Hoelang moet een oven "voorverwarmen" om voorverwarmd te zijn?

Ik ga echt geen thermometer in de oven leggen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
44.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die thermometer in de oven zou ik nou juist wél doen, zeker voor iets dat zo nauw luistert als eend die je aan kritische schoonouders wilt serveren. XiniX geeft uitstekend advies: zorg ervoor dat je weet hoe warm de oven nou echt is voordat je de eend erin legt, en hoe warm de eend van binnen nou echt is voordat je hem eruit haalt. Succes verzekerd!

Het beste antwoord

Tot het lichtje uit is.
Volgens mij zit er op iedere electrische oven een indicatielampje, dat uitgaat zodra de ingestelde temperatuur is bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Meestal houd ik 10 minuten aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan. Als je 100 graden moet hebben, kan dat ongeveer kloppen, maar als je 220 graden wilt, dan duurt het wel een minuutje of 20 of zo. Heb je geen indicatielampje?
Hoe hoger de ingestelde temperatuur, hoe langer de opwarmtijd. Bij de meeste gerechten is het niet nodig om de oven apart voor te verwarmen. Stel de bereidingstijd 5 of 10 minuten langer in, en gaan met die banaan.
Oh nee, geen banaan.
AWM
14 jaar geleden
Meestal is een minut of 10 voldoende.

Zorg ervoor dt je bij gerechten die deeg bevatten ervoor dat je de over ook echt goed voorverwarmt. Anders wordt de korst al hard voor het deeg de rijs temperatuur bereikt heeft, en krijg je in plaats van luchtig gebak kleine harde kaakjes.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg een thermometer in je oven, dan weet je het... En neem een dubbele thermometer, eentje die EN de buitentemperatuur kan meten EN in een pin de binnentemperatuur van vlees en cake en zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima advies, meten is weten!
Als je de oven net aanzet hoor je m ruisen/sissen. Dit is het snelle opwarmen. Wanneer je de ruis zo goed als niet meer hoort is de oven op temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een elektrische heteluchtoven. Ik gebruik het al genoemde lampje: dat brandt zolang de oven aan het verwarmen is. Is de oven warm, dan gaat het lampje uit.

En ik hoef niet eens te kijken. De ventilator van de heteluchtoven gaat sneller draaien wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is. Dat komt waarschijnlijk doordat het verwarmingselement dan geen stroom meer trekt, en de ventilator dus een hogere spanning krijgt. Ik hoor dus gewoon dat de over klaar is met voorverwarmen.

Ik heb nog een tip. Werkt met gas- en elektrische heteluchtovens, niet met magnetrons (!). Bij volumineuze gerechten, bijvoorbeeld een hete eend, heb je een soort spijkers die je in het gerecht prikt. Ik weet helaas niet meer hoe ze heten. Het zijn holle spijkers met een klein beetje water erin.

Je prikt zo'n spijker in je eend, omgekeerd. Dus het deel dat uit de eend steekt zit wat lager dan het deel dat in de eend zit. Het water in de spijker zakt naar de onderkant, en is dus buiten de eend.

Daar wordt het water door de oven verwarmd. De hete waterdamp stijgt op in de spijker, en komt dus in het binnenste van de eend terecht. Daar geeft de waterdamp een hoop warmte af. De waterdamp condenseert daardoor, en loopt in de vorm van vloeibaar water langs de binnenkant van de spijker naar beneden. Daar is het water weer buiten de eend, waar het opnieuw door de oven wordt verwarmd.

De eend wordt op die manier veel sneller ook van binnen heet.
14 jaar geleden
Gewoon zolang als op het pak staat, elk beslag is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minimaal 10 minuten. Over het algemeen staat op het gerecht wel bij hoe lang je moet voor verwarmen.