wat heb ik fout gedaan?

Bij het volgen van een recept voor cheesecake moest ik slagroom kloppen tot yoghurtdikte. Aangezien de supermarkt geen normale verse slagroom had heb ik voor het eerst houdbare slagroom gekocht. Ik begon met het kloppen met de hand (en garde)... 10. Min en kramp verder was de slagroom bijna nog vloeibaarder dan toen ie uit het pakje kwam. Daarna met de mixer geprobeerd ,10 min op de middelste stand en nog eens 15 op de hoogste.. Nog altijd vloeibare slagroom. Even gewacht en nog eens gemixt en het toen maar vloeibaar gebruikt.
Heeft houdbare slagroom een andere behandeling nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!
Ik heb dat ook eens gehad met houdbare slagroom, en ik heb ook een paar keer gehad dat de room te snel ging, en de slagroom 'kapot' was..

Het beste antwoord

Slagroom moet goed koud zijn om te kunnen opkloppen. Dus vooraf het liefst 24 uur in de koelkast bewaren.
Bij kamertempertuur is het melkvet te vloeibaar waardoor de ingeklopte lucht niet vastgehouden kan worden.
(spuitbusroom werkt op een heel andere manier)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! t heeft geen 24 uur gekoeld. Een paar uurtjes maar.. Dom dom +

Andere antwoorden (5)

Niet dat ik weet.
Ik heb vorige maand toevallig ook een keer houdbare slagroom gebruikt en met de mixer duurde het niet veel langer dan bij normale slagroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat de slagroom te warm was. Dan kan je kloppen tot je een ons weegt, maar het wordt niks...
Eerst een paar uur in de koelkast, tot het 4-5 graden is, dan werkt het wel.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm... Waarschijnlijk heb ik t te kort in de koelkast gehad idd +
Ben je slagroom aan het opkloppen en wordt het maar niet stijf? Voeg onder het kloppen een paar druppels citroensap toe. Is het stijf, voeg dan suiker en vanillesuiker toe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wordt inderdaad niet stijf door warmte, maar ook niet als de slagroom erg vers is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de slagroom een vetpercentage heeft van meer dan 30 % moet hij stijf worden. Die pakjes mioetenl niet uit je voorraadkast komen maar goed koud zijn. Kort van tevoren even in de vriezer of enkele uren in je koelkast moeten ze zeker. Het lukt zeker goed als je de mengkom in koud water hebt staan tijdens het mixen,of eerst in de koelkast hebt laten koud worden. Het kan ook zomaar gebeuren dat je de slagroom doodklopt wanneer je te lang doorklopt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Blijkbaar was t idd niet voldoende gekoeld +
De slagroom moet idd koud zijn, zoals hiervoor al beschreven. Maar was je kom goed ontvet, of zat er misschien nog wat vettigs aan je garde? Dan wil het nl. ook nog wel mislukken.