Wie kan mij vertellen hoe ik een goeie rode wijnsaus kan maken?

vet blijft altijd bovenop drijven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Antwoorden (6)

Tegen dat probleem kan het helpen om een melkproduct te gebruiken, bijvoorbeeld room of creme fraiche. Dat werkt als emulgator, zodat je één saus krijgt in plaats van een laag wijn en een laag vet.

Pas wel op dat je niet teveel room o.i.d. gebruikt, dan dempt het namelijk de smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een steak bordelaise maak je de wijnsaus apart : eerst de sjalotjes laten glaceren dan de wijn en stevige bouillon van vlees en laten inkoken en vervolgens beenmerg of in de plaats beurre manié toevogen. Tenslotte de gebakken steak (die intussen in alu folie was gewikkeld en in de oven) erbij voegen. Dat is een heel goede rode wijnsaus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er wel voor dat de bouillon niet te warm is als je hem bij de roux (boter & bloem) toevoegt. De roux is heet en als je daar dan hete bouillon bij doet dan bindt het niet goed, dus het is beter om de bouillon eerst wat af te laten koelen.

Dat verklaart waarschijnlijk waarom je een laagje bovenop krijgt of je gebruikt teveel boter/braadvet.

Het recept in de bron is redelijk makkelijk en lekker. Zowieso moet je altijd even "spelen" met het aantal sjalotjes en smaakstoffen toevoegen. Ik hou zelf van meer uitjes maar dat is mijn mening, het hangt er ook vanaf hoe lang je de uien meebakt vanwege de smaak, hoe langer je de uitjes bakt, hoe minder scherp en zoeter de saus wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om een rode of andere saus te maken:
1) Neem een braadslede, doe hier wat boter in en voeg hieraan een pond goedkoop rundvlees, een kleingezaagde runder/kalfsbot,gerookt spekzwoerd, kleingesneden prei, selderij, wortel, ui en laurierblad toe, laat dit in een matig warme oven lekker aanbakken.Als het bruin is voeg je bloem toe,en laat dit even gaar worden.Blus het dan af met een liter bouillon of water, alles goed mengen en laat het nog een kwartier sudderen.Dan zeven en het vlees kun je nog gebruiken als stoofpotje.Het vloeibare gedeelte is de basis voor vele sausen.Dit kun je in porties invriezen.

Bak je biefstuk of wat je kiest voor vlees. Als dit klaar is, giet dan de helft van de bakboter weg, en blus de rest af met een glas rode wijn en laat dit inkoken. Voeg nu de gewenste hoeveelheid basissaus toe, laat dit alles 1 minuut doorkoken en smaak het af met wat zout en vers gemalen peper. Dan heb je een perfecte rode wijnsaus.

2). Als het vlees gebraden is uit de pan nemen en warm houden.
Een fijngesneden sjalot of ui en een laurierblaadje en wat fijngesneden rookspekblokjes in de boter aanzweten. Dan een volle eetlepel bloem toevoegen en even laten garen.
(je moet niet te veel boter in de pan hebben!)
Dan een glas rode wijn en een glas bouillon of water toevoegen. Laat dit onder goed roeren tot een saus komen en laat dit tot de gewenste dikte minimaal 6 min. inkoken. Afsmaken met zout en vers gemalen peper.

3) Vleesbraden, uit de pan nemen en warm houden.
De braadboter afblussen met een glas rode wijn.
Een half zakje ossestaartsoep oplossen met een beetje warm water en bij de rest voegen.Aan de kook laten komen en klaar is kees.

Maak je eigen keus tussen een culinaire saus of een hopsakée saus.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tip met een stuk keuken rol op je saus kan je ook wat vet weghalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingekookte rode wijnsaus.
Dit type saus, op basis van sterk inkoken, wordt ook wel reductiesaus genoemd.
De basis is een sterk ingekookte bouillon(fond). Runder-,wild-,vis-of gevogeltefond is in potten verkrijgbaar.
Breng in een steelpan 3,5 dl rode wijn met ca. 2 dl runderfond aan de kook.
Laat de saus op laag vuur in ca. 15 minuten inkoken tot iets minder dan de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid.
Snijd 50 gr. ijskoude margarine in stukjes en laat die al roerend met een garde één voor één in de saus smelten. De saus gaat nu glanzen en wordt heel zacht van smaak.