Hoe malse biefstuk bakken?

Ik heb al een aantal keer geprobeerd een malse medium rare biefstuk te bakken die wegsmelt in je mond. Het resultaat is iedere keer een taai stuk vlees. Vandaag heb ik twee biefstukken in totaal zo'n 4,5 minuut gebakken in boter en een scheutje olie. Ik had ze een uur van tevoren uit de koelkast gehaald, ze gezout, de pan heet laten worden, de boter laten smelten, de biefstukken gebakken, peper erover en vijf minuten laten rusten. Een stuk was dikker en zag er rare/medium rare uit. Het andere stuk was dunner en daarom donkerder. Beide waren taai. Ik heb het gebakken op inductie, stand 9.

4 maanden geleden
in: Koken
teusvh
4 maanden geleden
Weet je zeker dat het een echte, goede biefstuk is? Er zijn slagers die vijf keer meer biefstuk van een rund snijden dan er ooit aan gezeten heeft.
anoniempje128
4 maanden geleden
Ik heb het met biefstukken van zowel de slager als de supermarkt geprobeerd. Mijn ervaring is dat onze slager goed vlees verkoopt.
tinus1969
4 maanden geleden
Dit is lastig adviseren, zoek iemand met wie je dit kunt doen. Verder
-probeer toch biefstukken van verschillende slagers/winkels. AH is iha redelijk.
-is 9 de maximum stand van je kookplaat? Dan is de pan waarschijnlijk veel te heet. Als het vet goed heet is, is 6-7 waarschijnlijk genoeg.
-probeer combi van olijfolie en roomboter
ronron1212
4 maanden geleden
Bereidingstijd op het fornuis* Kerntemperatuur (oven)
Rood (‘rare’ of ‘saignant’) dichtschroeien is voldoende 45-50°C
Licht doorbakken (‘medium-rare’) 1 à 2 minuten per kant 55°C
Half doorbakken (‘medium’ of ‘à point’) 2 à 3 minuten per kant 60°C
Doorbakken (‘well done’ of ‘bien cuit’) 3 à 4 minuten per kant 70°C *Deze tijden zijn exclusief het dichtschroeien van het vlees.
https://keurslager.nl/home/koken-en-bakken/biefstuk-bakken/
HeerVoldemort
4 maanden geleden
De enige keren dat ik een taai stuk biefstuk krijg, is als ik vlees heb was geen biefstuk is, maar wel als biefstuk verkocht wordt.
Gewone biefstuk koop ik dus niet meer. Ik koop kogelbiefstuk of ossenhaas. Tja, betaal je dan wel de hoofdprijs voor.
Vortexxx
4 maanden geleden
Het belangrijkste wat ik hier in de reacties niet lees is dat je het vlees een half uur tot drie kwartier voor bereiding al uit de koelkast moet halen(laten rusten), maar nog geen zout & peper erop strooien totdat vlak voor de biefstukken de pan in gaan, en daarna 7 minuten op een bordje leggen en afdekken met aluminiumfolie eroverheen(goed dichtmaken, en weer laten rusten), en dan is het smullen geblazen.
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Vortexxx heeft gelijk. Maar ik zag dat anoniempje128 al aangaf de biefstuk te laten rusten na het bakken, vandaar dat ik het vermoeden heb dat het aan het vlees ligt.
anoniempje128
4 maanden geleden
Ik was vergeten te zeggen dat ik ook nooit een mooie donkere korst krijg. De buitenkant is eerder grijs dan bruin, al bakt de binnenkant al te ver door. Stand 9 van de inductie is de hoogste 'normale' (12 is turbo) stand. Als ik een lagere stand gebruik krijg ik al helemaal geen mooie korst. Verder bak ik biefstuk al volgens de suggesties, ook heb ik het geprobeerd met kogelbiefstuk. Kan de inductie misschien het probleem zijn? Ik heb het nog nooit op gas geprobeerd.

Antwoorden (1)

Ik heb goede ervaring met kogelbiefstuk die vacuüm verpakt is van de Boni.
Kost €8,25 per twee verpakt.
Ik smelt de margarine in de koekepan op matig tot hoog vuur en dan elke minuut omdraaien en tussendoor de biefstukken door de pan draaien in het vet. Dat 2 tot 3 minuten en daarna gelijk opeten dus niet laten broeien in alufolie.
4 maanden geleden
Vortexxx
4 maanden geleden
Elk zichzelf respecterende biefstuk bakker zegt na afloop de biefstuk te laten rusten, zie hier in stap 7: https://uitpaulineskeuken.nl/recept/biefstuk-bakken-doe-je-zo Maar ook hier: https://www.yourkitchen.eu/nl/blogs/blog/hoe-biefstuk-bakken/ Jij verward biefstuk bakken met 'reversed sear' manier van een stuk vlees garen. Echt geloof mij, je biefstuk wordt een stuk beter als je het 5 tot 7 minuten met rust laat op een bord, en niet gelijk opeten.
janjan
4 maanden geleden
Dat is een mening. Ik hou van hete malse biefstuk en niet zo'n lauwe schoenzool.
Vortexxx
4 maanden geleden
@janjan: Het gaat er niet om hoe jij het liefst biefstuk eet, maar hoe je op de beste manier biefstuk bereidt, maar gezien het feit dat jij twee biefstukken voor €8,25 bij de Boni haalt schaar ik jou niet onder de connaisseurs der carnivoren, want er zijn concessies aan kwaliteit gedaan om die biefstuk met winst voor die prijs te kunnen verkopen per twee.