt worden in de winter ook vega rookworsten verkocht, deze zijn bijzonder lekker, ook in plakken in de soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Kaas! Geraspte kaas wordt er ook vaak in gedaan, het is lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet je ding zijn, maar knodel kan ook erg lekker zijn in de soep.

http://www.ifood.tv/recipe/semmel_knodel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vleesballetjes zijn niet te vervangen.. Zelfs de vegetarische 'gehaktballetjes' lijken in de verste verte niet op vlees. Maar ik gebruik wel eens seitan (vaak uit een pot bij de reformzaak op natuurwinkel) en dit smaakt heel goed! De structuur blijft behouden en de smaak is oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit recept is voor 15 stuks

balletjes:
1 blok tofu naturel, 375 gr
2 wortels
1 ui
1 cm gemberwortel
150 gr bloem
5 el jap. sojasaus

saus:
3 el mosterd
2 el appeldiksap
3 el citroensap

Bereiding:
Frituurolie verhitten. Tofu uitlaten lekken en verkruimelen. Wortels schoonmaken, wassen en raspen. Ui pellen en snipperen. Gember schillen en raspen. In kom tofu, wortel, ui, gember, bloem en sojasaus tot samenhangende massa kneden. Van de massa ong. 15 balletjes draaien. Balletjes frituren in ong. 5 a 6 minuten tot ze krokant zijn. Laten uitlekken op keukenpapier.
Sausje: Mosterd, citroensap, appeldiksap tot sausje kloppen. Ik heb deze verhoudingen niet helemaal aangehouden omdat ik een erg scherpe mosterd had. Bovendien vond ik het sausje iets te dun en heb er uiteindelijk wat bindmiddelpoeder (ja Calimero, dat was dat 'drogige smaakje') doorheen gegooid (bij gebrek aan yofu).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een smakelijk alternatief vind ik kleine stukjes krokant brood dat in de olie met kruiden is geweest. mmmm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
croutons, backerbsen (van die ronde bolletjes), champignons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gooi weleens kaastortellini's in de soep ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mmmmmm :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker!
Als mijn (vegetarische) nichtje komt eten maak ik voor haar tomatensoep met balletjes.

Knijp vegetarische worstjes leeg en draai van dat "vlees" balletjes.
Maak een soep naar keuze, en laat de balletjes even meekoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Champignons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas ontdekt: vegetarische lamsballetjes van toko Sie San in Den Haag. Dat is een geheel vegetarische toko, het aanbod is overweldigend. Waaronder dus vegetarische lamsballetjes uit de vriezer, beste vervanging voor gehaktballetjes voor in de soep die ik ooit heb kunnen vinden.

Vlak om de hoek zit trouwens de Vegetarische Slager, die twee winkels bij elkaar maken een tripje Den Haag voor ons wel de moeite waard, we komen dan terug met een vriezer vol vleesvervangers waar het spul van de supermarkt niet aan kan tippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er heen gaat, stel bij de toko dan vooral vragen aan het personeel. Ze leggen graag en veel uit, vertellen erbij wat je met de producten kunt doen, én je mag er proeven wat ze zelf met de producten klaarmaken.
* blokjes knapperig gebakken gerookte tofu
* gefrituurde blokjes tempeh
* blokjes rookkaas
*of maak Dumpling barbuda balletjes:
RECEPT:
* 125 g bloem,
* 80 g maismeel,
* 0.5 theel bakpoeder,
* 0.5 theel suiker,
* 0.25 theel kaneel of nog lekkerder vijfkruidenpoeder,
* 30 g zachte boter,
* 0.25 theel gedroogde peterselie,
* 0.25 theel gedroogde bieslook,
* zout,
* 4 eetl melk.

Zeef alle ingrediënten boven een kom en roer de boter erdoor.
Voeg de peterselie,bieslook en zout toe en meng in kleine hoeveelheden tegelijk de melk erdoor,kneed een deeg.
Rol hiervan tussen je handpalmen kleine balletjes en voeg deze 5 minuten voor het einde van de kooktijd van de soep toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de vegetarische balletjes van Tivall lekker in soep. Ik weet niet zeker hoe ze heten, maar het zijn van die bruine balletjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik informeer even voor je bij de vegetarische slager. Wacht het antwoord nog even af.

Maar ik zou zeggen maak balletjes van Seitan.
Koop niet de kant-en-klare seitan want dat is net plastic.
Zelf maken is veel lekkerder en ook 20x goedkoper. Je maakt het van seitanstarter http://www.veggiedeli.nl/webshop/panklaar-product/vantastic-foods-bio-seitan-fix
of glutenmeel (te koop/bestellen bij de natuurwinkel)

Je kunt het op smaak brengen met je favoriete (vlees)kruiden.

Op youtube zijn wel instructies te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=C_1R2b6fxXQ
Maar het is heel simpel.

Toegevoegd na 6 uur:
antwoord van de vegetarische slager: Onze naturel braadlapjes doen het uitstekend in de soep.
http://www.devegetarischeslager.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaak van 'iets wat pittig en gebakken is' mis ik soms in vegetarische maaltijden, en ook in soep. Mijn alternatief voor groenten en tomatensoep zijn van die kant en klare gefruite uitjes, in grote zakken te koop bij de toko. Heerlijk om over je soep te strooien, en ze houden lang de 'bite'.