wat voor bonen zijn dit ?

Heb ze gekregen maar ja wat kan je ermee? Lekker recept is welkom en hoe klaarmaken BVD

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ben vooral benieuwt wat het zijn.En hoe klaarmaken

Toegevoegd na 2 uur:
Beter fotos?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.9K
j5m
11 jaar geleden
of eventueel een lekkere bonensalade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een bruine bonen soep
4 uien 3 teentjes knoflook
2preien
2 rode paprika;s
250 gr speklapjes
250 gr nassivlees
1rookworst
1 bakje of zakje boemboebali van conimex of een ander merk
2 th.lepels trassi ,
6 eetlepels ketjap,
6 eetl ketchup
,bruinebonen geweekt en gekookt zoals je met de witte bonen hebt gedaan maar bewaar het kookvocht ongeveer 1 liter of meer
2lepels olie, 1th.l.sambal Hulpmiddelen
Keukenmachine Ui en knoflook snipperen prei en paprika`s in stukjes speklapjes in dobbelsteentje;s worst in plakjes Bereidingswijze
Olie verhitten en bak de speklapjes met het nassivlees al omscheppend bruin ,voeg de ui en knoflook prei en paprika;s toe en laat ze 5 min.mee bakken voeg de boemboebali;de trassi de ketjap ;sambal en ketchup naar smaak toe maak de helft van de bonen met wat kook vocht fijn in de machine en doe ze met de andere helft en het vocht toe aan het vleesmengsel breng de soep aan de kook en voeg dan de rookworst toe

Het beste antwoord

De rood gespikkelde lijken mij 'rood gespikkelde nierboontjes' een ras dat veelal uit China komt en de andere lichte boontjes lijken mij, als ze inderdaad zoals op de foto ietwat gelig zijn, een oud landras als 'de Friese woudboon' of de 'Groninger strogele'.
Gewone witte boontjes zijn ronder en iets kleiner lijkt mij.
De gele bonen zijn zo'n beetje net zo groot als de bruine boon en crème of vaalgeel van kleur. Ze worden overigens nog steeds in Noord Nederland (op kleine schaal) verbouwd en liggen daar soms in de winkel of de boer biedt ze aan, op borden langs de weg. Ze worden ook in het najaar geoogst.

Met gedroogde peulvruchten kan je de lekkerste eenpansgerechten maken. Ze hebben zoveel vezels en voedingswaarde dat ze vaak voor de vegetarische keuken worden gebruikt. Je kunt dus rustig vlees weglaten als je gedroogde peulvruchten gebruikt.
Omdat ze gedroogd zijn, moet je ze wel eerst zo'n 8 uur weken in ruim water (500 gr. bonen op 2 liter water) en je kunt ze ook rustig een nachtje laten weken.
Kook de peulvruchten dan in het weekwater gaar in 3/4 uur of 1½ uur, afhankelijk van de soort.
Voeg geen zout toe als je niet wilt dat de velletjes kapot gaan, want zout bevordert dit. Giet de bonen dan af en verwerk ze verder zoals het recept aangeeft dat je wilt bereiden. Voor een soep kan je ze natuurlijk gewoon in het kookvocht laten en de ingrediënten erbij doen. Dan is het ook niet nodig dat ze heel blijven en kan je ze rustig met zout koken.

Ik kan me zo voorstellen dat je die mooie rode heel wilt laten en bijv. door de rijst wilt doen. Giet de boontjes dan af en doe dat ook met 1 blikje maïs, even afspoelen in een zeef/vergiet. Meng dan 1 pepertje met wat zout en uitgeperste knoflook en fruit dit mengsel 1 minuutje , in een wok met wat hete olie. Zorg ervoor dat de knoflook niet verbrandt. Doe er dan de maïs en de gare boontjes bij en 1½ theel. vissaus en 1 el. sojasaus en roer alles voorzichtig erdoor. Roerbak zo'n 1-2 min. en doe er evtl. hamblokjes of restjes vlees bij. Als laatste doe je er gekookte rijst bij en 1 el. suiker.
Meng alles goed en proef of je nog wat bij moet kruiden met zout, peper of vissaus.
Roerbak tot alles goed warm is en meng er vlak voor het serveren wat versgehakte koriander of basilicumblaadjes door.

Voor de gele boontjes kan je gewoon recepten aanhouden zoals voor witte/bruine bonen. Die staan er zoveel op internet.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord zou heel goed kunnen dat het Friese woudboon is want woon in Friesland en heb ze gekregen van iemand met volkstuin.Zijn net zo groot id als bruine boon maar zijn geel groen van kleur.De mooie rode is een stuk kleiner de helft zeg maar.Zou dit ook een oud ras kunnen zijn uit Nederland/ Friesland ?In elk geval bedankt voor antwoord lekker eten binnenkort!!!
amc
11 jaar geleden
Over het algemeen worden de meeste droogbonen in Europa in Engeland en frankrijk geteeld. Zelfs de witte boon wordt hier vrijwel niet meer geteeld. De echte Nederlandse bonen zijn wel de bruine bonen en die worden in Zeeuws Vlaanderen en in beperktere mate in Hoord-Holland geteeld. De nierbonen komen uit Amerika en de gespikkelde variant uit China. Zelfs de kievitsbonen kwamen altijd uit Zuid-Amerika en Mexico. Hier waren ze tot dusver een oud vergeten ras. Ze zijn beter bekend als 'Pinto beans'.
Tegenwoordig zijn de vergeten groenten heel actueel geworden en veel hobby tuiniers vooral weten aan de raarste zaadjes te komen via internet vooral, maar nu ook steeds meer bij kwekers.
Mij is geen gespikkelde rode boon bekend als oud-Nederlands ras, maar ik ben dan ook niet 'alwetend'. Het kan goed zijn dat de persoon die ze aan je gaf, ze zelf uit vreemde zaadjes heeft opgekweekt. Vraag het hem eens, hobbytuiniers zijn vaak zo inventief en geven graag informatie over hun liefhebberij.
Ik heb zelf een klein hobbytuintje en heb zelf allerlei 'rare' zaadjes verzameld/gekocht zoals aardbei-spinazie en dergelijke rariteiten.
Ik kan niet wachten om ze uit te proberen!
In elk geval; Eet smakelijk van je boontjes (^-^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal hem eens vragen je hoort het.
amc
11 jaar geleden
Die heb ik ook vermeld, ze heten pinto's maar wij noemen ze kievitsbonen vanwege de spikkels van het kievitsei. Ze zijn er inderdaad ook in het rood, maar dat is in Spanje. Ze hebben echter dan niet zo duidelijk spikkels als op de afbeelding en de rode kleur is ook meer bruin-rood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben eruit!, Heb hem gevraagt en is dus ook een Oud Fries ras hij heet Reade Krobbe .heb even gekeken op internet en ja hoor dat is hem.Komt uit de Friese Wouden een streek in Friesland. Leuk Hè Word eigenlijk daar alleen geteeld en nog een paar streken in Friesland.Eigenlijk jammer want erg lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dus ook niet vreemd dat hij moeilijk te herkennen was want komt dus alleen in Friesland voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan het beste antwoord kiezen.Maar kan ook wat bonen opsturen naar jullie.Volgens mij moet dat kunnen stuur me een bericht en je krijgt ze!! Ene bedankt voor het meedenken!!! als je ze wil natuurlijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt !!

Andere antwoorden (4)

Links zijn bruine bonen rechts is witte bonen. Voordat je ze gebruik moet je ze een nacht laten wellen omdat ze gedroogd zijn. Gewoon in water laten staan. Daarna kun je bonensoep of schotel maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenste zijn bruine bonen, die daar onder citroenbonen, die rode gevlekte lijken een beetje op donkere kievitsbonen. Vrijwel alle gedroogde bonen kun je eerst weken (een nacht) en daarna koken. Kijk ook eens voor de soorten op bijvoorbeeld www.vreeken.nl en als zoekwoord droogbonen of bonen. Dan zul je zien dat er tientallen soorten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken bruine bonen ok maar de andere 2 ? Weet niet of dit ze zijn .De andere is veel groener dan citroenboon en de.
Kieviet ook roder met kleine witte vlekjes.Woudboontje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die rode kon ik ook niet echt plaatsen, en of het een citroenboon is? Ik kan dat zo aan de foto niet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb andere fotos gemaakt misschien duidelijker nu in elk geval bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto's zijn beter, maar weet helaas niet beter wat ze zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, AppelsPeren, maar op basis van de eerst geplaatste foto's kon je dat niet zien.
Wat je er mee kan?

Behalve opeten (in allerlei schotels verwerkt)
kun je er ook een gaatje in prikken en aan een snoer rijgen,
al dan niet afgewisseld met een kraaltje.
Vooral die bovenste zijn mooi: zoek te mooiste uit en maak er een ketting van.

Deed ik vroeger ook. Had ik veel succes mee! Vroeger...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk in gerechten maar vind deze ook leuk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze na een jaar dragen (als ketting) niet meer bevallen, kun je ze alsnog consumeren.
ik denk dat het ene witte bonen zijn ,maar het licht maakt ze iets geler,maar ik heb wel een lekker recept er voor ,tenminste hier vinden ze het lekker ,wel iets langer in de keuken
250 gram gedroogde witte bonen.
zout
1 kilo rijpe pomodori tomaten
olijfolie

laat de bonen 1 nacht weken
Kook de witte bonen en wat zout in ongeveer 45 min. tot 1 uur gaar
als ze gaar zijn afgieten in een zeef intussen pureer je de tomaten helemaal fijn in een keukenmachine ,heb je die niet rasp ze dan en zeef ze dan dat je alleen vocht over hebt
Zet dit met wat olijfolie op een matig vuur totdat het vocht is verdampt en een tomatensaus over blijft
Meng de warme gare bonen met de tomatenpuree en zet dit apart
de kip kan je al aan beginnen ,alleen af en toe kijken en roeren als het nodig is

4 kippenpoten of kipkarbonade,s
6 a 8 aardappelen,1 a2 winter wortels
2 a 3 flinke uien
1 groene en 1 rode paprika
2 theel.paprikapoeder
1 of 2 theel. pili-pili poeder naar smaak mag pikant zijn
zout/peper
olie en water

Voorbereiding
Kippenpoten in 2 stukken snijden of de kip karbonade in zijn geheel
,aardappelen schillen en in 4 stukken snijden
,uien in ringen snijden paprika;s schoon maken en in reepjes snijden
wortels in ronde plakjes
De bodem van de pan bedekken met olie uien en wortels er bij doen smoren
tot het glazig is niet bruin laten worden
kip erbij doen
water er bij tot de kip net bedekt is
laat dit sudderen ongeveer 15 min.
doe dan de aardappelen en de paprika,s er bij en laat dit verder smoren
tot de aardappelen zo goed als gaar zijn dan doe je de witte bonen in tomatensaus er bij die je apart hebt gezet ,en dit laat je nog 10 min. pruttelen
voorzichtig roeren even proeven of hij goed van smaak is
hij mag best licht pikant zijn