Hoe maak ik een echte ouderwetse oma’s zware cake?

Vroeger kon je bij supermarkt C1000 een kant en klare oma’s cake kopen. Gewoon uit het schap, niet de versafdeling.
Die cake was heel zwaar en ook vettig. Als ik zelf een cake bak word ie luchtig en licht. Ook van de kant en klaar mixen worden alle cakes heel luchtig.
Koopmams spant de kroon. Die is zo luchtig dat je echt het idee hebt lucht met heel veel suiker te eten. Niet lekker vind ik.
Hoe bak ik zelf zo een hele zware (niet te luchtige) cake?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
8.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je geen luchtige cake wil moet je het op de hand met een spatel mixen en niet met een elektrische mixer tot een luchtige massa.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga naar de markt en zoek bakkerij 't Stoepje op. perfecte "natte keek".
http://www.stoepje.nl/nattekeek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je het al geproefd JanJ2002? Ik niet maar het brood van het stoepje vind ik echt niet goed en niet lekker. Ben bang dat die “keek” hetzelfde smaakt. Maar bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou ja, ik vond hem prima te eten, maar ik ken ook mensen die het brood van het Stoepje heerlijk vinden; smaak is subjectief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Smaak is zeker subjectief. Ik bak of eigen brood of koop brood bij de bio winkel met echt dezem en zonder (teveel) suiker toegevoegd etc. Is duurder maar je hoeft er ook minder van te eten door t gewicht en de energie die je er van krijgt.

Antwoorden (2)

Ik denk dat je een zogenaamde "natte" cake bedoeld. Gebruik gelijke delen zelfrijzend bakmeel, boter en suiker. Op 250g van elk 3 eieren die je tijdens het mixen een voor een toevoegt tot ze zijn opgenomen. Teveel eieren maakt de cake droger. Eventueel een scheutje melk toevoegen. Voor nog smeuiger cake kun je ook een scheutje olie toevoegen. Bak de cake in een uur op 150-160C, indien mogelijk afgedekt met aluminiumfolie. Houdt de cake ook na het bakken afgedekt om uitdrogen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Dat ga ik eens proberen!
Er zijn drie manieren om een simpele cake te bakken;
Ga uit van gelijke delen bijv. 250 gr. zachte boter, 250 gr. eieren ( ca. 4 grote- of 5 kleine-), 250 gr. fijne kristalsuiker en 250 gr. bloem.

De klassieke cake;
Snijd de zachte boter in blokjes en klop ze zo'n 5 min. samen met de suiker tot een lichte romige massa. Hierna klop je er 1 voor 1 de eieren door waarbij elk ei goed opgenomen moet zijn in de massa. Als het beslag in de schift mocht gaan, voeg je een lepel bloem toe halverwege het toevoegen van de eieren.
Voeg de gezeefde bloem toe en schep met de spatel er snel doorheen om de luchtigheid te behouden in het eierenmengsel. Je zou dus om een minder luchtige cake te krijgen, de bloem ongezeefd met de mixer erdoor kunnen kloppen.

De warme methode waarbij alles boven waterbad geroerd wordt geeft een nog luchtigere cake maar dan is er ook nog een methode om een echt compacte cake te krijgen;

Snijd de zachte boter in stukjes en meng ze met de bloem en suiker. Doe de eieren er in twee delen bij.
Vet de cakevorm in en bekleed met bakpapier. Doe het beslag er dan in en bak net als alle andere cakes, ca. 50 min. in een voorverwarmde oven van zo'n 180 graden C.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!