Komt de fooi als je met pin betaalt nog wel bij het bedienend personeel aan?

Vroeger was er fooienpot in veel horeca met fysiek geld die na de dag oa over het bedienend personeel werd verdeeld.

Nu word er voor een deel gepint en is het voor mij niet duidelijk als ik pin of de fooi die ik extra geef ook daadwerkelijk apart word gehouden en met andere alle andere digitale fooi direct uitkomt bij het bediend personeel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat zie je nu ook met bestellingen via thuisbezorgd. Als ik een pizza contant betaal dan rond ik het af naar boven plus een euro maar als ik via ideal betaal dan vragen ze transactie kosten van een euro. Dus geef ik ook geen fooi meer aan de deur.

Het beste antwoord

Nee, dat komt niet terecht bij het personeel, je kunt beter je fooi contant geven. Of de eigenaar van de zaak moet zo netjes zijn, dat uitrekent hoeveel fooi er gegeven is en dat alsnog in de fooienpot deponeren, ik denk niet dat die er zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wwd, bot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als LGA heb ik ook in de Horeca gewerkt, en ook mijn kinderen, helaas hebben wij deze ervaring, vandaar mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel ik werk al meer dan 40 jaar in de horeca en mijn bazen zijn op dat gebied allemaal even correct geweest. Zelfs ten tijde dat ik nog een leerling was kreeg in mijn (weliswaar klein) aandeel van het drinkgeld.
Dus zoals ik reeds zei in mijn gewraakt antwoord: er zijn ook nog eerlijke mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bestrijdt ook niet dat er geen eerlijke werkgevers zijn, maar helaas heb ik andere ervaringen dan jij hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook jarenlang in de horeca gewerkt en heb altijd netjes de fooi gekregen - hoe de klanten het ook gaven.

Andere antwoorden (4)

De fooi via pin zorgt voor een kasverschil: er is meer betaald dan dat er is aangeslagen en dat geld is niet uit de kassa gehaald.
Aan het eind van de dag kan het geld genoteerd worden en aan het eind van de maand/week/half jaar in de fooienpot worden gedaan en uitbetaald. Ook kan het in principe uit de kassa worden gehaald, maar dit heeft als gevolg dat de contante kas niet meer klopt met de contante inkomsten en ook als gevolg dat de kassa leger is dan wellicht handig is voor de volgende dag - bijvoorbeeld om te wisselen.

Dus in principe is meteen duidelijk dat er fooi is gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, reken daar maar niet op. De fooi is bedoeld voor het personeel maar voor de ondernemer is het soms moeilijk om af te blijven en aan de medewerkers door te geven. Ik heb heel wat ondernemers meegemaakt die meenden dat de fooi voor hen was en niet van plan waren de fooi aan aan het personeel te geven. Ik heb met de brache te maken gehad.
Zelf reken ik vaak af per pin of creditcard en geef de fooi cash en dat werkt prima. Vergeet niet dat de fiscus in bepaalde gevallen de medewerkers belast met een fictief bedrag aan inkomsten uit fooien( het zg fooienbesluit). Dus is het wel zo fijn als de medewerkers die fooien dan ook echt krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , dit komt wel bij het personeel . Ze hebben 1 fooienpot waar al het personeel in mee deelt .
Ook bij pinbetalingen gaat de fooi daarin
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de restaurants waar ik gewerkt heb, moest het personeel aan het eind van de dag de omzet afdragen die ze volgens de kassa gedraaid hebben. Dat kan met pinbonnen of contant geld, zolang het totaalbedrag maar klopt met de kassa. Het bedrag wat overblijft is de fooi, of dat nou gepind is of contant afgerekend.

Het bedienend personeel droeg wel een deel af aan de keukenbrigade, maar de rest hielden ze zelf.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist, thumbs up!