Ik heb een elektrische heteluchtoven. Ik gebruik het al genoemde lampje: dat brandt zolang de oven aan het verwarmen is. Is de oven warm, dan gaat het lampje uit.
En ik hoef niet eens te kijken. De ventilator van de heteluchtoven gaat sneller draaien wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is. Dat komt waarschijnlijk doordat het verwarmingselement dan geen stroom meer trekt, en de ventilator dus een hogere spanning krijgt. Ik hoor dus gewoon dat de over klaar is met voorverwarmen.
Ik heb nog een tip. Werkt met gas- en elektrische heteluchtovens, niet met magnetrons (!). Bij volumineuze gerechten, bijvoorbeeld een hete eend, heb je een soort spijkers die je in het gerecht prikt. Ik weet helaas niet meer hoe ze heten. Het zijn holle spijkers met een klein beetje water erin.
Je prikt zo'n spijker in je eend, omgekeerd. Dus het deel dat uit de eend steekt zit wat lager dan het deel dat in de eend zit. Het water in de spijker zakt naar de onderkant, en is dus buiten de eend.
Daar wordt het water door de oven verwarmd. De hete waterdamp stijgt op in de spijker, en komt dus in het binnenste van de eend terecht. Daar geeft de waterdamp een hoop warmte af. De waterdamp condenseert daardoor, en loopt in de vorm van vloeibaar water langs de binnenkant van de spijker naar beneden. Daar is het water weer buiten de eend, waar het opnieuw door de oven wordt verwarmd.
De eend wordt op die manier veel sneller ook van binnen heet.