Hoe maak je peterselie-knoflookdressing? (zie uitleg)

Bij het maaltijdpakket van Bertolli: "Kipfilet alla Romana" zit altijd een pakje met peterselie-knoflookdressing. Deze vindt ik heel lekker, maar ik kan nergens een gewoon recept er voor vinden, en om nou elke keer dat maaltijdpakket te kopen, alleen voor de dressing is ook zo wat..
Weet iemand misschien hoe je deze zelf maakt? Of waar je deze dressing apart kunt kopen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedankt voor de recepten met de scampi's, die had ik zelf ook al gevonden (ik google altijd zelf eerst voor ik een vraag stel), maar die vind ik wel lastig, voor een snelle dressing. Ik vroeg me af of iemand misschien een makkelijkere weet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

Heel makkelijk ; met wat gedroogde of verse peterselie, verse of in olie gelegde knoflooktenen en olijfolie en (witte) balsamico. Dat is de makkelijke versie. Wil je het volgens het boekje : zout, knoflook, lente-uitjes, uien(poeder), tijm, basilicum, gedroogde tomaten, peterselie, peper, paprikapoeder en wat witte balsamico.

Voor de kruiden door het vlees kun je uitstekend groene pesto (even uitproberen welk merk je het lekkerst vindt) en wat gedroogde tomaten (glas) of gegrilde paprika gebruiken. Wil je het helemaal goed doen : een snufje suiker en zout, peterselie, uienpoeder, snufje tomatenpuree (tube), knoflookpoeder, mosterdzaadpoeder, paprikapoeder, wat peper, maggi, en een snufje tijm, olijfolie en balsamico (witte), azijn of citroensap. En met de kip lekker champignons meebakken ; die geven veel smaak aan de saus.

De andere versie, Genovese, is uitstekend te maken met alleen een potje groene pesto (wederom kijken welk merk je lekker vindt) en slagroom voor het vlees, en Italiaanse- of pizzakruiden, olijfolie en eventueel balsamico voor de sla.
(Ik vind hem trouwens het lekkerst met pesto milano, die je in Nederland volgens mij niet krijgen kan), of basilicum-pesto (zonder pecorino).

Je kunt trouwens ook een heerlijke pasta carbonara maken met een pakje slagroom, twee of die plakjes gesnipperde ontbijtspek en een stukje geraspte kaas naar keuze.

In plaats van slagroom kun je in alle gerechten ook slankroom, kookroom of zelfs gewone melk gebruiken. Soms heb je dan wel een ietsiepietsie allesbinder nodig om een mooie dikte van de saus te krijgen.
En....zonder pakje kun je er ook gezondere volkorenpasta voor gebruiken (reden waarom ik die pakketten gewoon 'namaak') en voor meer personen. (meer vlees, meer sla, meer pasta, meer groente).

Zelf maken kost een fractie van een kant en klaar pak (want eigenlijk betaal je meer dan twee euro voor een lepeltje pesto en een zakje slakruiden), je kunt de hoeveelheid aanpassen EN je kunt het gerecht veel gezonder (minder suiker en zout vooral) maken. Vooral als je ook nog zelf je pesto maakt, maar dat is natuurlijk je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hier staat het in combinatie met scampi's. Ik heb het recept voor de dressing eruit gehaald.

1/2 bosje peterselie (fijngehakt)
1 teentje knoflook (geperst)
1 eidooier
1 eetl witte wijnazijn
100 ml groentebouillon
1 eetl honing
zout

Mix de rest van de ingredienten, behalve de maiskiemolie, met een staafmixer bij elkaar
Giet de olie bij het mengsel en blijf goed kloppen tot de dressing een beetje gaat binden
Breng op smaak met zout. Als de dressing 'prikt' in de keel dan nog olie of honing toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gewoon peterselie moet fijn hakken tot er bijna niets van over is.
Dan doe je 2 eetlepels mayonaise in een bakje, er 4 eetlepels water bij.
Pers dan een teentje knoflook in het bakje uit, en doe er naar gevoel een bepaalde hoeveelheid peterselie bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je nog een oude Allerhande liggen, anders is hier het recept. Of het exact hetzelfde is als die van Bertolli kan ik op deze afstand niet proeven.

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=154925
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je precies die uit het pak maakt, weet ik niet. Dit soort recepten wordt altijd geheim gehouden, omdat anders iederren het zelf gaat maken ipv het pakket te kopen.:)

Ik maak het zelf altijd zo en we vinden hem zelf erg lekker;

Ik snipper eerst een klein uitje erg fijn, pel 4 teentjes knoflook en pers ze uit.
Dan roer ik 2 eetl. wijnazijn, 3 eetl. olijfolie en 1 eetl. mosterd door elkaar in een kom.
Vervolgens meng ik er de ui, knoflook en 1 volle eetl. fijngehakte peterselie door. Naar smaak kruid ik dan met versgemalen peper, zeezout en doe er wat gedroogde Italiaanse kruiden door.
amc