Wat is normaal in een restaurant als je de rekening krijgt?

Leg je het geld neer op het schoteltje en loop je weg of wacht je tot dat de ober het geld komt ophalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Als je de rekening krijgt kan je:
- Naar de kassa lopen om te pinnen o.i.d. en weggaan,
- Contant geld op een schoteltje leggen en wachten tot het is opgehaald en weggaan.
- Contant geld op een schoteltje leggen en weggaan.
- en alle mogelijke varianten daarop.

Ligt er ook net aan hoeveel tijd je hebt, hoe snel de bediening is en waar je zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Je kan natuurlijk ook proberen stiekem weg te lopen!

Andere antwoorden (9)

Ligt aan het restaurant. Bij sommige ga je naar de kassa en betaalt daat ,of cash,of pinnen en bij andere leggen we het met fooi op het schoteltje of kistje,wat ze daar dan maar gebruiken! Alles mag,als je maar betaalt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de kassa loopt krijgt je dus je rekening niet op een schoteltje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, je kan met het schoteltje + rekening naar de kassa lopen. Heb ik meer dan eens gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt want soms wil je pinnen en dat kan dan bij de kassa
Wanneer je gepast betaald mag je het op het schoteltje leggen en weglopen. Je hebt bij deze voldaan aan je betalingsplicht. Wanneer je meer betaalt dan wat er afgerekend moet worden en je het teveel vind om dat bedrag als fooi te geven wacht je tot het word opgehaald. De ober komt dan vanzelf terug bet het wisselgeld en je kan dan naar believen nog 'n fooitje op het schoteltje leggen en daarna weglopen. Ook kan je bij het ophalen natuurlijk gelijk zeggen maak er maar ... van. Wanneer dan de ober het wisselgeld terugbrengt hoef je dus niks meer op het schoteltje te leggen en kan je ook weglopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet gelijk weglopen maar wachten tot ze het geld inclusief fooi hebben geaccepteerd. Voor je het weet is je geld weg (gauwdief)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb toch vertrouwen in je medemens!
Ligt eraan in welk restaurant je bent.Ben je nu in een peperduur restaurant dan leg je het op een schoteltje of geef je je creditcard af bijvoorbeeld.Maar in een doorsnee restaurant voor jan met de pet betaal je aan de ober...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draag nooit een pet in een restaurant en daarbij heet ik geen Jan! Zelfs niet met de korte achternaam.
In Nederland zou ik 't niet op een schoteltje leggen. Komt er een scholier langs, die steekt 't zo in eigen zak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje vertrouwen in de mens. Die scholier moet dan op zijn minst klant zijn in het restaurant. Het is natuurlijk een ander verhaal als het op een terrasje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMMeneer dat hoort vaak zo,want heel veel scholieren oberen of oberinnen verdienen vaak bij, juist in een restaurant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord slaat totaal nergens op.
-1 in totaal -5
Als ik het op een schoteltje leg wacht ik altijd totdat de ober het ophaalt, vervelende situatie als je net wegloopt en iemand anders pakt het gauw weg en de ober komt je achterna. Zo krijg ik mijn wisselgeld terug en hij alsnog fooi, of ik rond het al af naar boven zodat hij het overige geld terugbrengt.

Maar in de meeste gevallen pin ik , en geef gelijk het fooi bedrag aan bij de kassa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet hierboven al: er is van alles normaal.

Wat ik zelf meestal doe: het geld inclusief fooi op het schoteltje leggen, en dan weggaan *waarbij ik de ober groet*. De ober weet dan dat het geld er ligt en dat wij daar niet bij zitten.

Hoeveel vertrouwen je ook wil hebben in je medemens, gelegenheid maakt de dief. Het is gewoon niet slim om geld helemaal zonder toezicht op een tafel te laten liggen. Misschien gaat het 999 keer goed, maar die 1000ste keer is er toch iemand de pineut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon afrekenen bij de kasa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het altijd wel zo netjes om de rekening helemaal af te handelen, hetzij bij de kassa, hetzij aan tafel met de ober/oberin.
Deze heeft ook de hele avond voor je gelopen en vriendelijk tegen je gedaan (hopelijk!). Dan kun je ook nog even zeggen dat je een leuke avond gehad hebt, of lekker gegeten hebt, of wat dan ook. Ook leuk voor de ober.
De fooi laat ik liever wel achter op het schoteltje, ik voel me er ongemakkelijk bij om die persoonlijk te geven.