Welke groenten zijn ongeschikt om groente-bouillon te maken? Ik heb een aantal groenten in huis en wil er e en vegetarische bouillon van trekken.

Een recept gaat uit van 1 uur zachtjes koken.
Met name om het feit dat koolsoorten nogal bitter kunnen worden na lang koken heb ik twijfel of bepaalde koolsoorten beter niet gebruikt kunnen worden zoals :
- rode kool
- Chinese kool
- broccoli
Kunnen sperzieboon een bijdrage hebben en komkommer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.4K

Het beste antwoord

Met rode kool zou ik voorzichtig zijn : niet ivm. de smaak, maar met de kleur....Als je ziet, hoe het water in je kookpan van rode kool blauw kleurt, lijkt me dit een 'raar' soepje worden.
Ook komkommer zou ik niet gebruiken voor het trekken van bouillon - je kunt het wel in blokjes gesneden gebruiken als toevoeging van het laatste moment.

Maar uien, knoflook, tomaten, bleek- of knolselderij, sperziebonen, snijbonen, worteltjes/winterwortel, evt. champignons (10 min. op het laatst...) kunnen allemaal prima.

En maggiplant, selderij en peterselie, of evt tijm kunnen als verse kruiden meetrekken : gewoon hele stelen erin, en er aan het einde uitvissen.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Is wáár, rode kool geeft enorm af, ik heb het 'gelukkig' niet toegevoegd. Wat ik graag wil weten: welke groentes zijn ONGESCHIKT en kunnen de bouillon verpesten.
- Cinese kool e.d.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie, andijvie - 'slinkgroenten', die ahw. slijmerig worden, als ze lang gekookt worden, zou ik vermijden....
Alles wat z'n vorm behoudt, ook al is het super-gaar, kan erin.

Andere antwoorden (5)

Rodekool in de soep heb ik nog nooit gedaan (nooit gehoord zelfs) broccolli en boontjes wel
komkommer lijkt me niet echt iets toevoegen
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.tuinadvies.nl/soepen_met_kolen.htm Koolsoepen bestaan wel degelijk hoor, zie de link. Rode kool soep, spruitjessoep, enz. ;-) En hier: http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=komkommersoep&type-recepten=recept staan precies 230 (!!!) verschillende komkommersoep recepten!
anneliez
13 jaar geleden
oef, ik zwijg stil ;)
Bleekselderij, prei, tomaten, ui, venkel, winterwortel.
Die groenten zijn geschikt om langdurig te koken en zo een smaakvolle bouillon te trekken.
Reepjes of roosjes kool en stukjes boon kan je er op het laatst aan toevoegen om er groentesoep van te maken. Maar voor het bouillon trekken zijn die ongeschikt.
Komkommer is in schuine reepjes als toevoeging voor Chinese groentesoep te gebruiken. Doe er dan ook taugé, bamboescheuten en reepjes rode paprika bij. Lekker!
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik graag wil weten: welke groentes zijn ONGESCHIKT en kunnen de bouillon verpesten.
- Cinese kool e.d.?
Rode kool zou ik niet echt doen.
En chinese kool heeft ook niet lang nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Courgette is ongeschikt om bouillon van te trekken. Kool kun je wel toevoegen, maar pas de laatste 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broccoli en sperziebonen zullen nog de meeste smaak afgeven, maar kool is geen + voor bouillon. Deze voeg je even aan het einde toe, anders heb je inderdaad kans dat het bitter wordt. De lekkerste eenvoudige bouillon komt toch van een wortel, bleekselderij, prei en ui.
Komkommer doet weinig qua smaak, maar een komkommersoepje kan wel erg lekker zijn door er voldoende tuinkruiden aan toe te voegen.