Kun je eieren invriezen?

Heb er wat te veel in de koelkast. Kunnen ze ingevroren worden zodat ik ze een andere keer kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!
Ik weet het niet, maar ik ben bang dat ze dat ontploffen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2e dat = dan*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei ontploffingsgevaar in de vriezer kan ik niet gebruiken, dank je!

Het beste antwoord

Eieren Bewaren. Rauwe, ongekookte eieren kun je 4 weken in de koelkast bewaren en een gekookt ei 1 week. In principe kun je eieren niet goed invriezen, zowel rauwe als ongekookte eieren niet, dat wil zeggen niet als gewoon ei in de schaal. Wel kun je eieren loskloppen en in een goed afgesloten diepvriesdoos in de diepvries (maximaal drie maanden) bewaren. Ditzelfde geldt voor losgeklopte eierdooiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, het proberen waard. Een hoop werk om de boel op te kloppen en in zakjes te verdelen, maar het kan dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor jouw antwoord

Andere antwoorden (5)

Volgens bijgaande site kunnen zowel de eierdooier als het eiwit (dus van elkaar gescheiden)in de diepvries bewaard worden. Maar een ei compleet in de schaal niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan zeker wel:

Zie op: http://www.xquis.com/products/_nl/ei.htm

Er staat o.a.: Diepgevroren zijn rauwe eieren ongeveer een half jaar houdbaar. Het ei wordt zonder schaal in diepvrieszakjes, plastic dozen of bakjes voor ijsblokjes ingevroren.

Ik had het zelf al eens eerder gelezen, maar heb het ook nog niet uitgeprobeerd. Ga het wel een keer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor niks mis mee.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Invriezen kun je ze altijd,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan. Je kunt rauwe eieren alleen niet in zijn geheel invriezen. Wel kun je de eidooiers apart van de eiwitten invriezen.

Eiwitten invriezen:
Doe de eiwitten in een plastic zakje, of in een ijsblokjesvorm. 1 eiwit per vakje, en zodra ze bevroren zijn, kun je ze overdoen in een plastic doos of zakje.

Als je eigeel invriest worden ze gummi-achtig. In ontdooide toestand kun je er dan eigenlijk niets meer mee doen. Wanneer je eidooiers wilt invriezen, moet je ze vooraf mengen met zes gram zout of suiker per 100 gram eigeel. Het zout/ suiker zorgt voor een lager vriespunt waardoor kleinere kristallen ontstaan. Hierdoor krijg je minder schade aan de structuur van de dooier. Of je suiker of zout gebruikt, bepaalt overigens weer wat je er later mee gaat doen: iets zoets of iets hartigs, dus schrijf op de verpakking vooral erbij wat je eraan hebt toegevoegd. Ook voor eigelen geldt: in een zakje of eerst in een ijsblokjesvorm.

Voor allebei geldt: rustig laten ontdooien (bijvoorbeeld een nachtje in de koelkast), en daarna meteen gebruiken.