Hoe voorkom ik spetteren bij het koken op inductie ?

Bij zowel koken als bakken spettert het rondom de pan. Hoe is dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
2.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Deksel op de pan?
Utrecht
3 jaar geleden
Ik denk niet dat koken op inductie meer spettert dan koken op gas (of een andere manier). Het kan zijn dat je het beter ziet op de zwarte glasplaat. En de spetters verdampen/verbranden ook niet omdat het glas niet heet wordt.
Voordeel is dat je de glasplaat na het koken met een vaatdoek weer makkelijk schoon maakt.
Een deksel op de pan zal de beste oplossing zijn tegen spetters.
Griffin
3 jaar geleden
Gewoon kwestie van goeie(ja, is inderdaad een beetje duur, maar het is het echt waard) pannen kopen met een lekkere dikke bodem zodat de warmte goed verdeeld wordt zodat je geen hot-spots krijgt zoals bij die goedkope IKEA troep... Want het spettert waar de hotspots zitten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met het deksel op de pan kookt het over maar nieuwe (& betere) pannen zou een optie kunnen zijn....

Antwoorden (2)

Een spatdeksel deze voorkomt spetteren bij het koken.
3 jaar geleden
Niet op vol vermogen koken. Aan de kook brengen en dan het vermogen omlaag brengen, zodat het gerecht nog net goed kookt.