Wie weet een goed alternatief voor koksroom?

Gezonde voeding is belangrijk, altijd aardappels met groente en vlees vind ik te eentonig dus een lekkere meergranenpasta gaat er goed in… Nu heb ik gisteren pasta pesto gemaakt met extra ui en knoflook en tomaten… De saus bestaat natuurlijk uit een potje pesto en een flesje (of pakje) koksroom… Ik kad die van campina gepakt, light met "maar" 7 procent vet… Ik had haast dus verder ook niet op gelet… Tijdens het koken eens gegeken hoeveel kcal erin zitten ik schrok me kapot… 428 kcal per 100 ml en er gaat dus 250 ml in de saus… Als dit light is wil ik niet eens weten hoeveel kcal er in de niet light versie zitten… Het gerecht was erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar, alleen zou ik het graag met iets anders maken dan die koksroom… Ik bedoel, anders kan ik net zo goed een big mac halen… Heeft iemand een idee waarmee ik het zou kunnen vervangen dat wel romig word met veel minder kcal bevat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
70.7K

Het beste antwoord

Koksroom is gewoon minder vette slagroom.

Er is geen 'goed' alternatief voor room.
Room bevat vet en mensen zijn de laatste jaren panisch voor vet geworden. Nu spelen de fabrikanten daar prima op in, door allerlei light producten te maken. Maar pas op voor light!! Het staat dan wel mooi op het pakje: 0% vet maar als je goed kijkt, hebben ze het vet vervangen door allerlei bindmiddelen en andere rommel waardoor het koolhydraatgehalte omhoog gaat en je dus per saldo evenveel Kcal. over houdt.

Vet (mits goede vetten) is nog altijd beter voor het lichaam dan allerlei additieven die te veel koolhydraten bevatten.

Koken doe je met passie en met pure ingrediënten en als daar room in moet, dan doe je daar room in. Tenslotte eet je niet iedere dag 250 ml. room.

Trouwens, de pakjes houdbare room van de Aldi kosten maar 0,29 cent en kun je beter gebruiken dan die dure 'koksroom'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

je zou het kunnen vervangen door bechamelsaus
het is bevat in ieder geval minder calorieen
je kan het kopen of zelf maken
de boter smelten (niet bruin laten worden), bloem erdoor roeren en verwarmen (schrik niet; het wordt een soort klont, maar dat komt goed!)... daarna beetje bij beetje de koude melk met een garde erdoor roeren... laten koken en blijven roeren tot je een dikke saus hebt.. en kan je altijd wat zot nog toevoegen

Toegevoegd na 45 seconden:
zot --zout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan, maar smaakt heel anders. En voegt dan weer koolhydraten toe, zoals Loenie al zei.
Wat heet romig? Ik maak een basis voor élke saus met melk en bloem. Een roux zonder boter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koksroom heeft ook een bepaalde smaak. Het is inderdaad wel een vol product.
Je kan hetvervangen door demi creme fraiche. Dat scheelt al aardig wat maar het behoudt wel dezelfde soort smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of demi creme fraiche hetzelfde is als de gewone (ga ik uitzoeken) maar ik ga het binnenkort evenals de soja uitproberen... Ben heel benieuwd... Dankjewel voor jouw antwoord -)
Neem gewone creme fraiche, dit is echt lekker van smaak, gaat niet schiften als je het verhit en heeft de helft calorieën.Ook erg lekker is mascarpone maar dit heeft wel weer veel vet. Maar voor die ene keer is het niet verkeerd hoor! Eet je de volgende dag mager toch?
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga de cremefraiche evenals de soja binnenkort uitproberen... Dankjewel voor jouw antwoord =)
Je kan ook een beetje magere koffiemelk gebruiken, of een schep magere Griekse of Turkse yoghurt.
Alleen is het juist het vet wat het gerecht zo smaakvol maakt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik soms soja cuisine van Alpro, een soort room op basis van soja. Dat bevat 175Kcal per 100 ml.
Ook heb je een light-versie, met 70Kcal per 100 ml.
Dat scheelt dus flink met 428kcal.

Het is te koop bij de AH, en waarschijnlijk ook wel bij andere supermarkten.

Iets héél anders, maar dat ook een soort van romig effect kan geven aan sauzen, is gistvlokken. Het is heel anders dan room ergens door doen hoor. Te koop bij biowinkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere benadering;

Zelf zou ik deze een andere benadering hanteren omdat dergelijke aanpassingen over het algemeen ten koste gaan van het eigenlijke doel, namelijk lekker eten.
En omdat zoogdieren (en mensen)vetzuchtig van aard zijn(vet heeft een hoge calorische waarde en is dus voedzaam en dus ook maar weinig van nodig zijn ze gek op vet (in de natuur ook vaak om e overleven Beren en winterslaap)
ALs je dus met een gewichtsprobleem zit (of denkt te zitten kun je kiezen voor minder vet of minder vaak of meer bewegen of combinaties hiervan om de calorieen weer kwijt te raken.
Ik zou dan zelf gaan voor lekker (vet) maar niet te veel en ook niet te vaak en anders gezellig sporten met vrienden om zo je conacten en gewicht op peil te houden. Ik ben een groot genieter van lekker eten en doe geen concessies aan smaak. Dan zijn er wel andere lekkere dingen die niet zo slecht zijn voor je gewicht die je wat vaker eet.Ook pas ik mijn eetpatroon aan het seizoen aan m.a.w. in de winter iets meer vet (snert etc) dan in de zomer (lichte salades en rauwkost)omdat mijn lichaam in de winter harder moet stoken dus meer verbrand dus meer gegeten kan worden.
Zoals je ziet kun je altijd wel lekker eten met of zonder vet maar om vet weg te laten waar het hoort is niet mijn manier van koken, dan maar liever sporten of vasten (die beer eet veel vette zalm maar daarna maanden niets.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de benadering en ik ben het met je eens... Ik hou zelf ook van lekker eten en zeker als er vet in zit... Helaas ben ik op zn zachtst gezegt niet een van de slanksten, het zit in de familie, evenals hartproblemen (aan de andere, magere, kant trouwens) en dus wil ik met vet wat oppassen... Ik ben verder fit maar zou toch graag wat afvallen... Met beweging alleen kom ik daar niet... Dus probeer ik zo lekker en tegelijkertijd zo gezond mogelijk te eten... Ik neem ook heus regelmatig een blokje kaas of een keer een oliebol en kan daar erg van genieten, maar een gerecht dat ik regelmatig eet als basis wil ik toch graag zo vetarm hebben als mogelijk en tegelijkertijd toch lekker...
En dan bestaat er ook nog Finesse kookroom van Blue Band. Weinig kcal en weinig vet.