Hoe maak ik zelf lekkere chips in de oven?

paprika of gewone zoute chips. Niet in de frituurpan maar uit de oven. Wie heeft dat wel eens gemaakt en heeft er een recept van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (4)

http://zuinighuishouden.web-log.nl/zuinighuishouden/2007/10/chips_uit_de_ov.html
Succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!Heb je dit recept zelf ook gebruikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vroeger met de kinderen
Niet. Ik heb het geprobeerd ,geloof me, op alle mogelijke manieren, en je kunt wel iets kruidigs redelijk knapperigs krijgen, maar chips wordt het nooit. Het beste resultaat krijg je nog door je in elk geval om te schudden of in te sprayen met olie, wat natuurlijk wel iets minder vet is dan in de frituurpan, maar het uiteindelijke product komt echt niet in de buurt. In de magnetron hoef je al helemaal niet te proberen.

Maar als je wilt :
Snijdt een aardappel in echt ragdunne plakjes (bij voorkeur met een mandoline of andere goede snijmachine), dep ze droog en leg ze allemaal naast elkaar op een (ingevette of anderszins tegen aanbakken beschermde) bakplaat. Voor een iets lekkerder resultaat kun je ze bestuiven met olie uit een spuitbus. Laat ze in een hete oven (180-200 graden) in ca. 15 minuten (in de gaten houden ; hangt van de precieze dikte af) goudbruin en knapperig worden. Echt alle water moet er uit, maar ze mogen niet taai worden. Heel lastig, en ook zeer sterk afhankelijk van het aardappelras. (Vastkokers geven het beste resultaat). Daarna bestrooien met kruiden naar keuze.

In plaats van of naast aardappels kun je ook alle andere harde groenten gebruiken ; rode biet, pastinaak, zoete aardappel, aardpeer, winterpeen, wat je maar kunt bedenken. Best wel lekker trouwens, maar nog steeds lekkerder in de frituur. En zo veel werk, dat je de calorieen al bijna hebt verbrandt voor je snack klaar is ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! ik heb het ook nog nooit geprobeerd en verwacht ook niet dat ze zoals 'echte' chips zullen worden. Maar ik zal eens een poging gaan wagen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Ik dacht effe dat je een grapje maakte, toen je het over die mandoline had, maar blijkbaar is dat ook een soort schaaf! Ik dacht: 'Je kunt dan beter een 12-snarige gitaar nemen, worden ze nog dunner van!' ;-) Nou, weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, weer wat geleerd ; een mandoline isinderdaad een (professionele) keukenschaaf, die meestal uit zichzelf kan 'staan' en waar je verschillende messen op kunt zetten. Superdingetje trouwens, niet alleen voor chips.
je kan het ook maken van dunne appel schijfjes die je snijdt met een kaasschaaf. Is echt lekker als van aardappel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat lijkt mij ook lekker! krijg je misschien een soort Frispy-effect..
Het kan wel degelijk, ik heb gewerkt in de betere restaurants waar we vaak hele mooie of hele platte chips nodig hebben.

Wat je eigenlijk nodig hebt zijn twee ovenplaten die op elkaar passen (dus zeg maar in elkaar vallen). Op de ene plaat leg je een velletje siliconenpapier (verkrijgbaar in iedere speciaalzaak of betere supermarkt) en die vet je een btje in met olie (beste is zonnebloem of archide) daarop leg je je aardappelen evt gemarineerd met een btje paprika poeder en dan over je aardappelen weer een velletje siliconenpapier en dan de andere plaat erop. zodat het goed sluit. Zo moeten ze geleidelijk aan goed kleuren.

Oven op 180 C

ongeveer 6/7 minuten (check tussendoor even)