Kan surimi ook vegetarisch zin?

Hallo allemaal,

Gisteravond was ik uiteten bij een Japans restaurant. Hier bestelde ik sushi, waarbij het vegetarische tekentje op de kaart stond. Toen het gerecht werd geserveerd zag ik dat er surimi in de sushi zat. Ik heb nagevraagd of het klopte wat ik zag en of het klopte dat dit als vegetarisch gerecht werd gekenmerkt. Volgens de medewerker klopte dit, volgens haar was het vegetarische surimi, gemaakt van meel. Op Google vind ik deze variant van surimi niet terug, vandaar mijn vraag: kan surimi ook vegetarisch zijn?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.2K
Amadea
4 jaar geleden
Wanneer men aan de term vegetarisch de betekenis 'zonder vlees' geeft, dan kunnen alle gerechten met vis gewoon geserveerd worden.
SimonV
4 jaar geleden
Maar hoe krijg je dan de zoete krabsmaak van surimi?
https://www.simpele-recepten.nl/recept/krabsalade-maken-met-surimi
Amadea
4 jaar geleden
Bijvoorbeeld door er wat zoete Japanse sojasaus aan toe te voegen.
Amadea
4 jaar geleden
Dat is toch wel voor elkaar te krijgen. Je zou bijvoorbeeld de volgende producten kunnen gebruiken, fijn prakken en er voor de kleur een beetje fijn geraspte rode biet aan toevoegen: https://ikbenirisniet.nl/2017/06/28/vegetarische-visvervangers/ De ingrediënten van de producten die in de link beschreven worden zijn achtereenvolgens:
- 65% soja structuur (water, soja-eiwit, tarwe-eiwit), koolzaadolie, wei-eiwit (melk), azijn, zetmeel, aroma, suiker, zout.
- water, paneermeel (tarwebloem, gist, zout, paprikapoeder), sojabonen 17,3%, zonnebloemolie, aardappelzetmeel, verstevigingsmiddel: E509, aroma, tarwebloem, verdikkingsmiddelen: E401 en E461, zout.
- water, paneermeel (tarwebloem, gist, zout, paprika), sojabonen, beslag (water, tarwebloem, zout), verdikkingsmiddel (calciumchloride, natriumalginaat, methylcellulose), zonnebloemolie, aardappelzetmeel, natuurlijk aroma, kruiden, zout, vitamines (B2, B12), mineralen (ijzer, zink).
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
"Wanneer men aan de term vegetarisch de betekenis 'zonder vlees' geeft, dan kunnen alle gerechten met vis gewoon geserveerd worden." Aangezien dat nooit gedaan wordt is je reactie onzinnig.
Zowel vegetariërs als restaurants hanteren die betekenis niet, en ik ken ook niemand die dat wel doet. https://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/welke-definitie-hanteert-de-vegetariersbond-voor-vegetarisch-en-voor-een-vegetarier
Welke definitie hanteert de Vegetariërsbond voor vegetarisch en voor een vegetariër?
Vegetarische voeding is voeding waar niets in zit van het gedode dier. Dit betekent dat er geen vlees, vis, insecten of gevogelte in zit. Daarnaast zit er in echt vegetarisch eten ook geen slachtafval, zoals gelatine of niet-vegetarisch stremsel (in kaas) of ander verstopt vlees in het eten. ===
Er zijn wel mensen die zich vegetariër noemen en wel vis eten, echter zouden die zich pescotariër moeten noemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pescotarisme

Antwoorden (1)

Nee, het is nog niet gelukt surimi vegetarisch te maken.

Bij surimi wordt het vlees van vis en van landdieren (restproducten) eerst fijngehakt. Het resultaat wordt vervolgens gestampt, verpulverd en omgevormd tot een gelatineachtige pasta. Afhankelijk van de gewenste textuur en smaak van het eindproduct, wordt deze pasta gemengd met verschillende toevoegingen zoals zetmeel, eiwit, zout, plantaardige oliën, sorbitol, suiker, soja-eiwit, kruiden en smaakstoffen.
Misschien is de ‘vegetarische surimi’ zo gemaakt, maar dan zonder vlees en vis. Dit mag je geen surimi noemen.
.
“Op Google vind ik deze variant van surimi niet terug”: de vraag of surimi kan vegetarisch zijn, wordt vaker op internet gesteld. En ontkennend beantwoord.
Toegevoegd op 04 januari 2020 10:17: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Interessant is het nu natuurlijk wat dan die mensen voorgeschoteld krijgen bij de sushi-tent.
A. Een vegetarisch brouwsel wat dan twijfelachtig de naam "surimi" draagt. (hoewel als ik de vrager begrijp haal ik er niet uit dat dit benoemd werd op de kaart)
B. Surimi, zoals je het altijd koopt met vlees/vis-pasta erin, waar dan onterecht het vegetarisch-teken bijstaat. Als ik wat op internet lees, ben ik bang dat veel mensen de misconceptie hebben dat omdat surimi een "imitatie"product is het daarom dus in het geheel niet van dierlijke ingrediënten is gemaakt. Hoe dan ook plus. Ook in het Engels vind ik niks. Ja deze blunder:
https://www.myrecipes.com/recipe/veggie-surimi-sushi
Er staat een review onder, en die doorziet direct het probleem.
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik lees het recept wat LeonardN linkt als 'veggies' (groente), met surimi.
Bij de ingrediënten staat duidelijk dat het imitatie krab is.
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, dat zal het zijn. Ik las veggie hier als de term voor vegetarisch, maar het kan ook groente betekenen. Dat lijkt met streepje logischer.