Kun je royal icing maken zonder eiwit of eiwitpoeder?

Ivm een ei allergie waardoor ik geen gebruik kan maken van eieren. Kun je een royal icing maken voor koekjes, cupcakes etc zonder ei?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10.8K

Antwoorden (2)

nee voor royal icing heb je eiwit of eiwitpoeder nodig
maar je kan glazuur maken die je ook op voor cupcake en koekjes kan gebruiken
6 theelepel(s) water, afhankelijk van de dikte die je wenst voor je glazuur
150 gram poedersuiker
Zeef de poedersuiker in een kom,
roer het vocht erbij (beetje bij beetje).
Bestrijk bijvoorbeeld een "afgekoelde" koek ermee. Dan 1½ uur drogendat is voor 2 a3 cupcake ''of koekjes heb je meer nodig gewoon verdubbelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaan wel wat mensen die pogingen hebben gedaan om eivrije varianten te maken die op royal icing moeten lijken. Het is natuurlijk niet echt hetzelfde, maar komt misschien wel wat in de buurt.

Dit recept bijvoorbeeld:
1 kop (240 ml) poedersuiker
2 theelepels melk, melkvervanger (sojamelk, rijstmelk, havermelk, etc.) of water
2 theelepels maisstroop
1/4 theelepel amandelextract of vanille

Suiker en melk(vervanger)/water mengen tot het glad is. Maisstroop en amandelextract/vanille toevoegen. Als het te dik is, meer maisstroop toevoegen.

1 kop (240 ml) poedersuiker (gezeefd)
1,5 theelepel maiszetmeel (Maizena)
1 theelepel citroensap
2 tot 3 theelepels melk(vervanger)

Poedersuiker en maiszetmeel mengen. Hiervan een half kopje nemen, de citroensap en melk(vervanger) erbij doen en goed kloppen. De rest van de poedersuiker&maiszetmeel erbij doen en mengen.

500 gram poedersuiker
2 citroenen
3 tot 4 theelepels glycerine (te koop bij drogist)

Suiker zeven. Citroenen persen en de vaste deeltjes eruit halen met een zeefje.
De citroensap en glycerine aan de suiker toevoegen terwijl je blijft kloppen.

Hier staan er nog wat meer, inclusief de reactie van iemand die ze allemaal geprobeerd heeft: http://hoppobumpo.blogspot.nl/2008/12/great-eggless-royal-icing-experiment.html (wel Engelstalig)