Kan je in dit fonduestel (zie foto) ook een kaasfondue in maken of enkel vlees- en visfondue ?

Picture for question
6 jaar geleden
in: Koken
4.6K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb geen officiële kaasfondue pan. Ik maak de fondue altijd op het gasfornuis en giet hem daarna over in de fonduepan. Bakt wel eens een beetje aan, niet echt verbranden hoor. Maar zolang je niet over de bodem schraapt geen probleem. Zorg dat de fondue heet van het fornuis komt en goed gesmolten is. Dan hoef je de temperatuur van het fonduestel niet zo hoog te zetten. En dan gaat het prima.

Antwoorden (3)

Volgens de advertentie van Expert, is dit fonduestel geschikt voor kaasfondue.
6 jaar geleden
rubia
6 jaar geleden
Dank je wel voor jouw reactie.
De link is wel niet meer beschikbaar als ik erop duw .... ?
Het kàn wel, maar is niet aan te raden. Dit apparaat is gemaakt voor vloeistoffen. Die kun je relatief snel en heet verwarmen, waarbij de warmte zich wel door alle bouillon verspreid. Kaas is veel dikker, vooral als het nog niet goed gesmolten is. Om fonduekaas te laten smelten zonder dat het aanbrandt, is een pan nodig die de temperatuur en gelijkmatig langzaam afgeeft aan de kaas. Een gietijzeren pan geleid de warmte door de hele pan. In dit model zit de warmte alleen in de pan op de plaats van het verwarmingselement.
De 'pan' is van roestvrijstaal en heeft geen anti-aanbaklaag. Grote kans dat je kaas gaat aanbranden. Door de tulband-vorm kun je ook minder goed roeren en schoonmaken. Ik denk dat het een frustrerend etentje wordt als je in deze pan gaat kaasfonduën.
6 jaar geleden
Alles kan maar ik zou het niet doen. Kaasfondue wordt traditioneel in een caquelon opgediend...een aardewerken pan met een dikke bodem.
Aardewerk reageert namelijk direct op het verhogen of verlagen van de temperatuur en dat heb je nodig omdat kaas snel aanzet of aanbrandt.
Voor je de kaas gaat smelten is het de bedoeling dat je de pan met een teen knoflook insmeert en dat kan alleen goed bij aardewerk als je slecht een vleug ervan wilt hebben.
Ook in een koperen pan zou je goed kaasfondue kunnen maken, omdat koper heel gelijkmatig verhit en erg lang warm blijft. Je kunt de kaas dan op het vuur smelten en daarna op de brander warm houden. De kaas zal dan niet snel afkoelen.

De pan van jouw afbeelding is bestemd voor een Chinese fondue. Hierin gaat bouillon en daar hoef je niet in te roeren. Kaas krijg je er niet goed in geroerd en zal erg snel aanzetten, omdat hij geen dikke bodem heeft die gelijkmatig verwarmd.
Je zou hem eventueel in een andere pan op het vuur kunnen bereiden en dan overgieten in de fonduepan, maar je moet hiervoor wel een grote hoeveelheid maken en is dus eigenlijk alleen geschikt bij een groot gezelschap, die ervoor zorgen dat hij niet te lang blijft branden. Een kleine laag kaas zal snel aanzetten.
amc