kan je gekruide azijn, bedoeld om augurken in te leggen, ook nog voor iets anders gebruiken ?

heb augurken ingemaakt maar heb nog een halve fles geconcentreerde en gekruide azijn over. wat kan ik hier nog mee doen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het altijd nog gebruiken om makkelijk mos van je tuinpad te verwijderen.

Het beste antwoord

Is het echte inmaakazijn of een zelf samengestelde kruidenazijn op basis van witte-, natuur- of wijnazijn? Echte inmaakazijn is te zuur om zo aan het eten toe te voegen...
Je zou hem echter wel kunnen verdunnen met water om het zuurgehalte omlaag te brengen.
Je kunt er echter ook andere groenten mee inmaken. Wat dacht je van courgettes of pompoen? Heerlijk om zoet-zuur van te maken! Doe de stukjes/plakjes in een kom, bestrooi met zout en zet een tijdje weg in de koelkast. Spoel ze daarna goed af in een vergiet en breng ze in een pan aan de kook waarin je ook de inmaakazijn doet, rode uienringetjes en suiker.
Na zo'n 5 min. doorkoken, ( pompoen iets langer) doe je 1 laurierblad en 1 steranijs in een (of meerdere) hete uitgekookte potten en vul ze met de groenten. Giet op met de hete suikerazijn tot ze onder staan, ( laat wel een randje vrij) en doe de schroefdeksels erop. Zet ze op zijn kop weg op een dubbelgevouwen theedoek. Ze trekken dan vacuüm. Na enkele minuten zet je ze weer rechtop en mogen ze verder afkoelen. Je kunt ze zo zeker een jaar goed houden in een donkere kast.
Op een halve liter inmaakazijn moet je wel zeker 3 ons suiker toevoegen, anders is het nog erg zuur.

Je kunt hem ook gebruiken om taai vlees malser mee te maken. Een scheutje azijn, of ander zuur, helpt om het bindweefsel af te breken en maakt het vlees zachter en malser. Smaakt ook niet verkeerd in een sudder-/stoofschotel. Het is ook niet zo dat de azijn snel bederft. Een geopende fles houdt zich wel een jaar goed mits je hem steeds goed afsluit en donker/ niet te warm bewaart.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die kun je best gebruiken voor in dressings, of bijvoorbeeld om lekker ouwerwets komkommer met azijn en suiker te maken.
Of om een beetje van door de stamppot te doen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Wat is er ouderwets aan komkommer met azijn? :)