Wat voor recept moet ik gebruiken bij een koekjespers?

Ik heb een koekjespers, deze heb ik al gebruikt voor pureeroosjes en slagroom nu wil ik hem een keer gebruiken voor koekjes. Ik kan alleen geen goed recept vinden (staat er ook geen in de gebruiksaanwijzing) en zandkoekjes deeg is te dik. Er mogen ook geen stukjes in zitten want dan raakt het verstopt. iemand een goed recept?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
11.7K

Antwoorden (2)

Daar heb je inderdaad speciaal beslag voor nodig, dat niet te dun mag zijn maar ook niet te dik. Er zijn echter honderdduizenden recepten voor (zoek op Plätzchenspritz Rezepte), maar ik zal een basisrecept voor je opzoeken - ogenblikje.....

Toegevoegd na 5 minuten:
100 zachte boter
60 gram poedersuiker
1 theelepel vanillesuiker
2 eidooiers
150 gram bloem
30 gram verdikkingsmiddel. (Dit kennen we in Nederland eigenlijk niet in die vorm, Speisestärke, soms als bindmiddel voor witte sauzen, maar je kunt ook maizena gebruiken).

Eerst de boter met de poedersuiker luchtig en acht roeren, dan de dooiers er goed doorheen werken, en pa op het laatst de bloem en maizena / verdikker.

Je gebruikt dus in verhouding veel boter; die moet dus goed zacht zijn (zoals roomboter in de zomer) maar niet gesmolten. Maar flink drukken is en blijft het; er moet tenslotte wel vorm in de koekjes komen en blijven.

Aan het basisrecept kun je van alles toevoegen /vervangen (amandelmeel, cacao, smaakstoffen, zelfs kaas) om te varieren. En uiteraard kun je de koekjes ook na het bakken nog opleuken / glazuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ben ik toch wel benieuwd naar de min, want die koekjespers is hier een behoorlijk alledaags gebruiksvoorwerp....
amc
11 jaar geleden
Ik heb ook lange tijd in Duitsland gewoond en het was toen (jaren 70) al een item dat in veel gezinnen gebruikt werd. In Duitsland hoort bakken erbij en de kids helpen vaak mee bij de traditionele Weihnachtsbäckerei. Zo'n pers maakt het leuker voor de kids en daarom is het daar een gewoon keukenattribuut. Vandaar dat ik hieronder ook een aantal recepten heb gegeven. Ik ben niet eens benieuwd meer waarom ik ook een min heb gekregen.
Ik vermoed dat het iemand was die erg rechtlijnig is en vindt dat koekjes ouderwets uitgestoken moeten worden.
Marleen, jij en ik weten dat het niet aan de receptuur ligt!!
( ^-^).
Vanillekoekjes in een S-vorm;

250 gr. bloem,
200 gr. boter,
1 ei,
80 gr. poedersuiker,
2 z. vanillesuiker,
2 theel. bakpoeder,
geraspte citroenschil.

Alles goed vermengen en tot een rol vormen.
Zet de stervorm op de pers en doe het deeg erin.
Pers er dan langere slierten uit op de gewenste lengte en vorm hier een - S- van.
Ca. 10-15 min. bakken bij 170 graden C.

Rumkoekjes;

100 gr. boter,
70 gr. poedersuiker,
175 gr. bloem,
1-2 eetl. rum.

Hetzelfde als boven, je kunt er alle schijven voor gebruiken.

Mokkakoekjes;

150. gr. bloem,
150 gr. boter,
80 gr. suiker,
2 theel. Nescafé instantkoffie,
1 eetl. advocaat.

Kwarkkoekjes;

300 gr. bloem,
400 gr. kwark,
75 gr. boter,
125 gr. poedersuiker,
3 eidooiers,
sap van ½ citroen.

Theekoekjes;

180 gr. boter,
100 gr. poedersuiker,
200 gr. bloem,
½ theel. bakpoeder,
3 druppels amandelolie/essence/extract.
citroenschil.

Simpel en lekker;

125 gr. boter, 100 gr. suiker, 1 ei, 50 gr. fijngemalen amandelen, 250 gr. bloem, 1 z. vanillesuiker.
Na het bakken bestrijken met eiwit en met grove kristalsuiker bestrooien.

Speculaaskoekjes;

200 gr. boter samen met speculaaskruiden schuimig roeren. Dan 125 gr. suiker en 2 eieren toevoegen. Alles goed mixen en dan 300 gr. bloem mengen met ½ theel. bakpoeder en tot slot daar 100 gr. gemalen amandelen door mengen. Alles samen verkneden.
Het deeg direct in de pers doen en op het blik persen.
Ca. 8-10 min. bij 175 graden hete lucht bakken of bij een gewone oven warmer.

Spritz;

450 gr. boter (of margarine) schuimig roeren.
150 gr. poedersuiker, 1 vanillesuiker, snufje zout en 2 stijfgeklopte eiwitten erdoor scheppen met een spatel.
Tot slot 400 gr. bloem en 100 gr. maizena erdoor scheppen. In de pers vullen en kleine bergjes spuiten.
Bij ca. 170 graden C. 10-15 min. laten bakken. Niet te donker laten worden. Tot slot kan je ze met een helft in gesmolten chocolade dopen. Je kunt ze ook met jam of marmelade aan elkaar plakken, maar zijn dan wel machtig.
amc