Kan je gerookte ontbijtspek rauw eten?

Ik heb zojuist gerookte ontbijtspek gegeten en vroeg me af of ik het niet eerst moest verwarmen.

Ik had het op mijn brood gedaan en vond het nogal taai.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
33.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
als je het moet verwarmen voordat je het kan eten, dan moet dit op de verpakking vermeld staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.ah.nl/producten/product/wi1565/ah-gerookt-ontbijtspek
Deze kan zo op brood, hangt van de kwaliteit af of het lekker is. Het is dan ook niet echt rauw, hoewel dat er wel staat.
Rauw is een term die niet zeer duidelijk afgebakend is. Rauw vind ik iets als het niet verarmt is boven de lichaamstemperatuur van het dier. Dat is dus maximaal ongeveer 40 graden.
Van roken weet ik weinig, maar dat gebeurt ergens bij de 80 tot 110 graden.
Het vlees wordt minder warm, rond de 70 graden, dat wordt soms ook nog als rauw gezien. Vergelijk ontbijtspek maar eens met rauw spek, dat voelt en ziet er anders uit.

Antwoorden (1)

gerookte ontbijtspek betekent dat het niet rauw is. dus je kan het gewoon eten. er staat niks voor niks gerookt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja hoor, lekker op de boterham of op roggebrood.
misschien zijn de plakjes te dik gesneden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of op een boterhammetje met braambessengelei, ook lekker.... vind ik dan toch
+ voor benvenoers
svetivlas
6 jaar geleden
Ontbijtspek wordt, net als ham, metworst, paarden- en runderrookvlees koud gerookt. Als het warm gerookt werd zou het wit ( het spek) glazig worden. Koud roken houdt niet in dat het gewoon aan koude rook wordt blootgesteld, maar dat er geen extra warmte wordt toegevoegd om het te garen, zoals katenspek, gerookte kip, makreel en gerookte haring enz. Deze koudgerookte vleessoorten hingen vroeger wel veel langer in de rookschouw en moesten dan ( ook onder de schouw in de keuken) nog maanden drogen voor ze hun heerlijke smaak hadden.
Maar al met al eet je gewoon rauw vlees en daar is wat dit vlees, filet americain, rosbief en rode biefstuk, varkenshaas etc. helemaal niks mis mee.