Wat is een lekker recept met spinazie?

Met spinazie als een belangrijk ingrediënt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Spinazietaart:
3 zakken gewassen spinazie (Of een pak diepvriesspinazie of spinazie a la crème, zorg dan wel dat het in blokjes is)
* 400 gr tartaar (of ander gehakt)
* Een pakje bladerdeeg.
* Een scheutje kookroom of een flinke lepel crème frais (dit hoeft niet wanneer je diepvriesspinazie a la crème gebruikt)
* Paneermeel
* Boter (om ovenschaal in te vetten)

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet de ovenschaal in en haal de plakjes bladerdeeg uit de verpakking en laat ze ontdooien.

Rul het gehakt in de wok of diepe pan mooi bruin, voeg de gehakt kruiden toe en eventueel zout en peper.
Zet het vuur laag en voeg dan de spinazie hand voor hand toe tot het alles zacht is (als je diepvries spinazie gebruikt: gewoon langzaam de blokjes toevoegen tot alles helemaal ontdooit is)
Roer de kookroom of lepel crème frais door de spinazie/gehakt. (als je spinazie a la creme gebruikt natuurlijk niet)
Goed doorroeren en even laten staan.
Leg ondertussen de plakjes bladerdeeg in de ovenschaal (zorg dat ze goed aansluiten en ong 1 cm over de rand hangen) maar laat 1 a 2 plakjes bladerdeeg over.
Strooi 1 eetlepel paneermeel over de het bladerdeeg op bodem van de ovenschaal (Dit is tegen een sappige bodem)
Roer nu paneermeel door de spinazie/gehakt tot het geen dun papje meer is (De hoeveelheid verschilt per keer, hoeveel kookroom je erbij gedaan hebt)
Giet nu het spinazie/gehakt mengsel in de ovenschaal.
Snijd de overgebleven plakjes bladerdeeg in reepjes en leg ze ruitgewijs over de spinazie/gehakt.
Nu 20 tot 25 minuten in de oven (Eigenlijk gewoon tot het bladerdeeg mooi goudbruin is, dus blijf erbij of kijk om de 10 minuten even)

Als het is klaar is uit de oven halen en minimaal 5 minuten laten afkoelen. Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Lekker en simpel: spinazie ovenschotel. Één laag aardappelen in dunne plakjes, een laag aardappel-anders, laagje gekookte eieren in plakjes, dan een goede laag spinazie, vers of uit pot. Dan weer een laag dunne plakjes aardappel en sluit af met een laag aardappel anders. Oven op 180 graden, drie kwartier tot een uur. Aardappels moeten zacht zijn, eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie pizza
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitje, een peper en knoflook fruiten in olijfolie. Rundergehakt er doorheen roeren, zout, peper en een beetje ketjap toevoegen en gaar laten sudderen. Verse champignons er bij. Vocht laten verdampen of verwijderen. Twee(ongeveer tot de spinazie geslonken is) minuten hierin de spinazie roerbakken.
Heerlijk met rijst en een komkommersalade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie met room als basis voor een pastasaus
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn onvoorstelbaar veel mogelijkheden met deze heerlijke groente!
Als ik vandaag iets met spinazie zou maken zou het spinazie met feta in bladerdeeg worden.
Gekookte verse spinazie mengen met blokjes feta, nootmuskaat, peper en wat fijngemaakte beschuit. (eventueel wat knoflook, creme fraiche of/en een lepeltje mierikswortel toevoegen)
In bladerdeeg verpakken en in de oven ermee.
Serveren met hardgekookte eieren of gevulde tomaatjes met ei + : rijst, mihoen, aardappelpuree of gekookte nieuwe piepers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel eenvoudig én lekker:
nieuwe aardappeltjes in de schil
diepvries-spinazie
hardgekookte eieren
beetje peper en zout
event. klontje roomboter
en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mie met kip en spinazie uit de wok;

Erg lekker en snel!

1 pakje eiermie,
300 gr. kipfilet,
2 uien,
conimex wokolie,
2 zakken (à 300gr) gewassen spinazie,
conimex woksaus 'chili gember',
100 gr. gezouten pinda`s.

Bereid de mie in heet water zoals op de verpakking staat.
Afgieten in een vergiet, goed met koud water uitspoelen en laten staan.
Snijd de kipfilet in stukjes en snijd de ui in ringen.Zet de wok op het vuur en verhit hem goed, doe dan de olie erin.
Roerbak de kip en ui enkele minuten. Schep de spinazie er in 2 porties door en roerbak tot de spinazie geslonken is ( ca.5 min) Roerbak de noedels ong. 1 minuut mee ( mochten ze plakken even met koud water overspoelen en met je vingers los husselen) Voeg dan de woksaus toe naar je smaak (ca.5 eetlepels)toe en vermeng alles goed met elkaar.

Schep op borden of in kommen en bestrooi met gehakte pinda`s.
amc
13 jaar geleden
Pasta met spinaziesaus

Voor 2 personen:

Ingrediënten:
•250 gr. pasta
•55 gr. pijnboompitten
•1/2 ui
•olijfolie
•450 gr. spinazie à la crème
•100 gr. roomkaas (naturel)

Rooster in een droge pan de pijnboompitten en leg ze daarna weg op keukenpapier. Kook de pasta gaar en verhit ondertussen de olie in een wokpan. Fruit de ui en laat de spinazie erbij ontdooien. Schep de roomkaas erbij en laat het koken.
Schep de pasta in de borden, verdeel de pasta erover en daarna ook de pijnboompitten.
Zet eventueel een busje zeezout op tafel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinazie stampot

500 gram aardappels
1 zak verse spinazie

De aardappels kook je in 10 min gaar met een bouillonblokje
Het kookvocht van de aardappels gebruik je om de puree te maken met een mixer of een stamper.
Als alles gepureerd is gooi je de spinazie erbij en klaar is kees.
Je kan er altijd nog wat kip, ham of spekblokjes bij ingooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet eens kijken op www.letscookit.tv staan heerlijke gerechten op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blokjes kipfilet wokken.
Vervolgens champignons er bij doen.
Als ook die heet zijn de rauwe spinazie er bij doen.
Flinke berg spinazie nemen.
Na een paar minuten continu omscheppen gaat de spinazie ineens enorm slinken. Dan kan het gas uit.
Kruiden met Afrikaanse pepermix (Fair Trade)
Gekookt ei er door en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie boursin (uit het vriesvak) met tagiatelle en zalmsnippers en eventueel champignonnen. Zoooo lekker! Erg eenvoudig en snel te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spinazie stamppotje met mosterd
kook je aardappels en stamp ze fijn, doe daar creme fraiche bij (als je dat niet hebt: een mengsel van Griekse yoghurt en room is ook erg lekker!) tot het een puree is. Roer er dan de rauwe spinazie doorheen en tot slot een lekkere schep grove mosterd.
Ik vind dit lekker met een stukje kip of vissticks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pasta, spinazie en een hamburgertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omelet met spinazie
omelet bakken met eieren, champignons, prei en wat je er maar door wilt oden, eventueel zakje omelet-groenten
zachtjes bakken, ondertussen spinazie koken, en dan dubbelklappen met spinazie ertussen. beetje bieslook erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinazietaart met maïs.
Ovenschaal invetten, bodem en zijkant beleggen met bladerdeeg. Een pak bevroren spinazie ontdooien, er mais uit blik doorheen gooien, eventueel nog wat (soja)room erdoorheen, licht gebakken ui en kruiden als je dat lekker vindt, en dan de spinazie en mais op de bladerdeeg leggen, en het geheel de oven in.
De combinatie spinazie-mais is echt heerlijk, lekker zoet.

De taart is warm lekker, en de volgende dag als ie goed afgekoeld is echt heerlijk.