Heeft iemand ervaring met het vlees van Galloway runderen? Zie uitleg.

Bij ons in het dorp is een natuurslager met alleen de verkoop van Galloway vlees. De runderen lopen hier in de vrije natuur rond. Nu komt de familie hier het kerstdiner nuttigen en ik wil ze graag vlees van dit rund voorschotelen. Alleen, je kunt min. 7 kg kopen (en grotere hoeveelheden). Hier zit dan bief, gehakt en van alles bij. Ik wil uiteraard niet met resterende kilo's in de vriezer blijven zitten. Kan iemand me iets vertellen over de smaak en/of bereiding, etc.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Er zijn vele factoren die de smaak van rundvlees bepalen: voeding, mate van beweging, mate van stress voor de slacht, rijpingsperiode etc.
Me dunkt dat het vlees van die vrijlopende runderen lekkerder is dan de AH-Galloways. En bovendien hebben ze een beter leven gehad. Dus ik zou zeggen: ga voor de lokale natuurslager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bereiding is hetzelfde als normaal rundvlees.Albert Heijn verkoopt al jaren vlees wat afkomstig is van Galloway runderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Galloway vlees is heerlijk, zacht, zoet en sappig en te bereiden als elk ander stuk vlees van het rund maar hier alvast een recept voor een traditionele Galloway gehaktbal:

- 500 gram Galloway gehakt
- 2 sneetjes oud witbrood
- 4 eetlepels melk
- 2 eetlepels bloem
- 50 gram boter
- 1 ei
- versgeraspte nootmuskaat
- versgemalen peper
- zout
Bereiding
- Snijd de korstjes van het brood, leg deze op een bord en sprenkel de melk eroverheen.
- Doe het gehakt in een kom en breek het ei erboven.
- Rasp de nootmuskaat erboven en breng het geheel op smaak met 2 à 3 theelepels zout en wat versgemalen peper.
- Knijp de sneetjes brood uit en verkruimel deze boven het gehakt.
- Strooi de bloem op een plat bord.
- Kneed het gehakt goed door tot een egale massa en verdeel deze in vier porties.
- Vorm de porties tussen natgemaakte handen tot gladde ballen en wentel deze door de bloem.
- Verhit boter in een braadpan tot het schuim bijna is weggetrokken.
- Leg de gehaktballen in de pan en braad deze op hoog vuur in circa drie à vier minuten aan.
- Rol de ballen steeds met een houten spatel door de pan zodat ze mooi gelijkmatig bruin worden.
- Voor zachte gehaktballen: doe een scheutje water in de pan en leg het deksel erop.
Voor gehaktballen met een krokant korstje: leg het deksel schuin op de pan.
- Bak de ballen op laag vuur in ongeveer 25 minuten zachtjes gaar.
- Neem de gehaktballen uit de pan en maak de jus door de aanbaksels met 100 ml water goed los te roeren.

EET SMAKELIJK!!