Bij welke type restaurant kan ik het beste uit eten gaan als ik mijn hoge bloeddruk niet te veel schade aan wil doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe kun je gewoon bij ieder restaurant eten zonder directe negatieve gevolgen voor je bloeddruk. Meestal zijn de oorzaken van hoge bloeddruk niet bekend. Zout speelt maar bij enkelen een rol en langzamerhand wordt duidelijk dat verzadigde vetzuren zoals je die in dierlijk en tropisch vet kunt aantreffen, juist goed is voor hart en bloedvaten. Hoge bloeddruk is ook geen acute risicofactor maar kan wel problemen geven op de langere termijn. Er zijn wel twee factoren die de bloeddruk acuut kunnen verhogen en dat zijn stress en alcohol. Ga dus naar een rustig restaurant en wissel je glaasje wijn af met water. En geniet vooral van je eten want genieten heeft een gunstige invloed op je bloeddruk.

Een gewoon Nederlands restaurant van goede kwaliteit, en dan vragen om zoutarme gerechten.

Je kan eens een vegetarisch restaurant proberen. Maar ook dan moet je het zoutstrooiertje laten staan, dat is namelijk de grootste boosdoener bij hoge bloeddruk (ik spreek van ondervinding)

in elk restaurant en als je aan geeft dat je natriumbeperkt wilt eten en eventueel minder vet houden ze daar rekening mee maar dan moet je zelf daar ook aan meewerken ,neem iets van vis ,laat het zout staan en ook de mayonaisse

Gewoon, bij alle restaurants. Laat die hoge bloeddruk een avondje uit niet beinvloeden en niet verpesten. Dat is helemaal niet nodig. Er zijn meer dagen, waarop je gezond kan doen. Natuurlijk is er in Nederland een cultuur van te veel zout eten. Vet eten, te veel eten, te weinig beweging, stress...... allemaal factoren die een hoge bloeddruk beinvloeden. Daar heeft een avondje uit eten echt niet veel invloed op. En dat iedereen met te hoge bloeddruk (hypertensie) een streng zoutarm dieet zou moeten, dat idee is al lang achterhaald. Eigen ervaring: Ik mocht geen bloed geven bij de bloedbank omdat mijn bloeddruk veel en veel te hoog was. Dat was natuurlijk al lang aan de hand, maar toen ben ik pas naar een dokter gegaan. In overleg hebben we medicatie genomen en in het begin ging dat niet heel goed. Mijn huisarts en nog wat artsen vonden zoutarm niet nodig. Ja hoor, let een beetje op je zoutinname. Dat is alles. Dus bestel jij in een restaurant gewoon die dingen die je lekker vind. En de volgende dag let je op je zout, zoals op alle dagen als je zelf kookt. En let een beetje op je eet- en leefstijlfactoren die van invloed zijn op de bloeddruk: http://www.zoutbeperkt.nl/hoge-bloeddruk/

In een restaurant kan je kijken op de menukaart wat binnen het dieet past, maar je kunt ook vragen of de keuken gerechten zonder zout kan klaarmaken. Het kan handig zijn om van tevoren te bellen, zodat men rekening houdt hiermee. Ook als je een keer uitgenodigd bent voor een etentje of feestje, kan het handig zij om de gastheer/-vrouw van tevoren even te informeren over je dieetvoorschrift en alvast evtl tips te geven.

Als ze biologische producten gebruiken heb je de grootste kans dat ze ook wat beter over gezonde gerechten hebben nagedacht. Maar het gaat er niet om waar je gaat eten, maar om wat je bestelt. Zelfs bij de Mac hebben ze salades. (ook ongezonde salades trouwens)

Eens een keertje buiten eten, dat maakt voor de zoutinname niet opeens een vreselijk verschil. Je kunt altijd vragen om geen zout op de frites te doen. Veel meer winst heb je thuis door alle kant- en klaarproducten te laten staan en alles zelf te maken. Zout is immers een goedkope smaakmaker! Dus geen sausen, hamburgers en rollades van de slager ( idem voor worstsoorten etc). In de ochtend iets van Brinta of muesli maar niets van Kellogs want dat zit propvol zout. Dan krijg je geen zout ( kaas is een killer!!) binnen bij het ontbijt, dat werkt pas echt. Uiteraard in het restaurant geen zout toevoegen of ketjap als dat op tafel staat. Thuis de zoutpot nooit op tafel zetten. En je aan de medicatie houden....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100