Zit in alle edelgist vitamine B12?

In de Amerikaanse edelgistvlokken zit vitamine B12. Op de verpakking van de Nederlandse edelgistvlokken zie ik het niet staan, wel alle andere B-vitamines. Betekend dat ze in amerika B12 aan edelgist toevoegen, of zit het er van nature in en wordt het in Nederland niet vermeld op de verpakking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Áls er B12 inzit, is die toegevoegd. Gist bevat namelijk géén B12.
Volgens mij wordt in Nederland niet vaak (of misschien zelfs nooit) B12 toegevoegd aan edelgist, maar dat weet ik niet zeker.

Als er op de verpakking staat dat er B12 in zit, maar het er niet aan toegevoegd is, bevat het geen echte B12 maar B12-analogen. B12-analogen zou je kunnen omschrijven als nepB12: stoffen die lijken op B12, maar die niet de functies van B12 vervullen in ons lichaam, en die zelfs de opname van échte B12 kunnen tegengaan, waardoor je sneller een B12-tekort krijgt.
Het probleem is dat er bepaalde testen zijn om B12 mee aan te tonen, die geen onderscheid maken tussen échte B12 en B12-analogen, en als je zo'n test gebruikt, is het togestaan om op de verpakking te schrijven dat het B12 bevat.

Hetzelfde probleem kom je tegen bij Marmite, zeewieren en zeewiersupplementen. Er staat regelmatig op dat het B12 bevat, terwijl het in feite alleen B12-analogen bevat, waardoor je dus sneller richting een tekort gaat dan als je het niet zou gebruiken.

Als je te weinig B12 binnenkrijgt uit voeding, neem dan altijd een betrouwbaar B12-supplement, waar niet alleen B12 op staat, maar waarop ook vermeld staat welke vorm het is (cyanocobalamine, methylcobalamine etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig gedegen antwoord! +

Andere antwoorden (1)

Ik begrijp uit onderstaande 2 citaten, dat er in gist van nature geen B12 zit. En ook dat in het in Nederland niet is toegestaan om vitamines toe te voegen, en in de VS wel. Dat zou er op kunnen duiden, dat in de Nederlandse edelgistvlokken wel (van nature) vitamine B zit (zie plaatje), maar geen B12.

"Gist is een schimmel die bijna geen draden (mycelium) heeft. In groeiende gist ontstaan veel B12-vitamines. Dit geldt zowel voor biergist, bakkersgist als wilde gist (Candida utilis). Er is echter algemene overeenstemming over het feit dat door gist geen B12 wordt aangemaakt; wat wel ontstaat is een groot aantal analogen. Ook gist die groeit op een met B12 verrijkt medium bevat geen B12. Wanneer het met B12 verrijkte medium met de gist wordt vermengd bevat het geheel natuurlijk wel B12 , deze B12 is echter niet afkomstig van de gist."

"In Nederland mogen aan voedingsmiddelen geen vitamines worden toegevoegd, behalve in die gevallen waar het verplicht is. Het introduceren van B12-verrijkt voedsel is op dit moment daarom niet mogelijk. In onder andere Engeland, de Verenigde Staten en België mogen wel vitamines aan voedingsmiddelen worden toegevoegd, en deze zijn daar dan ook te koop. Van al deze voedingsmiddelen is in Nederland alleen Marmite verkrijgbaar. Marmite is een product dat al meer dan 100 jaar bestaat en al 40 jaar in Nederland te koop is. Op de verpakking staat (onder analyse) vermeld dat het product 8,25 microgram vitamine B12 per 100 gram bevat. Het gaat hier om toegevoegde B12 , want gist bevat van nature geen B12. Tot voor kort was er ook Vecon, een extract gemaakt van plantaardig eiwit, groente, gist en zeewier. Begin 1992 is het product echter door de Nederlandse importeur uit de handel genomen omdat het niet liep."

Hier kun je dit alles nalezen:
http://home.hccnet.nl/michel.post/b12voorveganisten/b12voorveganisten.html

Wil je voor 100% zeker zijn, hoe het zit, neem dan contact op met Nutadis. Links bovenin de site zie je de mogelijkheden voor contact.
http://www.natudis.nl/merk_detail_natufood_6.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Kleine aanvulling: dat in Nederland alleen vitamines mogen worden toegevoegd wanneer het verplicht is, is ondertussen geloof ik achterhaald (het boek is al uit 1992). Er zijn tegenwoordig genoeg Nederlandse voedingsmiddelen waaraan B12 wordt toegevoegd, zoals sojamelk en 'vleesvervangers'; en dat is volgens mij niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plus, èn voor je reaktie! Want jij beantwoordt precies de vraag die ik nog had. Ik twijfelde nog om dat erbij te schrijven, maar de reaktie werd anders zo lang. Toen ik het las, dacht ik ook, dat ik toch wel veel voedingsmiddelen zie met "verrijkt met vitamine C" etc. Wat verouderde informatie dus. Eigenlijk zou er op iedere website precies aangegeven moeten worden, wanneer het is geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus voor de reactie van Fynnya en het antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, het zou echt heel fijn zijn als mensen standaard erbij zouden zetten wanneer iets geschreven is, of wanneer het voor het laatst ge-update is.
Overigens staat dat bij jouw bron er wel bij, gewoon aan de bovenkant van de pagina ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloos bloos. 2 keer want dat had ik niet gezien, en de info is wel heel erg gedateerd. :-) Ik heb weleens gehoord dat er standaard een datum wordt opgeslagen, bij alle info die op internet wordt gezet. Dat zou met google tevoorschijn te toveren moeten zijn, of door op eigenschappen van de site te klikken, in je browser. Misschien leest een internet-browser-deskundige hier nog mee, en kunnen we die kennis ook nog even meepikken, naast alle wetenswaardigheden over edelgist en B12.