Wat zijn nu typische tradionele belgische maaltijden?

Daarmee bedoel ik, wat wordt traditioneel voorgeschoteld aan gasten in Belgie als je een maaltijd voor hen wil bereiden. Ik woon nu zo'n 3 jaar in denemarken en wil graag voor mijn schoonouders (deens) een traditionele belgische maaltijd klaar maken. Heb alleen weinig inspiratie. Heb hun al eens stoverij met frietjes en vol-au-vent voorgeschoteld. Meer ideeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Waterzooi van kip;

500 gr. kippenbouten,
500 gr. krieltjes aardappelen,
150 gr. bleekselderij,
150 gr. wortel,
150 gr. verse sperziebonen,
125 ml. slagroom,
2-3 kippenbouillontabletten,
2 eidooiers,
2 theel. maizena
witte peper naar smaak.

Kook de kippenbouten in 1 ltr. water met de bouillontabletten in 35 min. gaar. Kook de laatste 10 min.
de aardappeltjes,wortel, bleekselderij, sperziebonen met de kip mee. Roer een papje van de eidooiers, maizena en slagroom. Bind hiermee de bouillon. Voeg naar smaak peper toe en serveer direct. Lekker met knapperig boerenbrood o.d.

Nagerecht;

Brusselse wafels met een bolletje ijs, slagroom en warme chocoladesaus.

250 gr. zelfrijzend bakmeel,
50 cl. melk,
25 cl. water,
100 gr. gesmolten boter,
2 stijfgeklopte eiwitten,
2 eidooiers,
3 zakjes vanillesuiker.

Meng de bloem met de suiker, beetje melk erbij, goed roeren. roer de eidooiers, het water en de rest v.d. melk erdoor tot een glad deeg. doe er de gesmolten boter bij
en spatel als laatste de geklopte eiwitten erdoor. het deeg moet vloeibaar zijn zoals voor pannenkoeken.
Beboter het wafelijzer en bak de wafels als het ijzer goed heet is.
Serveren met poedersuiker, bolletje ijs, toef slagroom en warme chocoladesaus.

Doe hiervoor 15 cl. melk, 1 reep pure chocolade en 6 suikerklontjes in een pannetje en warm dit heel zachtjes op onder voortdurend roeren. Niet te warm, de melk mag niet koken!Doe dit tot alle chocolade gesmolten is en je een gladde egale saus hebt. Voeg wat boter toe voor een romerige saus. Warm serveren.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

witloofrolletjes met ham
fremar
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
ja beter
Als wij bij onze Belgische vrienden zijn krijgen we steevast voorgeschoteld:
aardappelkroketjes, gemengde salade en varkensvlees (hamlappen oid) met een heerlijke romige champignonsaus. Als toetje meestal ijs met vruchten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij traditioneel Belgisch eten denk ik als eerste aan:
- Paling in het groen
- Waterzooi

Voor recepten kun je het best even googlen, ik heb deze gerechten nooit zelf gemaakt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet er nog één: konijn met pruimen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterkonijn is slechts in een paar streken en is moeilijk te verkrijgen.
Brrr.....als het het eens gegeten hebt wil je niets anders meer....het is een feestmaal voor Nieuwjaar of zo ...beter dan haas of konijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de Waterzooi, mijn eerste gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
konijn met pruimen... +1 !!
Voor degenen die graag paling eten : paling in't groen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net te laat ;-)
Mosselen met frites
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kon ik die vergeten? +1
Water konijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles me frieten en aardappelkroketten
Gentse Waterzooi
Paling in’t Groen
Hesperolletjes met kaas en witloof of prei
Quiche Lorraine ( Lotharingen)
Paardensteak , beefsteak , stoofcarbonnade ,mosselen : met friet
Mattentaarten ,Brusselse en Luikse wafels
Konijn op zijn Doornik’s: met pruimen en bier
Paardenworstjes (paardengehakt) in tomatensaus (Lokeren)
Aalsterse vlaaien (met macrons)
Forel in ‘t blauw of met roomsaus
Ree en everzwijn in de Ardennen. Ham
Stoemp
Duifjes
Karakollen
En voor de echte fijnproevers : muskusrat

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn favoriet : echte mattentaartjes:(liefst met echte amandel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Stoemp,
* Kriekensoep,
* Witloofsoep met Ardense ham,
* Potjesvlees,
* Kabeljauw op Vlaamse wijze(met sjalot,peterselie,laurier,citroen,tijm,vers wittebroodkruim en natuurlijk witbier),
* Gehaktballetjes met krieken,
* Kaastaart met koekjeskorst,
* Radijsjessoep,
* Vlaamse stoofkarbonades,
* Aalsterse uiensoep,
* Truite à l"Ardennaise(forel op Ardense wijze),
* garnaalkroketjes,
* Mechelse koekoek,
* Brusselse wafels en Belgische pralines(geen maaltijd maar wel lekker!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Waterzooi" is o.m. een typisch Belgisch recept. (komt ook uit Gent vandaan) De benaming is vreemd maar het gerecht is erg lekker en geliefd.
Bijgevoegd een recept Waterzooi gemaakt met vis, maar het kan ook met kip worden gemaakt i.p.v. vis.
Eet Smakelijk en succes met de voorbereidingen!

Toegevoegd na 13 minuten:
Vis in dezelfde vorm maken voor je begint.
Gebruiken aan vis: 2 koolvisfilets, 1 zalmfilet/plm.300 gram, 200 gram scampi's en 8 kleine sint jacobsnoten.
Snij de groenten in stukken (2 x grote wortelen, 1 prei, 1 ui, handvol diverse soorten tuinkruiden (bieslook, peterselie, tijm), 2 glazen witte wijn, 250 ml room en peper en zout.
In een grote pan boter smelten, groenten eerst toevoegen. Paar minuutjes stoven.
Vis er bij en kruiden met peper en zout en de tuinkruiden.
Een beetje water erbij gieten incl. de witte wijn tot alles net onder staat. 15 min. pocheren (niet koken!) Geheel 5 à 10 min. laten trekken zonder vuur aan te hebben. Voeg als laatste de room toe en v.v. niet meer langdurig koken.
Eventueel op te dienen met brood of frietjes!
Gebaseerd op 4-pers. gerecht; duur te maken, 40 min.

(andere soorten vis, kunnen ook worden gebruikt)!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
steppegras :) ja zo heet dat, hele dunne friet.

of het andere uiterste; namelijk de dikke frieten met picalilly.