Hoe maak ik zelfgebakken brood minder "brokkelig"?

Wij bakken onze broden zelf, in een broodbakmachine. Tot nu toe gebruikten we meestal het meel van de Albert Heijn, of het meel van de Aldi. Dat meel geeft in onze broodbakmachine de beste, lekkerste broden.

Nu hebben we ander broodbakmeel gekocht, bij de Macro. Het brood dat we daarmee bakken is erg lekker, maar het is nogal "brokkelig". Daarmee bedoel ik dat de boterhammen die we ervan snijden, nogal snel uit elkaar vallen. Er vallen dan stukken brood van de boterham af.

Ter illustratie: als we een boterham snijden van brood dat we van AH-meel of van Aldi-meel hebben gebakken, kunnen we die boterham aan één hoek vastpakken en optillen. Als we datzelfde proberen met een boterham van een brood dat van Macro-meel is gebakken, houden we dat hoekje in de hand en valt de rest van de boterham ervanaf.

Hoe krijgen we de broden "samenhangender"? Kunnen we dat bereiken door bijvoorbeeld meer of minder gist toe te voegen, door meer of minder water te gebruiken, door meer of minder boter toe te voegen, door iets anders te doen?

6 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Antwoorden (2)

Als ik de symptomen lees bevat dat nieuwe broodmeel minder of kortere gluten. Het is dan minder geschikt voor brood en meer voor gebak en koekjes. Langer kneden kan iets helpen, maar echt repareren kun je het niet zonder extra gluten toe te voegen of gewoon ander meel te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat klopt. ik heb een tijd glutenvrij brood gegeten en dat brokkelde ook af. het verschilt overigens wel per merk.
Mijn beste ervaring geeft Koopmans wit brood. Als het brokkelig wordt ietsje meer boter/margarine. Mijn algemene ervaring is dat het vers lekkerder is dan bakkersbrood maar sneller veroudert. Dat zal komen door broodveredeling.