Kun je rijst/groente ook in kokend water 8 minuten in de pan doen op een onderzetter in de keuken?

Dus dat je de pan met rijst/groente niet op het fornuis zet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (5)

Natuurkundig gezien zal je in het normale voorbeeld 8 minuten x 100 graden temperatuur hebben. Als het op een onderzetter staat zal er geen warmte worden toegevoegd en zal de temperatuur dus afnemen. Afhankelijk van hoe snel dit gebeurd (onbekend) en hoe veel energie er nodig is om het eten klaar te maken (geabsorbeerde rijst en goed smakende groente) is ook onbekend, maar zal (waarschijnlijk) langer zijn dan 8 minuten.
Een definitief antwoord kan ik dus niet geven, slechts een gok :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan stopt het met koken en het water moet wel de hele tijd koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Lotte..Dat is niet zo.. jammer genoeg weten heel veel mensen dit niet (zonde van hun tijd en energie) maar de kooktemperatuur is echt niet nodig, en helemaal niet voor zo lang..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet warm zijn, maar koken hoeft inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve voor mijn naam is nergens voor nodig hoor;) En jullie zullen best gelijk hebben hoor, maar wat vreemd dat er op de verpakking van voedsel meestal staat '8 minuten koken' ipv '8 minuten in heet water'
Volgens mij kan dat wel als je de pan goed isoleert. De rijst gaart ook beneden de 100 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je wel kunt doen, zeker met rijst: in de pan met water aan de kook brengen, en dan van het fornuis af maar goed geïsoleerd ingepakt een tijdje laten staan - de ouderwetse hooikistmethode, met behulp van een (hittebestendige!) deken bijvoorbeeld.
Maar water in een pan die je zo op een onderzetter zet blijft niet koken. Wel blijft het water een tijd warm, dus je zou theoretisch na een lange tijd ook een gar product kunnen krijgen, maar ik vermoed dat dat heel lang duurt, omdat het water toch steeds kouder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep +! Ik ben van de 'vrekkenmethode' (gewoon omdat ik dit van vroeger zo heb overgenomen); rijst kook je in een deken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheelt geld en is milieuvriendelijk, perfect toch?
Ja, dat kan, maar dan duurt het wel langer dan 8 minuten, en je moet het ook goed warmhouden. Ik had een studentenkookboek, en daar noemden ze het "rijst koken in de slaapzak": aan de kook brengen en dan de pan met kokend water en rijst in een slaapzak wikkelen. Speciaal voor studenten die maar één pitje hebben om op te koken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is de ouderwetse hooikistmethode. Je had zelf speciale kookboekjes daarvoor.
Later kwamen speciale studentenkookboeken met eenpansmaaltijden en zo.
Misschien zijn dat nu magnetrongerechten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zie het antwoord van Hippo.
@ Hippo, dat klopt wat je zegt! Ik ben een echte vrek in dat soort dingen (niet voor het geld, maar voor de leuk) en het is zo leuk om echt voor heel weinig energiegebruik een leuk en smaakvol gerecht te maken!)