hoe kan ik hrt beste quiche binden met zo min mogelijk eieren?

Mijn vriend houd namelijk niet van eieren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je het beste in de kiem smoren, door hem gewoon een heerlijke quiche voor te zetten die niet of nauwelijks naar ei smaakt, en desnoods gewoon niet zeggen dat ze er in zitten. Ik weet niet WAT voor ei hij niet lekker vindt (gebakken, gekookt, gepocheerd, of echt als ingrediënt in alle zoete en hartige gerechten, maar als dat laatste het geval is, mis je een wel heel belangrijk basis-ingrediënt en sta je met wat pech de rest van je leven lieverkoekjes te bakken. Ik zeg altijd : 'niet houden van' is iets gewoon nog nooit lekker gegeten hebben, of het zit tussen de oren. Van een heel uitgesproken specifieke smaak kun je een afkeer hebben, maar eieren zijn daar veel te neutraal / veelzijdig voor. Nip it in the but, zogezegd. Grote jongens moeten leren eten wat de pot schaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Marleen!
Ritsuka
12 jaar geleden
In een goedgevulde lekkere quiche proef je echt geen ei meer.

Het beste antwoord

Hoewel - mits de verhouding juist is - je in een quiche absoluut niet proeft dat je ei eet (het is niet te vergelijken met gebakken of gekookte eieren), kun je natuurlijk met alles wat bindt de room voor de vulling binden.

Hoeveel hangt af van de hoeveelheid vocht die je in totaal nodig hebt, dus room plus normale hoeveelheid eieren (meestal 4-6). Je kunt een deel van de eieren of alle eieren vervangen door bijvoorbeeld bloem, maizena, aardappelzetmeel, eigenlijk alles wat je gebruikt om een saus dikker te maken. Ook door in plaats van room roomkaas of schmand (dikke room) te gebruiken kun je de 'quiche' wat luchtiger krijgen.

De meesten van deze hebben - in tegenstelling tot eieren - weinig tot geen smaak, maar ook niet altijd de vereiste luchtigheid. Klop de room dus tot er flink wat lucht in zit, maar verwacht niet dat de smaak of tekstuur er op vooruit zal gaan. Quiche zonder ei is natuurlijk eigenlijk geen quiche, maar met wat inventiviteit kan het wellicht een eetbaar gerecht worden. Meer Flammkuchenachtig. Of Schmandkuchen - die ik persoonlijk overigens vaak verrassend droog vind. Niet aangenaam.

Maar zoals ik in mijn reactie al zei : beter kun je dit soort 'lussiknie'-eetgedrag een beetje in de kiem smoren. Nu is het nog leuk om creatief lieverkoekjes te bakken, maar op een gegeven moment gaat de lol er wel af als je met de meest exotische 'lussiknie's 'rekening moet gaan houden. Eieren zijn -net als water, paneermeel, melk, room, boter, olie, pasta, aardappel of rijst- zulke basisingredienten die je zo vaak nodig hebt en die zich qua smaak zo naar het gerecht voegen, dat 'lussiknie' meestal tusen de oren zit / gewenning is, en vroeg in de relatie krijg je dat er vaak nog wel uit.

Ik heb drie 'lussiknie's' versleten (waarvan van twee de moeder bleek niet te kunnen koken en eentje gewoon van peuter af strontverwend was) die binnen een jaar alles hebben leren eten - en met smaak ook nog. Gewoon lekker koken, en niet altijd vertellen wat er in zit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewéldig : lussiknie-eetgedrag.....dikke plus!!

Andere antwoorden (2)

gebruik Béchamel, dat is een allesbinder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel ongeveer voor een doorsnee quiche?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weet ik niet, hoeveel, maar ik doe het meestal denk ik zo'n 5 tot 10 gram, hangt ervan af hoe groot de quiche is en hoe het deeg is.
Er zijn genoeg producten die de smaak, functie en voedingswaarde van eieren kunnen vervangen.

Vrijwel alle sojaproducten zijn geschikt als eivervanger.
1 ei =50 gr. tofu,
1 ei = 60 ml. soja yoghurt naturel,
1 ei = 50 ml. sojaroom,
1 ei = 80 ml.sojamelk.

Sojaprodukten geven geen aparte smaak aan het gerecht,
maar vervangen wel de functie van ei. Voor tofu geldt, dat het ook gemakkelijk de smaak van ei aanneemt.

Er is zelfs een lekkere mayonaise te maken zonder ei en dit is meteen een goede basis voor andere sauzen als knoflooksaus en cocktailsaus. Zie hier het filmpje;
http://vimeo.com/2912027

De smaak beleven van een gebakken eitje, zonder ei te gebruiken? Het kan echt. Je moet alleen naar een toko gaan en vragen naar "Kala Namak".Kost ong. 50 cent en je kan er heeeel lang mee voort.
Kala Namak wordt ook wel zwart zout genoemd, het is alleen geen zwart poedertje maar lichtgrijs. Het ruikt naar zwavel en dit zorgt juist voor de eismaak. Deze specerij wordt veel gebruikt in India en helpt ook bij maagzuur en winderigheid, terwijl eieren juist voor gasvorming zorgen.
Wil je dit eten als gebakken eitje, dan moet je wat olie verhitten en stukjes tofu verkruimelen in de koekenpan.
Doe de ingrediënten die je gebruikt bij je eitje en natuurlijk de Kala Namak.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een goed recept voor quiche zonde ei ;

Groentje zoals bloemkool/broccoliroosje, reepjes wortel en plakjes courgette even stomen.
In olijfolie knoflook, basilicum en oregano glazig bakken, gestoomde groenten erbij, 1 min. meebakken. Blik gepelde tomaten erbij en even doorroeren.
Oven op 200 graden.
Quiche bakvorm invetten en bladerdeeg erin, vullen met de groenten.
Maak van 100 gr. bloem, 150 ml. melk,150 gr. geraspte kaas een saus met de mixer en giet erover heen.
Evtl. afdekken met plakjes mozzarella.
Bak gaar en goudbruin in ca. 35 min.
amc