Als je geen risico wilt lopen dat de worst openbarst, laat je ze even wellen in heet water, totdat ze grijs kleuren.
Doe een beetje braadvet in een koekenpan en laat het heet worden. Zet het vuur iets lager en leg de worsten hierin. Neem een tang ofzo, maar geen vork. Als je erin prikt loopt het sap eruit en worden ze droger.
Ik leg er vervolgens een dubbel vel keukenpapier op, waarvan ik de hoeken heb omgebogen, zodat het papier alleen de worsten bedekt en niet in het vet of erger nog, met het gasvuur in aanraking komt. Na een minuut of 8 zachtjes bakken, haal ik het papier eraf en draai de worsten om. Vervolgens bedek ik ze weer met het papier.
Na weer 8 minuten zijn ze meestal gaar en mooi bruin. Het papier heeft zijn werk gedaan en heeft veel vet opgenomen uit de worsten. Dat belandt in de afvalbak.
Het mooiste is dat mijn kookplaat vrijwel schoon is gebleven, want normaliter spettert braadworst enorm.
De tijd is een indicatie... ik kijk meestal of de kleur mooi bruin is, maar gaar zijn ze altijd wel. In elk geval krijg je er lekkere, sappige, mooi gebakken braadworstjes door.
Toegevoegd na 6 minuten:
Oh ja, dat vergat ik nog; Als je de worsten in het water hebt laten wellen moet je ze wel even goed droog deppen met een stuk keukenpapier, nadat je ze uit het water hebt gehaald.