Hoe maak je eenvoudig lekkere jus?

Aan alleen het braadvet hebben we vaak niet genoeg en ik wil graag ook wat extra voor als ik vlees zonder jus maak.
Omdat er een van ons een koemelk/kippenei-eiwit allergie heeft kunnen we geen zakjes oid gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
34.2K

Het beste antwoord

Ha, die Jet;

Voor het afblussen een scheutje ketjap, een lepeltje ketchup en een klontje boter, klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wel eens doe: Smelt in de pan wat echte boter, en gooi er daarna wat peper, zout, knoflook en wat ketjeap doorheen.
Als je vis eet, kun je hetzelfde doen, en er ook nog wat peterselie en citroen bijdoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het braadvet afblussen met bouillon i.p.v. water geeft al meer smaak. Ook kan je wat uiringetjes meebakken en/of champignons. Een paar druppels balsamicoazijn of een scheutje wijn is ook lekker, net als een verkruimelde plak ontbijtkoek/kandijkoek.Dit bindt ook nog enigszins en is vooral bij rundvlees erg lekker.
amc
13 jaar geleden
Ik doe er vaak wat water bij de boter geeft de smaak al en de kruiden die je gebruikt voor het vlees ook wel.Probeer maar eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klontje braadboter smelten, goed heet maken, afblussen met water, aan de kook brengen, bouillonblokje of wat echte bouillon erbij, of, als dat niet mag i.v.m. de allergie, doet paprikapoeder ook wonderen. Evt. wat citroensap en bruine suiker geeft ook heerlijke smaak. Je kan eigenlijk varieren wat je wilt. Experimenteer wat. Op www.smulweb.nl staan duizenden recepten en daar zitten er ook wel bij voor heerlijke jus.
Succes en eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jus is geen braadvet, maar een combinatie van braadvet, vleessappen en water, in exact de juiste verhouding. Echte ouderwetse donkerbruine jus krijg je niet van elke soort vlees. Vooral de jus van rundvlees (sudderlappen), rundergehaktballen en verse worst vind ik erg lekker, van varkensvlees wat minder, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Dan is er nog het braadvet: ik heb werkelijk alle soorten margarine geprobeerd en vind alleen jus van Blue Band lekker. Wees niet te zuinig met de margarine; neem voor een kilo sudder- of varkenslappen bijv. rustig 150 g margarine. Doe het vuur hoog, laat de margarine smelten en doe het gekruide vlees (vlees goed droogdeppen met keukenpapier en dan kruiden met peper, zout, verse nootmuskaat) in de pan zodra het schuim is weggetrokken. Niet later, dan verbrandt het vet. Braad nu het vlees op hoog vuur aan, iets lager dan de hoogste stand, totdat het aan alle kanten mooi donkerbruin is. Dat duurt zeker wel een kwartier. Haal dan het vlees uit de pan, en blus de margarine af met 2 à 2,5 maal de hoeveelheid water, in dit geval dus 300 tot 375 ml. Laat alles aan de kook komen, maak met een houten spatel de braadresten los van bodem en binnenwanden pan en roer goed door. Doe dan het vlees en aanhangend vocht terug in de jus en laat op heel laag vuur met dichte deksel sudderen totdat het gaar is. Mocht er toch wat teveel vocht verdampt zijn, dan kun je er gewoon weer wat water bijdoen en even laten doorkoken. Hoe mooi bruin je jus wordt is echt afhankelijk van het aanbraden. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Overheerlijke variant, vooral bij lams en varkensvlees: voeg op het allerlaatst een half flesje bier toe, laat even doorkoken en bind de jus heel licht met een beetje allesbinder. Succes verzekerd!

Toegevoegd na 1 uur:
Vergeten: bij sudderlappen na het water een paar salamblaadjes toevoegen en mee laten stoven. Soort laurier, maar dan lekkerder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bak een fijngesneden uitje met iets knoflook. Een schep honing, 2 scheppen sojasaus , en een half kopje bouillon (of cup a soup) in en pan laten indikken op vmiddlehoog vuur en klaar is je jus! Heerlijk, ook met rozemarijn erdoor.

Toegevoegd na 59 seconden:
rare spelfout: middelhoog bedoel ik ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet eens kijken op de site www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op ook met sauzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier het recept voor magere jus, binnen 10 minuten te maken:

Ingrediënten voor 2 personen
Stukje ui, 5gr margarine, peper, 1theel.bloem, 21/2 dl bouillon.

Bereidingswijze
Snijd het stukje ui fijn. Fruit de ui in de margarine met wat peper goudbruin. Strooi de bloem erover en warm dit goed door. Giet er onder goed roeren de bouillon bij en breng dit aan de kook. Maak de jus eventueel pittig op smaak met naar keuze een mespunt mosterd, 1theel. tomatenpuree, kruiden, een mespunt sambal, kerrie of een scheutje ketjap.