Kan je bevroren vlees, ontdooien, daarna bereiden door licht te bakken en daarna weer invriezen, om dit later te grillen?

het gaat hier om varkensvlees.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Het beste antwoord

Nee dat kan niet. Het celweefsel raakt beschadigd door het ontdooien, door de ijskristallen, opnieuw invriezen laat de kwaliteit zeer achteruit gaan.
Het kan wel onder onder bepaalde condities, maar dan werkt niet in huishoudelijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik zou het zeker niet doen.
te veel momenten voor bacterien om zich te vermenigvuldigen.
14 jaar geleden
als vlees bevroren is geweest mag je het niet weer opnieuw invriezen na ontdooien
14 jaar geleden
Vlees wat jij hebt ontdooit zou ik niet meer invriezen.
Lijkt mij niet verstandig en af te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoels antwoord, ik ben er 47 jaar mee geworden zonder ziek te worden. Dus het kan. Zou het overigens niet weer maanden in de vriezer laten liggen maar een maandje is geen probleem

Toegevoegd na 54 seconden:
Voor de goede orde na aanbraden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je moet hier geen adviezen geven die potentieel een gevaar voor de gezondheid opleveren. Onverantwoord.
Rieneke1
14 jaar geleden
russisch roulette! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuts, ik woord er toch ook niet ziek van. En daarnaast is hrt mijn ervaring, en ik kook veel voor vrienden er is nog nooit iemand ziek geworden.
AWM
14 jaar geleden
Weten je vrienden wat je doet met je eten? En wat geef je dan aan je vijanden? LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig val jij niet onder mijn vriendenkring, en dat houden wij zo. Wist je vrouw trowens al dat je via dit form een nieuwe vrouw zocht? Dat doe ik dan weer niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik bevroren vlees uit de diepvries haal.
En ik bak dit gewoon zoals ik altijd doe,en ik heb wat over doe ik dit gewoon in de diepvries.
En het smaakt nog goed ook als ik het eruit haal en eet.
Of het mag?ik doe het vaak zat en nog nooit geen problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@EEF Klopt ook na het braden of aanbakken kun je het gewoon weer invriezen. Zou het alleen niet maanden bewaren ik hanteer een mand bij -18, maar er zijn ook vriezers die tot -78 gaan dus dan zal er weinig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Jeroen. Kan inderdaad zonder problemen. Alleen rauw vlees opnieuw invriezen moet je niet doen vanwege de bacterie groei.
AWM
14 jaar geleden
Jij bent mee mooie Jeroen! Mijn reacties waren gebaseerd op je antwoord zonder toevoeging. Door je toevoeging draaide je je hele antwoord om.
Ik zou 't niet wagen. Ik weet dat 't vlees ingevroren binnen komt, dan wordt 't ontdooit en verkocht. Dan vriezen wij 't weer in om opnieuw te ontdooien en dan na 't licht te bakken weer in te vriezen.. Nee, zou ik niet doen. Wat ik wel doe is gehakt (wat ik net heb gekocht) rullen en dat in de vriezer om later bijvoorbeeld spaghetti van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rul het eerst voor ik het invries (dus dan komt het nét uit de winkel). De rest van mijn vlees braad ik gewoon na ontdooïng uit de vriezer. Dat braad ik dus niet eerst. Dus géén verschil hier. Was alleen misschien een tip.
Het kan wel, maar is zeker niet verstandig, volgens mij is het dan niet meer risicovrij om het op te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je ontdooit vlees door en door gaar braad en dan opnieuw invriest is het geen probleem. Maar het moet wel gaar zijn om bacterie groei te voorkomen voor de volgende keer wanneer je het wil gaan eten. Gegaard ingevroren vlees kun je zo'n 2 a 3 maanden in de diepvries bewaren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tip van een site over het bewaren van vlees;

Hoe kan ik vlees dat over is het beste bewaren?
Koel het vlees zo snel mogelijk af door de pan in een bak met koud water te zetten. Niet in de koelkast, want dan gaat de temperatuur in de koelkast teveel omhoog wat niet gunstig is voor de andere producten in de koelkast. Als het vlees afgekoeld is kan het nog 3 tot 4 dagen in de koelkast of twee tot drie maanden in de vriezer bewaard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie wel voor de +jes!
Kan wel, als je alles lekker goed gaar maakt. Je maagzuur is sterk genoeg voor die paar extra bacterien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Samen met Rieneke zeg ik, niet doen.
Maak niet uit welk vlees het is maar iets ontdooien daarna weer invriezen is vragen om moeilijkheden.
Zie verslag Rieneke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zeker, gaat alleen in smaak achteruit. Vermijd risicomomenten. Raak het vlees niet aan. Pak een vork of een plastic zakje om je hand. Portioneer het op een schone plank met een schoon mes, bak het snel in hete boter en scheutje olie gaar. Meteen afkoelen, niet aanraken, Per Stuk in plastic zakje beetje bakvet erbij, gelijk invriezen. Probeer zoveel mogelijk de lucht uit het zakje te houden.
Bij gebruik; uit de vries in n marinade leggen.
Voor bacterieen hoef je echt niet bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mits het geen opgerold vlees is (rollade)
De bacteriën die vrij komen bij het ontdooien, zitten alleen aan de buitenkant van het vlees. Je kunt bijvoorbeeld een ontdooid varkenshaasje gerust rosé bakken en zonder gevaar opeten.
Omdat bij het bereiden de aanwezige bacteriën gedood zijn, kun je het vlees gerust na bereiding opnieuw invriezen.
Ontdooid rauw vlees mag echter niet opnieuw ingevroren worden,