Wat is een goede manier om zelf likeur te maken?

Op basis van vruchten.
Liefst uit eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Ik maak vaak abrikozenlikeur en wel zo;

Ik was 1 pond abrikozen, snijd ze in tweeën en houd de pitten apart. Doe ze in een pan met dikke bodem en breng ze met 5oo gr. suiker en 1 ltr. droge witte wijn aan de kook tot de suiker is opgelost. Doe dan alles in een kom en
giet er 700 ml. gin bij. Dan kraak ik de pitten, haal het binnenste eruit en doe dit ook in de kom. Vervolgens laat ik de kom een dag of 4 op een warme plek staan, zeef alles en doe de vloeistof in flessen. Voor likeur moet er alcohol bij van tenminste 40%, meestal wordt 50% gebruikt, maar 40% bereikt ook een goed resultaat. Het meest geschikt is vruchtenbrandewijn, jenever. Rum en cognac wordt ook wel toegevoegd. Anders dan wanneer je jenever maakt, heeft likeur warmte nodig om te rijpen.

Notenlikeur;
Mocht je in het bezit zijn van nog groene noten (ca. 12 st), snijd deze dan in plakjes en doe er 1 kaneelstokje bij,
6 kruidnagels, 1 snufje foelie, en 1 ltr. brandewijn. Zet dit alles 4 dagen lang op een warme plek. Kook dan siroop van 500 gr. suiker en wat water en voeg dit toe aan de notenbrandewijn. Zeef de likeur, laat hem afkoelen en bottel hem. Is erg lekker. Als je dus toevallig zoals ik een buurman hebt met een walnotenboom en zelf heb ik een beuken- en hazelnotenboom is het het proberen waard.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn schoonvader /r.i.p./ nam zure kersen. Legde deze een week in suiker. Het vrijgekomen sap werd aangevuld met semi-pure alcohol en gebotteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier het recept om zelf een overheerlijke koffielikeur te maken.

Koop een 1/2 liter jonge jenever (mag 30 % alcohol zijn)en giet die in een literfles of een lege frisdrankfles. Voeg daar 90 koffiebonen (de hele dus) aan toe, een zakje vanillesuiker en een pakje kandijsuiker. Zet de fles in het zicht in de keuken, want je moet hem elke dag even goed schudden. Koop een mooie karaf of een mooie fles en giet na zes weken de inhoud door een zeef in de karaf. (Gooi de koffiebonen weg). Maak een mooi etiket, plak dat op de fles. Je hebt dan een heerlijke koffielikeur en een leuk kadootje om weg te geven. Aan je visite schenken na een dineetje is natuurlijk ook een optie. Of je drinkt hem zelf op!

Anijslikeur.

Benodigdheden:

600 ml witte rum
200 gr kandij- of gewone suiker
1 tl korianderzaadjes
1 tl venkelzaadjes
1 el anijszaadjes

Neem een goed schoongemaakte, droge fles en doe de suiker, koriander-, venkel- en anijszaadjes hierin. Giet de rum er overheen en sluit de fles goed af. Laat de likeur 4 weken (op kamertemperatuur) trekken. Schud de fles af en toe. Filter de likeur en doe hem in een mooie fles of karaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmmmmmmm en lekker dat dit is ik ken het