Ten eerste, bewaar brood nooit in de koelkast, want dan word het brood het snelste oud. Bewaar het altijd bij een temperatuur van rond de 24 C.
Een mogelijkheid om oud brood weer vers te krijgen, is oppiepen. Wanneer je verouderd brood verhit tot boven de 60C,en max 100C,( in een voorverwarmde oven en niet natmaken ) dan smelten de kristallen in de zetmeelkorrels weer en krijgt het brood zijn verse eigenschappen (malsheid, geur) weer terug. Dit gaat alleen bij een heel brood, bij een half brood heeft het weinig succes omdat de korst beschadigd is.

Kijk voor interessante informatie op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oud is oud en kan nooit meer vers worden, je kunt ze wel iets bevochtigen en dan opwarmen of maak er een tosti van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oven voorverwarmen, brood wat nat maken, (niet soppen) en tijdje in de oven. Met kleine broodjes (kadetjes) gaat dat goed, hoe het met groter brood zit, wat tijd betreft weet ik niet. half brood zou uit kunnen drogen.
anders wordt het veel tosti's of geroosterd brood eten
anneliez
13 jaar geleden
Maak er anders een cake van:

Ingrediënten
* 300g oud brood zonder korsten (anders heb je harde stukken in de cake)
*2 dl melk of sojamelk om te koken
*200 g griessuiker
*5 eieren
*snuifje kaneel
*1 el vanillepoeder

Voorbereiding
*melk samen met suiker op een vuur lauw laten worden
*oud brood in stukken scheuren of knippen
*de lauwe gesuikerde melk bij het brood doen en laat goed trekken
*roer de massa min of meer glad
*voeg nu de vanillepoeder, eieren en kaneel erbij
*bakvorm invetten
*oven voorverwarmen op 180°C en bakken gedurende 45 min.