Heeft iemand nog lekkere recepten voor pompoen?

Pompoen heeft een nogal neutrale smaak ,nou heb ik wel een lekker recept maar bij ons groeien ze in de tuin en vraag me toch af wat ik er nog meer mee kan doen wat bereiden betreft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Pompoenjam of marmelade;

250 gr. Pompoen, fijngemaakt in de keukenmachine of blender,( het beste is de Hokkaido pompoen, andere kunnen wat dunner blijven)
citroenschil geraspt,
1 theel. kaneel,
sap van 1 citroen,
150-175 gr. rietsuiker of stroop,

Kook de pompoen met de ger. citroenschil en weinig water voorzichtig tot ze gaar is. Voeg dan citroensap, kaneel en suiker toe. Breng alles aan de kook en zet het laag. Laat alles indikken tot de gewenste dikte. Jam in de brandschone potjes doen, tot de rand vullen, direct afsluiten en op hun kop op een vochtige theedoek neerzetten. Na 10 min. weer omdraaien en vacuum laten trekken.( dit gaat vanzelf).

Pompoenkoekjes;

500 gr. gepureerde pompoen of fijn geraspt,
75 gr. zekfrijzend bakmeel,
mespuntje zout,
2 eieren,
olie om te bakken.

Roer alles door elkaar. verhit de olie en leg met een lepel 3-4 hoopjes pompoenmengsel in de pan.

Toegevoegd na 13 minuten:
Sorry, ik drukte per ongeluk op de verkeerde knop. We gaan verder; Bak ze aan beide kanten goudbruin. Bestrooien met suiker en kaneel. Kunnen zowel warm als koud gegeten worden.

Ook lekker;
Scheid 5 eieren, klop dooiers schuimig met 200 g. suiker en voeg toe; 125 gr. gemalen hazelnoten, 100 gr. gemalen amandelen, 60 gr. paneermeel, 20 gram aardappelmeel, ½ zakje gist, wat geraspte citroenschil, 2 eetl. kirsch.
Klop de eiwitten stijf en voeg de eiwitsneeuw toe en schep dit er voorzichtig door ( niet kloppen of roeren).
Doe alles in een beboterde springvorm en bak de taart in de oven gaar in ca. 50 min. bij 200 graden C. Laat dan afkoelen en strijk er glazuur over gemaakt van 100 gr. suiker en 4 eetl. citroensap.

Toegevoegd na 18 minuten:
Vergeet ik het belangrijkste bij de laatste taart! Je moet dus nog 250 gr. gepureerde pompoen erbij doen bij de noten e.d.In elk geval bij de eerste ingr. Alles doorroeren voor je de stijfgekl. eiwitten erbij doet.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Recepten kosten mij geen moeite hoor, ik kook nu eenmaal graag en het leukste vind ik het uitproberen!

Andere antwoorden (9)

blokjes in de over (Zoasl gebakken aardappeltjes)
Soep maken
In dunne reepjes frituren als chips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soep, en daar doe je dan een gebakken ui, wat kerrie, groentenbouillon, versgemalen peper en gember (als je dat lust) bij. Als de soep klaar is, kun je er ook nog maiskorreltjes door doen of in kleine blokjes gesneden paprika.

Serveren met stokbroodje kruidenkaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
algemene gouden tip voor pompoen (ooit gehad van een pro):
Niet schillen! Doormidden snijden, beetje olie en zout in de binnenkant (nadat je de pitten eruit gehaald hebt) en dan in een oven van 90 graden tot het zacht is. Je schept de pulp er vervolgens zo uit. Daarna verder met recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lekkere stoofschotel van maken in Mahgreb stijl.
Blokjes pompoen met groenten (vb courgette, uien, spercibonen, aubergine) en kipfiletblokjes stoven met boullonpoeder, kaneel, komijn, knoflook en kerrie. En dan met turks brood erbij om in het stoofvocht te dopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb toevallig net een paar recepten met pompoen opgezocht op www.smulweb.nl. Mijn favorieten waren:

- pompoencurry met pandanrijst
- masoor dal (linzen)
- pittige pompoenburgers
- risotto met pompoen en geitenkaas.

Veel plezier met je pompoenen! Pompoen is heerlijk, en echt niet alleen geschikt voor soep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recept Pompoenlasagne
Dit recept voor pompoenlasagne is geschikt voor 4 personen

Ingrediënten:

1 kilo pompoen
1 ui
1 teen knoflook
Italiaanse kruiden (diepvries)
Olie
1 pak lasagne
300 gram jonge kaas
Bieslook
1 bakje zure room

Bereidingswijze:

Schil de pompoen, snijdt deze plakjes en kook het in zout water in 5 - 10 minuten gaar.
Stamp het tot moes.
Fruit de ui en de knoflook in olie.
Meng het door de pompoenmoes.
Meng ook de italiaanse kruiden door de pompoenmoes.
Kook de lasagne.
Rasp of snijd de kaas.
Smeer de ovenschaal in met boter en vul het met een laag pompoenmengsel, een laag kaas, een laag lasagne.
Herhalen tot de pompoen op is.
De bovenste laag moet lasagne zijn.
Meng de bieslook en de zure room.
Bestrijk hiermee de bovenste laag
30 - 45 Minuten in de oven op 200 ° C

Extra benodigdheden:
Ovenschaal

Er staan nog meer aparte recepten op deze link

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.pompoenrecepten.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoet-pittige pompoensoep met gember, bataat en koriander, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig stond er net vandaag een recept voor pompoen in de krant:

http://www.telegraaf.nl/vrouw/eten_drinken/7670043/__Flespompoen__.html?p=21,1

"Nodig: 600 gr flespompoen in blokjes, 250 gr linzen uit blik, 1 blikje tomatenpuree, 1 blikje tomaatblokjes, ½ theel kummel, ½ theel kurkuma, ¼ theel cayennepeper, ½ theel suiker, 1 eetl fijngehakte peterselie, 2 eetl fijngehakte koriander, zout en peper.

Schil de pompoen en verwijder de zaden en snij in blokjes. Bak de uitjes in wat olie, zachtjes aan. Roer er dan de kummel, kurkuma en cayennepeper door. Laat even meebakken (die geuren alleen al). Doe er de blokjes pompoen in, zet zacht en laat tien minuten zweten. Nu de tomatenblokjes erbij, de tomaten puree, de suiker de peterselie en de koriander. En op het laatst de uitgelekte linzen. Laat het geheel weer aan de kook komen en nog een kwartier heel erg zachtjes pruttelen. Even op smaak brengen met zout en peper en serveren met een knapperig stuk brood en een hoogblonde pils. Eindelijk lekkere pompoen, geloof me. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb niet een recept :) Maar wel de titel van het spul: pompoenjam. Het staat in m'n koelkast, zelfgemaakt door mijn moeder, en is erg lekker. Veel suiker lijkt me wel aan de hand, en ook doorgeroerde marmelade. Zijn vast recepten op internet te vinden!

Misschien lekker door de pilav ook? Als je het tegelijkertijd klaarmaakt met vlees waardoor de smaken mengen, dat kan op allerlei manieren, is dat goed te eten met rijst of aardappels.

Plezier met pompoenjacht :) Lekker hoor, zo'n tuin