Als de naam 'Febo" van de patatzaken in de Ferdinand Bolstraat als eerste "Febo" daar was, hoe kan dan overal "Febo's " opduiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De FEBO is ontwikkeld van bakkerij tot snackketen.

Een stukje gesciedenis:
Het begon allemaal aan de Karperweg in Amsterdam, waar meneer J.I. de Borst in 1941 banketbakkerij Maison FEBO oprichtte. De naam ontleende hij aan de straat waar hij het bakkersvak had geleerd, de Amsterdamse FErdinand BOlstraat. Sinds 1993 staat ook daar een FEBO.
Na 1941 veranderde de bakkerij in de eerste FEBO automatiek. Naast bakkersproducten verkocht De Borst er slaatjes en kroketten. Een succes!
Spoedig werden er ook andere filialen geopend.

Naast eigen filialen ontwikkelde de FEBO zich tot een franchise-organisatie. Momenteel (2009) telt de Febo 68 filialen, waarvan 54 op franchisebasis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei wat zijn zij weggegleden ( kwaliteits produkten -> ongezonde snacks )

Andere antwoorden (3)

Vermoedelijk omdat wat aanvankelijk een naar een straat genoemd enkelvoudig zaakje was, in verworden tot een grote winkelketen met meerdere filialen. De naam is dan niet meer een afkorting, maar een eigen naam geworden. En de firma Febo kan natuurlijk in elke willekeurige stad of dorp een nieuw filiaal openen.

Hetzelfde zie je bij winkels die ooit een familienaam waren. Maar ook als er allang geen meneer Vroom en meneer Dreesman meer in de directie zitten, kan de V&D gewoon nog V&D blijven heten, en Blokker blijft ook Blokker zonder verdere Blokkers. (Al hebben deze beide bedrijven geloof ik nog wel familie in het pluche hangen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
febo zit nu overal dus de naam houd hij gewoon is dat nou zo moeilijk???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je waar een naam vandaan kan komen. Toen het bedrijf ging uitbreiden hielden ze de naam. Dit is ook zo bij Albert Heijn. Albert Heijn had in 1887 een kruidenierszaak en opende later een ander filiaal. Nu zijn er ongeveer 500 filialen met de naam, jawel, Albert Heijn, terwijl Albert Heijn al overleden is.