Moet ik pectine gebruiken bij het inmaken van groenten?

Ik wil van wortelen, tomaten en pompoen saus inmaken in glazen potten. Moet ik hierbij pectine gebruiken zoals je moet doen bij het inmaken van jam?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Nee. Pectine is een geleermiddel en zorgt ervoor dat de saus een beetje lobbig blijft en er uitziet als jam. Als je een saus wilt hebben, is pectine overbodig en ook niet zinnig. Bij wortelen en tomaten zou ik het zeker niet gebruiken; pompoen ook niet, tenzij je het als een jam-achtige saus wilt hebben. Bij inmaken moet je wel zorgen voor 100% hygiënische bereiding, ook de potjes moeten gesteriliseerd zijn ( tot aan de rand vullen, sluiten en de potjes omkeren bij het afkoelen, anders explodeert de boel als je ze tzt open maakt). Ik weet niet of je gaat wecken, dan geldt overigens hetzelfde. Pectine werkt dan averechts.