Wie heeft er een recept voor stoofperen met alcohol, zoiets als boerenmeiden?

Toegevoegd na 43 minuten:
Ik ben geen liefhebber van rozijnen, dus voor mij geen boerenjongens. Het is de bedoeling om de peren in te maken met alcohol, daar zoek ik een recept voor.

Toegevoegd na 1 dag:
Het zijn allemaal lekkere recepten, maar niet waar ik naar op zoek ben.
Ik ben op zoek naar een recept met eindresultaat zoiets als boerenmeiden maar dan met stoofperen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5K

Antwoorden (7)

Stoofpeertjes met boerenjongens is misschien een optie...

Toegevoegd na 48 minuten:
Een variant zonder 'boerenpersonages' is misschien: Clafoutis met peren! Ook lekker....

http://www.smulweb.nl/162910/koken/recept/Clafoutis-met-peren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de volgende link staat een erg lekker recept voor peren uit de oven, omwikkeld met bladerdeeg, en gevuld met amandelspijs en boerenjongens.

---------------------------------------------------------------------------
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/warme-peer-in-bladerdeeg-gevuld-met-amandelspijs-en-boerenjongens-1920.html
---------------------------------------------------------------------------

Ik heb het zelf wel eens gemaakt, en het was een groot succes. Je kunt uiteraard variëren in de ingrediënten van de vulling. Boerenmeiden ipv boerenjongens ;-)
kersen in kirsch met peperkoek, ipv amandelspijs, etc.
Be creative!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek het recept van boerenmeisjes eens op, misschien als je de abrikozen vervangt door peren dat het goed gaat.
onderstaand recept is ook goed te doen denk ik
je kunt ze ook op rum zetten
anneliez
13 jaar geleden
Ik kook ze altijd in bessenjenever, dat zorgt ervoor dat ze een mooie rode kleur krijgen en de smaak word er lekker van. Je kan er ook rode wijn in doen. en dan met sap en al inmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pikante stoofpeertjes;
Deze zijn niet 'heet' van smaak, wel lekker kruidig!

1 kg. stoofperen.
1 dl. bessenjenever,
100 gr. suiker,
2 kruidnagels,
1 kaneelstokje,
2 steranijs,
stukje stemgember,
stukje citroen met schil,
halve stengel sereh.

Schil de peren en halveer ze. Snijd het klokkenhuis eruit.
Kneus de serehstengel.Deze is erg hard dus je kunt dit het best doen met een deegroller of de bodem v.e. steelpan erop meppen(drukken). Door te kneuzen geeft hij pas goed smaak af nl. De gember schillen en in stukken snijden. Doe de peren met alle ingrediënten in de pan en vul aan met water tot ze driekwart onder staan. Breng aan de kook en laat ze, met deksel op de pan, gaar stoven.
Schep ze dan uit de pan, doe ze in een schaal en zeef het kookvocht. Breng dit weer aan de kook en laat het tot ong. de helft inkoken. Giet dit dan over de peertjes.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmmmm waneer maak je het klaar ????? plus 1
amc
13 jaar geleden
Als er weer wild in de pan zit en er weer verse spruitjes zijn! Zal wel niet zolang meer duren. ;)
Ik kook de peertjes altijd in port. Verder niks anders, en als ze klaar zijn doe ik op het bord wat fijngekruimelde ontbijtkoek erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Franse stoofpeertjes in amandellikeur(bv Amaretto)

Ingrediënten voor 1 kg peertjes:
* 1 kg stoofperen(bv Gieser Wildeman)
* 400 ml amandellikeur
* 50 gr basterdsuiker
* 2 kaneelstokjes
* 1 vanillestokje
* water
* eventueel wat maizena

Schil de peren maar laat ze heel.
Doe de peren en de amandellikeur in een grote pan,voeg de basterdsuiker,het vanillestokje,water tot de peertjes bijna onder staan en de kaneelstokjes toe.
Breng aan de kook,draai het vuur heel laag en laat de peertjes stoven tot ze zacht zijn.
Bind de saus eventueel met een papje van water en maizena.
Eet ze direct met een lepel creme fraîche,of doe ze over in een zeer schone weckpot en zet ze op een donkere,koele plek(bv in de kelder,niet in de koelkast).