Mc Donalds hamburgers (en ook Burger King en de rest) zijn soms best lauw. Mag dat zomaar van de voedsel en waren autoriteit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Ik weet dat een hamurger na bereiding maar een aantal minuten op voorraat mag liggen. Daarna moet hij worden weggegooid. Dit gebeurt niet altijd en dan is hij al een stuk afgekoeld en minder lekker. Wanneer je dus een lauwe hamburger krijgt moet je terug gaan en een nieuwe vragen, Want dat hoort niet en mag ook niet van de VWA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar doen ze trouwens ook helemaal niet moeilijk over.
Ik heb al menig keer een hamburger/visburger terug gebracht die niet meer heet was. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, doen ze zeker niet moeilijk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is daar niet een magnetron voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jo das vies. Maar volgens de regels moet mac donalds altijd een verse hamburger mee geven als je gebruik maakt van de drive. Kijk en als je dan 20 min later je eten pas op kunt eten, valt dat onder je eigen risico. Dat is het nadeel van de drive, maar wel je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cantare, nee dat kan ik me voorstellen, ik bedoel het dan ook alleen als je daar je hamburger eet.
De rit naar huis is toch altijd funest voor je burger vind ik, inderdaad altijd lauw als je dan thuis bent. Daar moeten ze iets op verzinnen vind ik. ;) @petergradisen, getver, dan krijg je een kledderburger, heb ik wel eens gedaan.
Dan maar ff daar opeten, als het erin zit :)

Andere antwoorden (6)

Lauwe hamburgers zijn vies en dat komt maar al te vaak voor.
Bacteriologisch is dat echter geen probleem als ze binnen een uur na bereiding worden gegeten.
14 jaar geleden
Als ze in beginsel maar goed zijn verhit. Als het goed is, gebeurt dat ook. Maar omdat hamburgers een grote aftrek hebben, worden ze niet pas klaargemaakt bij bestelling, maar gebeurt dat van tevoren en vervolgens in een warme vitrine gelegd. Tegen de tijd dat ze op het blad liggen van de klant, is de hitte er van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eis voor voedsel is niet of het heet is of lauw. De eis ligt er dat het geen schadelijke stoffen of organismen mag bevatten. En daar voldoet het aan.

Ik hoef geen lauwe hamburger, ik hoef eigenlijk helemaal niets van de fastfood ketens. Maar dat is een kwestie van smaak.
Als je lauwe koffie krijgt geserveerd, is het ook niet lekker. Maar net zo min ongezond.
14 jaar geleden
Warm voedsel hoort eigenlijk minimaal 60 graden te zijn volgens de warenwet, lager is strafbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf werk ik in een horecagelegenheid (vooruit: in een grote pizzaketen, officieel detailhandel), daar weet ik dat, voor ons in ieder geval, een product een minimale temperatuur van 75 graden Celsius moet hebben als het uit de oven komt. Ik ben er alleen niet mee bekend wat de minimale verkooptemperatuur mag zijn van een opgewarmd/gebakken product, volgens mij verschilt dit per sector.

De meeste bacteriën en micro-organismen gaan dood bij een temperatuur tussen de 60 en 80 graden Celsius, als de temperatuur daaronder komt beginnen de bacteriën en micro-organismen zich weer te vermenigvuldigen. Sommige bacteriën en micro-organismen gaan pas bij een temperatuur van boven de 90 graden Celsius dood.

Helaas kan ik op internet niet zo snel iets vinden over de minimale verkooptemperatuur van een warm product. Ik weet wel dat er binnen hamburgerketens en bijvoorbeeld bij LaPlace interne regels gelden voor temperaturen, maar dat kan ik zo snel allemaal niet vinden.

In de bron heb ik het HACCP handboek gekopieerd, misschien moet je eens de tijd nemen om dat door te spitten ;-), anders moet je de VWA bellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen wetten, die door de voedsel- en warenautoriteit worden gebruikt, over de minimale temperatuur van voedsel bij opdienen. Als je koud eten niet lekker vindt, zou ik er wat van zeggen.