Iets wat gerookt wordt zalm b.v. komt daar dan zout bij te pas met het roken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Antwoorden (5)

Ja, gerookte vis en vlees wordt meestal eerst gepekeld.

Toegevoegd na 28 seconden:
Dus eerst pekelen, en daarna roken.
bamibal
12 jaar geleden
Ja als je vis oid gaat roken gebruik je eerst zout, of pekel en laat dit eerst een bepaalde tijd intrekken.
Bekijk bijgaande link eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet hoor. Als je warm je zalm rookt in een rookpannetje hoef je hier geen zout bij te doen als je dat niet wil.
Producten die je gerookt in de winkel koopt zijn koud gerookt en altijd gepekeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat wordt eerst gezouten om het langer houdbaar te maken en het is ook lekkerder.
Roken is om het product te conserveren even als zout.
De grote zalm wordt eerst gefileerd en daarna met zout ingewreven daardoor trekt het vocht wat uit de vis en word vaster, na een uur word dat afgespoeld en moeten ze drogen.
Daarna kun je het op 2 manieren roken koud (30graden) of warm (55 graden).
Je hebt overigens ook nog een derde mogelijkheid dat is rauw, gaan ze 12uur in een kruidendressing in de koeling, en snijd het daarna aan vlinterdunne plakjes (graffit laks).
Hele vissen of bijv. spek word in pekel gedaan.
Maar als je het vers nuttigt is het niet noodzakelijk, biiv. iemand die hoge bloeddruk heeft mag niet veel zout en dan kun je ook een kruidendressing maken en even 12 uur in de koeling laten staan voor het roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. Er zijn 2 manieren van vis roken. Je kunt koud en warm roken. Bij beide manieren pekel je het product wat je rookt eerst. Je voegt dus zout toe, vaak in combinatie met andere kruiden.
Als je eens aan de slag wilt met het maken van warmgerookte zalm, hier vind je een handig stappenplan.